9000 erikoinen käynnistymisongelm
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Pieni välikysymys, miten saa vastattua tuollein että vastattu teksti näkyy tuossa edellisen viestin mihin ollaan vastaamassa välissä? Eli siis ettei vastaus huku tuonne keltaisen laatikon sisään vaan näkyy selkeämpänä sinertävänä?
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Jokatapauksessa, jos meinasit sitä ihan lyhyttä imusarja/kansi maapiuhaa niin joo ja kokeilin vielä laittaa lisämaan imusarjalle, ei vaikutusta.0009 kirjoitti: ↑Pe Syys 29, 2023 15:04Putsasitko sen termostaattikotelon lähellä olevan maadoituksen?
Käynnistyminen hankalaa, mutta kun saa käyntiin niin toimii voisi viitata, että
jokin anturi tieto tms pielessä.
Edit: Lähteekö nyt enää lainkaan käyntiin sen putsauksen jälkeen?Tämän jälkeen autosta purettiin tankki ja imusarjaa yms tiivisteitä ja nesteitä vaihdettiin.
Nyt ei lähde enään käyntiin, starttaa hyvin ja jos imusarjaan suihkuttaa starttipilottia niin hörähtää heti hyvin, eli kipinän pitäis ainakin olla kunnossa.
Katsoitko / mittailitko imusarjan keskellä olevan lämpöanturin?
Etsitkö alipainen vuotoja, letkut ehjät?
Jarrutehostimen putki / kalvo ok?
Tyhjäkäynti moottori paikollaan ja johto sen johto kiinni?
Väriseekö kierroslukumittari startatessa, silloin kun ei käynnisty
https://drive.google.com/drive/folders/ ... 0u-ZFzKTKw
Eikö anturitiedonkin ollessa pielessä pitäisi kuitenkin suuttimista tulla tavaraa? Tai tulee niistä nytkin joskus ja kesällä.
Alipainevuotoja ei ole, aiemminkin kävi nätisti eikä soutanut tyhkäkäynnillä ja kävin nytkin alipaineletkut läpi eikä löytynyt mitään epäilyttävää. Myös tyhjäkäyntimoottori ainakin pintapuolisesti ihan toimivan oloinen ja liitin kiinni.
Kierrosluku mittari nousee normaalisti kun starttaa ja nyt alkanut myös ilman starttipilottia hörähdellä välissä, yleensä starttauksen alussa ja sen jälkeen ei mitään ennenkuin kokeilee uudestaan. Kierrosluku nouskahtaa myös aina hörähdyksen yhteydessä eli kampiakselin anturin pitäisi olla kunnossa(?)
En mittaillut tuots lämpöanturia, päällisinpuolin oli siis ok, mutta onko tällä hirvesti vaikutusta siihen tuleeko suuttimista tavaraa?
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Niin, näinkö?
No, minä olen leikkinyt noiden välilehtien kanssa. Leikkaa ja liitä. Kännykässä pikkuisen hankalaa..
Voisihan sitä kopioida noita [quote juttuja, alkuun ja loppuun
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Nyt yrittää jo vähän paremmin käyntiin ja hiukan pidemmän aikaa mutta ei kuitenkaan käyntiin asti lähde, tällein samallatavoin teki muistaakseni alussakin eli sama vika oletettavasti edelleen.
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Lämpöantureiden ei pitäisi vaikuttaa siihen, että tuleeko suuttimista mitään, siihen kyllä, että paljonko sieltä tulee. Vaikuttaako muuten kaasun painaminen (vähän tai pohjaan asti) käynnistymiseen mitenkään?
Lainaamisesta, minä olen kopioinut niitä quote -tageja. Se [/quote aina lopettaa yhden lainauksen ja uusi [quote aloittaa uuden. Esim. tälläinen viesti:
Näkyy näin:
Ja sitten taas kahden lainauksen pätkä:
Näkyy näin:
Lainaamisesta, minä olen kopioinut niitä quote -tageja. Se [/quote aina lopettaa yhden lainauksen ja uusi [quote aloittaa uuden. Esim. tälläinen viesti:
Koodi: Valitse kaikki
[quote=lauri9321 post_id=1326658 time=1695926707 user_id=27387]
Selvä, eikös nuo suuttimet toimi siten että virtojen ollessa päällä toiseen pinniin tulee jatkuva +12V ja ecu maadoittaa toista pinniä jolloin suutin aukenee tarvittavan määrän.
[/quote]
Jep.
