9000 erikoinen käynnistymisongelm
9000 erikoinen käynnistymisongelm
Saab 9000 2.3t manuaali vm1997 146tkm (seisonut melkein 10v)
Eli noin kk sitten sai tapella että lähti käyntiin ja juuri ja juuri sai pitkän tappelun ja renaamisen jälkeen käyntiin ja kävi nätisti yms muutenkin pelasi täysin. Sammuttmisen jälkeen hetken päästä taas kauhean vaikea saada käyntii.
Tämän jälkeen autosta purettiin tankki ja imusarjaa yms tiivisteitä ja nesteitä vaihdettiin. Nyt ei lähde enään käyntiin, starttaa hyvin ja jos imusarjaan suihkuttaa starttipilottia niin hörähtää heti hyvin, eli kipinän pitäis ainakin olla kunnossa. Bensapumppukin hörähtää ja ottaa paineet systeemiin kun virrat laittaa päälle niinkuin kuuluukin ja pyörii kyllä startatessakin ja testasin ottaa myös tuloletkun suutinkiskolta irti ja bensaa tulee hyvin.
Testasin myös suuttimiin syöttää suoraan erillisellä piuhalla virtaa ja kaikista tulee nätti kuvio ja suihku bensaa eli näidenkään ei pitäisi tukossa olla. Ja tarkistin että suuttimien johdot ovat oikeilla paikoillaan kun näitäkin irroteltu.
Mikäköhän voisi olla vikana?
Eli noin kk sitten sai tapella että lähti käyntiin ja juuri ja juuri sai pitkän tappelun ja renaamisen jälkeen käyntiin ja kävi nätisti yms muutenkin pelasi täysin. Sammuttmisen jälkeen hetken päästä taas kauhean vaikea saada käyntii.
Tämän jälkeen autosta purettiin tankki ja imusarjaa yms tiivisteitä ja nesteitä vaihdettiin. Nyt ei lähde enään käyntiin, starttaa hyvin ja jos imusarjaan suihkuttaa starttipilottia niin hörähtää heti hyvin, eli kipinän pitäis ainakin olla kunnossa. Bensapumppukin hörähtää ja ottaa paineet systeemiin kun virrat laittaa päälle niinkuin kuuluukin ja pyörii kyllä startatessakin ja testasin ottaa myös tuloletkun suutinkiskolta irti ja bensaa tulee hyvin.
Testasin myös suuttimiin syöttää suoraan erillisellä piuhalla virtaa ja kaikista tulee nätti kuvio ja suihku bensaa eli näidenkään ei pitäisi tukossa olla. Ja tarkistin että suuttimien johdot ovat oikeilla paikoillaan kun näitäkin irroteltu.
Mikäköhän voisi olla vikana?
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Onko tulpat vaihdettu? Starttipilotin syttymiseen riittää huonokin kipinä, mutta voi olla, että bensa ei sillä syty
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Ei ole tulppia vaihdettu mutta käytetty irti ja hyvät kärjet yms, ei paljoa ajettu vaikkakin vanhat. Hörähtää myös hyvin bensalla kun suuttimiin syöttää suoraa virtaa niiden ollessa kiinni imusarjassa eli "pakkoruiskuttaa" tavaraa koneeseen ja tämän jälkeen starttaa.
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Jos hörisee suuttimia härnäämällä ja normaalisti ei, niin lähtisin tutkimaan suuttimien ohjausta sekä jännitesyöttöä. Oskilloskoopilla näkee millaista signaalia suuttimen liittimelle tulee.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Se voisi olla syynä mutta ei kauheasti hajua mikä tuo laite on saati sitten sellaista omista.
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Oskilloskooppi on mittalaite, jolla näkee signaalimuodot. Sellaisesta on suuri apu esim. suuttimien ohjausta mitatessa.
Jännitesyötön voi mitata myös yleismittarilla tai testata polttimolla. Mitatessa pitää joka tapauksessa saada myös kuormaa siihen linjaan, jotta tulos on realistinen.
Polttimolla testatessa otetaan 10W* polttimo ja kytketään se niin, että toinen napa tulee suuttimen syötön + -johtimeen ja toinen viedään maadoitukseen eli korikontaktiin. Jos syöttö (ja testiä varten tehdyt kytkennät) on ok, palaa polttimo tavallisella kirkkaudellaan. Polttimolla on varmaan helpoin aloittaa, jos mittaaminen ei ole tuttua, kun polttimolla testatessa se polttimo tarjoaa kuorman.
*)Muistikuvieni syöviern perusteella 10W polttimo on tasajännitekuormana aika lähellä yksittäisen suuttimen kuormaa.
Edit: myös bensanpaine kannattaa tarkistaa. Suutinta härnätessä käsin aukioloaika venyy helposti pitkäksi ja ainetta pääsee läpi enemmän kuin moottorinohjauksen käyttäessä suutinta, jolloin matalakin bensanpaine voi riittää siihen että auto suostuu hörisemään.
Jännitesyötön voi mitata myös yleismittarilla tai testata polttimolla. Mitatessa pitää joka tapauksessa saada myös kuormaa siihen linjaan, jotta tulos on realistinen.