Jep.
Ja sitten taas kahden lainauksen pätkä:
Koodi: Valitse kaikki
[quote=lauri9321 post_id=1326658 time=1695926707 user_id=27387]
Selvä, eikös nuo suuttimet toimi siten että virtojen ollessa päällä toiseen pinniin tulee jatkuva +12V ja ecu maadoittaa toista pinniä jolloin suutin aukenee tarvittavan määrän.
[/quote]
Jep.
[quote=lauri9321 post_id=1326658 time=1695926707 user_id=27387]
Mittasin toisen pinnin ja kaikkiin neljään tulee tuo 12V
[/quote]
Laitoitko mitatessa mitään kuoormitusta suuttimen tilalle? Jos jännitesyötössä on heikko liitos, voi irtonaisessa liittimessä näkyä varsin hyvä jännite, mutta kun pitäisi saada virtaa liikkumaan, ei se heikosta liitoksesta menekään yli ja jännite romahtaa kun on kuormaa. Siksi se polttimotesti on hyvä, se paljastaa myös sen, jos linjassa on heikko liitos.
Jep.
Laitoitko mitatessa mitään kuoormitusta suuttimen tilalle? Jos jännitesyötössä on heikko liitos, voi irtonaisessa liittimessä näkyä varsin hyvä jännite, mutta kun pitäisi saada virtaa liikkumaan, ei se heikosta liitoksesta menekään yli ja jännite romahtaa kun on kuormaa. Siksi se polttimotesti on hyvä, se paljastaa myös sen, jos linjassa on heikko liitos.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Vähän opelttemista vielä näiden quote juttujen kanssa
Mutta kaasun painaminen ei tunnu vaikuttavan yhtään, painoi sitä vähän tai paljon.
Paukkuu myös hiukan putkessa välillä kun yrittää käyntiin?
Ja testasin tuolla koetinkynällä ja en saanut sitä palamaan kokeillassa suuttimen liittimeen ja -navan välillä, kokeilin suuttimen liittimestä molempia pinnejä, liitin oli irti tällöin mutta ei vissiinkään pitäisi vaikuttaa?
Starttauksen ensimmäisellä 2 sekunnilla useimmiten yrittää hiukan käyntiin mutta tämän jälkeen vaikka starttia pitää pohjassa ei yritä enää ollenkaan vaikka mitä tekee, poislukien jos joku toinen suihkuttaa jotain palavaa imusarjaan, tällöin hörähtelee.
Edittiä: nyt sain käyntiin ja käy täysin normaalisti, ei seilaa tyhjäkäynnillä ja käy kuin kello. Kaasuun vastaa normaalisti ja kaikki pelaa muutenkin normaalisti, samalla tavoin kuin aiemminkin, otin kaikki lisämaat pois ja näillä ei ollut vaikutusta.
Sammutin auton parikertaa ja noin 5sek päästä käynnistin uudelleen ja hyvin käynnistyy, sitten sammutin ja odotin ehkä minuutin ja ei käynnistynyt enään ollenkaan vaikka kokeilin monta kertaa. Myös latauksen merkkivalo palaa ja mittasin akusta vielä varmuudeksi kun kävi ja ei lataa. Muistaakseni aiemmin (kk sitten) ei ainakaan laturin merkkivaloa palannut ja muistaakseni myös latasi
Mutta kaasun painaminen ei tunnu vaikuttavan yhtään, painoi sitä vähän tai paljon.
Paukkuu myös hiukan putkessa välillä kun yrittää käyntiin?
Ja testasin tuolla koetinkynällä ja en saanut sitä palamaan kokeillassa suuttimen liittimeen ja -navan välillä, kokeilin suuttimen liittimestä molempia pinnejä, liitin oli irti tällöin mutta ei vissiinkään pitäisi vaikuttaa?
Starttauksen ensimmäisellä 2 sekunnilla useimmiten yrittää hiukan käyntiin mutta tämän jälkeen vaikka starttia pitää pohjassa ei yritä enää ollenkaan vaikka mitä tekee, poislukien jos joku toinen suihkuttaa jotain palavaa imusarjaan, tällöin hörähtelee.
Edittiä: nyt sain käyntiin ja käy täysin normaalisti, ei seilaa tyhjäkäynnillä ja käy kuin kello. Kaasuun vastaa normaalisti ja kaikki pelaa muutenkin normaalisti, samalla tavoin kuin aiemminkin, otin kaikki lisämaat pois ja näillä ei ollut vaikutusta.
Sammutin auton parikertaa ja noin 5sek päästä käynnistin uudelleen ja hyvin käynnistyy, sitten sammutin ja odotin ehkä minuutin ja ei käynnistynyt enään ollenkaan vaikka kokeilin monta kertaa. Myös latauksen merkkivalo palaa ja mittasin akusta vielä varmuudeksi kun kävi ja ei lataa. Muistaakseni aiemmin (kk sitten) ei ainakaan laturin merkkivaloa palannut ja muistaakseni myös latasi
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Vaihoikko polttoainesuodatinta? Jos et niin varmasti tukossa eikä riitä polttoaineenpaine käymiseen. Harvemmin näissä mitään sähkömurheita ollut jos ei vaikka hiiri oo käyny maisteleen johtoja.
9000 cs -94 stage?
9-5 - 98 stage 1
9000 cse - 97 varaosapeli
#5903
Tech 2 hommat
T5 , 7 ja 8 ohjelmointia
9-5 - 98 stage 1
9000 cse - 97 varaosapeli
#5903
Tech 2 hommat
T5 , 7 ja 8 ohjelmointia
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Pelkkä ilmahan ei putkessa pauku, eli jos niin käy niin kyllä sieltä jotain läpi menee.
Joo, siitä suuttimen + karvan ja akun miinuksen väliltä pitäisi kyllä tuikkia. Autossa pitää kyllä olla virrat päällä.
Vahvasti tekisi mieli sanoa, että bensaa menee, mutta ihan väärä määrä. Joko vahvasti liian vähän tai vahvasti liian paljon ja jos menisi liian paljon, niin todennäköisesti ampuisi putkessa enempi.
Mainittu bensafilsu kuulostaa kyllä vahvalta vaihtoehdolta. Bensanpaineiden piti olla kunnossa, mutta oliko ne ihan mitattu vai kokeiltu vaan että jotain tulee?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Onko autossa VSS-ajonesto, joka aktivoituu itsekseen tietyllä viiveellä? Käynnistämisen onnistumiseksi pitää painaa kaukosäätimen nappi, jollei ole juuri avattu ovet lukosta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Tästä en ole kuullutkaan ennen? Mutta vähän epäilen kun lähtee kuitenkin käyntiin kun saa yritettyä tarpeeksi useita kertoja vaikkei ovin lukkoon olisi koskettu aikoihin.
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Joo on uusi suodatin ja ei pitäisi hiiretkään olla käyneet, ainakaan missään ei näy jätöksiä tai mitään tuhoa ole tehty
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Tätä minäkin mietin että tuon paukkumisen kanssa että ei kyllä pelkällä ilmalla pauku, mutta en tiedä olisiki vain voinut päästä tuota starttipilottia läpi putkeen.aero kirjoitti: ↑Pe Syys 29, 2023 19:57Pelkkä ilmahan ei putkessa pauku, eli jos niin käy niin kyllä sieltä jotain läpi menee.
Joo, siitä suuttimen + karvan ja akun miinuksen väliltä pitäisi kyllä tuikkia. Autossa pitää kyllä olla virrat päällä.
Vahvasti tekisi mieli sanoa, että bensaa menee, mutta ihan väärä määrä. Joko vahvasti liian vähän tai vahvasti liian paljon ja jos menisi liian paljon, niin todennäköisesti ampuisi putkessa enempi.
Mainittu bensafilsu kuulostaa kyllä vahvalta vaihtoehdolta. Bensanpaineiden piti olla kunnossa, mutta oliko ne ihan mitattu vai kokeiltu vaan että jotain tulee?
Ja ei kyllä tuiki tuo koetinkynä vaikka virrat on päällä, voisiko olla että suuttimet ei saa tarpeeksi virtaa, jos tarvitsevat vaikka jonkun hiukan isomman piikin juuri käynnistyessään mutta käynnissä ollessa eivät joten sillon pysyy nätisti käynnissä? Mistä voisi johtua etteivät saa tarpeeksi virtaa, tai ollenkaan?
Bensanpaineita ei ole mitattu kuin silmämääräisesti, kun ei oikein mitään mittaria ole, on kyllä monet vertailukohteet toisista autoista millainen suihku pitäisi tulla, mutta toki ei ole kovin täsmällinen mittaus. Mutta jokatapauksessa vaikka kisko ja suuttimet olisi irrallaan jotta näkee tulee startatessa tavaraa niin niistä ei tule yhtään mitään ja taas jos suoralla virralla töpöttää akun napoihin niin tulee nätti suihku jolla varmasti pitäisi lähteä käymään.