Polttimolla testatessa otetaan 10W* polttimo ja kytketään se niin, että toinen napa tulee suuttimen syötön + -johtimeen ja toinen viedään maadoitukseen eli korikontaktiin. Jos syöttö (ja testiä varten tehdyt kytkennät) on ok, palaa polttimo tavallisella kirkkaudellaan. Polttimolla on varmaan helpoin aloittaa, jos mittaaminen ei ole tuttua, kun polttimolla testatessa se polttimo tarjoaa kuorman.
*)Muistikuvieni syöviern perusteella 10W polttimo on tasajännitekuormana aika lähellä yksittäisen suuttimen kuormaa.
Edit: myös bensanpaine kannattaa tarkistaa. Suutinta härnätessä käsin aukioloaika venyy helposti pitkäksi ja ainetta pääsee läpi enemmän kuin moottorinohjauksen käyttäessä suutinta, jolloin matalakin bensanpaine voi riittää siihen että auto suostuu hörisemään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Vaihdoitko tuossa bensan myös vai onko muutenkin uutta?lauri9321 kirjoitti: ↑To Syys 28, 2023 11:18Saab 9000 2.3t manuaali vm1997 146tkm (seisonut melkein 10v)
Eli noin kk sitten sai tapella että lähti käyntiin ja juuri ja juuri sai pitkän tappelun ja renaamisen jälkeen käyntiin ja kävi nätisti yms muutenkin pelasi täysin. Sammuttmisen jälkeen hetken päästä taas kauhean vaikea saada käyntii.
Tämän jälkeen autosta purettiin tankki ja imusarjaa yms tiivisteitä ja nesteitä vaihdettiin.
..
(Ja sitä on riittävästi)
Kun lähtee käymään, niin sitten toimii ok?
Toimiiko ajossa normaalisti?
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Bensa on myös uutta ja tankkasin sinne 15l joten pitäisi riittää ja kun käyntiin lähtisi nii toimii normaalisti, silloin noin 1kk sitten ajoin pihassa hiukan mutta ei voinut paljoa liikutella kun ei ollut jarruja mutta oletettavasti ei häikkää ajossakaan.0009 kirjoitti: ↑To Syys 28, 2023 15:57Vaihdoitko tuossa bensan myös vai onko muutenkin uutta?lauri9321 kirjoitti: ↑To Syys 28, 2023 11:18Saab 9000 2.3t manuaali vm1997 146tkm (seisonut melkein 10v)
Eli noin kk sitten sai tapella että lähti käyntiin ja juuri ja juuri sai pitkän tappelun ja renaamisen jälkeen käyntiin ja kävi nätisti yms muutenkin pelasi täysin. Sammuttmisen jälkeen hetken päästä taas kauhean vaikea saada käyntii.
Tämän jälkeen autosta purettiin tankki ja imusarjaa yms tiivisteitä ja nesteitä vaihdettiin.
..
(Ja sitä on riittävästi)
Kun lähtee käymään, niin sitten toimii ok?
Toimiiko ajossa normaalisti?
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Selvä, eikös nuo suuttimet toimi siten että virtojen ollessa päällä toiseen pinniin tulee jatkuva +12V ja ecu maadoittaa toista pinniä jolloin suutin aukenee tarvittavan määrän.aero kirjoitti: ↑To Syys 28, 2023 15:52Oskilloskooppi on mittalaite, jolla näkee signaalimuodot. Sellaisesta on suuri apu esim. suuttimien ohjausta mitatessa.
Jännitesyötön voi mitata myös yleismittarilla tai testata polttimolla. Mitatessa pitää joka tapauksessa saada myös kuormaa siihen linjaan, jotta tulos on realistinen.
Polttimolla testatessa otetaan 10W* polttimo ja kytketään se niin, että toinen napa tulee suuttimen syötön + -johtimeen ja toinen viedään maadoitukseen eli korikontaktiin. Jos syöttö (ja testiä varten tehdyt kytkennät) on ok, palaa polttimo tavallisella kirkkaudellaan. Polttimolla on varmaan helpoin aloittaa, jos mittaaminen ei ole tuttua, kun polttimolla testatessa se polttimo tarjoaa kuorman.
*)Muistikuvieni syöviern perusteella 10W polttimo on tasajännitekuormana aika lähellä yksittäisen suuttimen kuormaa.
Edit: myös bensanpaine kannattaa tarkistaa. Suutinta härnätessä käsin aukioloaika venyy helposti pitkäksi ja ainetta pääsee läpi enemmän kuin moottorinohjauksen käyttäessä suutinta, jolloin matalakin bensanpaine voi riittää siihen että auto suostuu hörisemään.
Mittasin toisen pinnin ja kaikkiin neljään tulee tuo 12V mutta tuosta maadoittamisesta en ole ihanvarma toimiko oikein. En oikein saanut vaihtelua siihen startatessa, voi toki olla myös että mittasin väärin mutta kokeilin kyllä muutamalla eri tavalla eikä ecu mielestäni maadoittanut pinniä.
Voisiko ecun maadoituksessa olla jotain vikaa? Vai olisiko tällöin häikkää myös muissa antureissa ja liekö kipinääkään tulisi?
Bensanpaineen pitäisi olla kunnossa
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Jep.
Laitoitko mitatessa mitään kuoormitusta suuttimen tilalle? Jos jännitesyötössä on heikko liitos, voi irtonaisessa liittimessä näkyä varsin hyvä jännite, mutta kun pitäisi saada virtaa liikkumaan, ei se heikosta liitoksesta menekään yli ja jännite romahtaa kun on kuormaa. Siksi se polttimotesti on hyvä, se paljastaa myös sen, jos linjassa on heikko liitos.
Sitä ei käytännössä voi yleismittarilla mitata vaan siihen tarvitsisi sen oskilloskoopin. Yleismittarin nopeus ei riitä ja vaikka riittäisikin, on suuttimen aukiolo käynnistäessä ehkä jotain 1% luokkaa, eli mittaustulos keskiarvoistuisi käytännössä olemattomaksi.
Saan päässäni pohdittua skenaarioita, joissa ECUn huono maadoitus saattaa aiheuttaa tilanteen, jossa sytkän ohjaus onnistuu mutta suutinten ei, mutta en nyt lonkalta yhtään sano että voiko moinen osua tonnariin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Voit myös mitata ecun liittimeltä suuttimille päin, suuttimen kanssa, ilman ja oikosuljettuna. Yleismittarin antama virta on kyllä mitätön, mutta saa kuitenkin verrattua linjat toistensa kanssa ja tulee sekin liitos putsattua, jos et vielä ole.
Tarkista myös, että ecun puolen pinnejä ei ole painunut sisään.
Tarkista myös, että ecun puolen pinnejä ei ole painunut sisään.
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Täytyy kokeilla putsata tuo ecun maadoitus, onko muita maita kun se mikä menee suoraan eculta siihen viereen 10cm päähän maahan?aero kirjoitti: ↑To Syys 28, 2023 21:01Jep.
Laitoitko mitatessa mitään kuoormitusta suuttimen tilalle? Jos jännitesyötössä on heikko liitos, voi irtonaisessa liittimessä näkyä varsin hyvä jännite, mutta kun pitäisi saada virtaa liikkumaan, ei se heikosta liitoksesta menekään yli ja jännite romahtaa kun on kuormaa. Siksi se polttimotesti on hyvä, se paljastaa myös sen, jos linjassa on heikko liitos.
Selvä, täytyy vielä kokeilla laittaa kuormaa, löytyy tollanen koetinkynä polttimolla jossa on muistaakseni ehkä 5w suuruinen polttimo, voin nyt sillä kokeilla ainakin.
Sitä ei käytännössä voi yleismittarilla mitata vaan siihen tarvitsisi sen oskilloskoopin. Yleismittarin nopeus ei riitä ja vaikka riittäisikin, on suuttimen aukiolo käynnistäessä ehkä jotain 1% luokkaa, eli mittaustulos keskiarvoistuisi käytännössä olemattomaksi.
Selvä
Saan päässäni pohdittua skenaarioita, joissa ECUn huono maadoitus saattaa aiheuttaa tilanteen, jossa sytkän ohjaus onnistuu mutta suutinten ei, mutta en nyt lonkalta yhtään sano että voiko moinen osua tonnariin.
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Löytyykö keltään hyvää sähkökaaviota mistä näkyy ecun pinnit mitkä ovat mitäkin?samppa kirjoitti: ↑Pe Syys 29, 2023 05:57Voit myös mitata ecun liittimeltä suuttimille päin, suuttimen kanssa, ilman ja oikosuljettuna. Yleismittarin antama virta on kyllä mitätön, mutta saa kuitenkin verrattua linjat toistensa kanssa ja tulee sekin liitos putsattua, jos et vielä ole.
Tarkista myös, että ecun puolen pinnejä ei ole painunut sisään.
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Testasin nyt parantaa ecun maadoitusta ja laitoin hyppypiuhalla vielä lisämaan, mutta tuloksetta.
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Putsasitko sen termostaattikotelon lähellä olevan maadoituksen?
Käynnistyminen hankalaa, mutta kun saa käyntiin niin toimii voisi viitata, että
jokin anturi tieto tms pielessä.
Edit: Lähteekö nyt enää lainkaan käyntiin sen putsauksen jälkeen?Tämän jälkeen autosta purettiin tankki ja imusarjaa yms tiivisteitä ja nesteitä vaihdettiin.
Nyt ei lähde enään käyntiin, starttaa hyvin ja jos imusarjaan suihkuttaa starttipilottia niin hörähtää heti hyvin, eli kipinän pitäis ainakin olla kunnossa.
Katsoitko / mittailitko imusarjan keskellä olevan lämpöanturin?
Etsitkö alipainen vuotoja, letkut ehjät?
Jarrutehostimen putki / kalvo ok?
Tyhjäkäynti moottori paikollaan ja johto sen johto kiinni?
Väriseekö kierroslukumittari startatessa, silloin kun ei käynnisty
https://drive.google.com/drive/folders/ ... 0u-ZFzKTKw