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
lauri9321 kirjoitti: ↑Su Loka 01, 2023 09:43Tätä minäkin mietin että tuon paukkumisen kanssa että ei kyllä pelkällä ilmalla pauku, mutta en tiedä olisiko vain voinut päästä tuota starttipilottia läpi putkeen.aero kirjoitti: ↑Pe Syys 29, 2023 19:57Pelkkä ilmahan ei putkessa pauku, eli jos niin käy niin kyllä sieltä jotain läpi menee.
Joo, siitä suuttimen + karvan ja akun miinuksen väliltä pitäisi kyllä tuikkia. Autossa pitää kyllä olla virrat päällä.
Vahvasti tekisi mieli sanoa, että bensaa menee, mutta ihan väärä määrä. Joko vahvasti liian vähän tai vahvasti liian paljon ja jos menisi liian paljon, niin todennäköisesti ampuisi putkessa enempi.
Mainittu bensafilsu kuulostaa kyllä vahvalta vaihtoehdolta. Bensanpaineiden piti olla kunnossa, mutta oliko ne ihan mitattu vai kokeiltu vaan että jotain tulee?
Ja ei kyllä tuiki tuo koetinkynä vaikka virrat on päällä, voisiko olla että suuttimet ei saa tarpeeksi virtaa, jos tarvitsevat vaikka jonkun hiukan isomman piikin juuri käynnistyessään mutta käynnissä ollessa eivät joten sillon pysyy nätisti käynnissä? Mistä voisi johtua etteivät saa tarpeeksi virtaa, tai ollenkaan?
Bensafiltteri on uusi
Bensanpaineita ei ole mitattu kuin silmämääräisesti, kun ei oikein mitään mittaria ole, on kyllä monet vertailukohteet toisista autoista millainen suihku pitäisi tulla, mutta toki ei ole kovin täsmällinen mittaus. Mutta jokatapauksessa vaikka kisko ja suuttimet olisi irrallaan jotta näkee tulee startatessa tavaraa niin niistä ei tule yhtään mitään ja taas jos suoralla virralla töpöttää akun napoihin niin tulee nätti suihku jolla varmasti pitäisi lähteä käymään.
Re: 9000 erikoinen käynnistymisongelm
Tätä minäkin mietin että tuon paukkumisen kanssa että ei kyllä pelkällä ilmalla pauku, mutta en tiedä olisiko vain voinut päästä tuota starttipilottia läpi putkeen.aero kirjoitti: ↑Pe Syys 29, 2023 19:57
Pelkkä ilmahan ei putkessa pauku, eli jos niin käy niin kyllä sieltä jotain läpi menee.
Joo, siitä suuttimen + karvan ja akun miinuksen väliltä pitäisi kyllä tuikkia. Autossa pitää kyllä olla virrat päällä.
Vahvasti tekisi mieli sanoa, että bensaa menee, mutta ihan väärä määrä. Joko vahvasti liian vähän tai vahvasti liian paljon ja jos menisi liian paljon, niin todennäköisesti ampuisi putkessa enempi.
Mainittu bensafilsu kuulostaa kyllä vahvalta vaihtoehdolta. Bensanpaineiden piti olla kunnossa, mutta oliko ne ihan mitattu vai kokeiltu vaan että jotain tulee?
Ja ei kyllä tuiki tuo koetinkynä vaikka virrat on päällä, voisiko olla että suuttimet ei saa tarpeeksi virtaa, jos tarvitsevat vaikka jonkun hiukan isomman piikin juuri käynnistyessään mutta käynnissä ollessa eivät joten sillon pysyy nätisti käynnissä? Mistä voisi johtua etteivät saa tarpeeksi virtaa, tai ollenkaan?
Bensafiltteri on uusi
Bensanpaineita ei ole mitattu kuin silmämääräisesti, kun ei oikein mitään mittaria ole, on kyllä monet vertailukohteet toisista autoista millainen suihku pitäisi tulla, mutta toki ei ole kovin täsmällinen mittaus. Mutta jokatapauksessa vaikka kisko ja suuttimet olisi irrallaan jotta näkee mahdollisen suihkun niin niistä ei tule yhtään mitään ja taas jos suoralla virralla töpöttää akun napoihin niin tulee nätti suihku jolla varmasti pitäisi lähteä käymään.