Jäähdyttimen tuuletin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
thomas95
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
Paikkakunta: Fiskars/Helsinki

Jäähdyttimen tuuletin

Viesti Kirjoittaja thomas95 »

Vinkkejä mistä lähtis etsimään vikaa kun jäähdyttimen tuuletin päällä koko ajan.. Siis lähtee päälle kun kytkee virran ja sammuu vasta muutamin minuutin päästä kun kone sammutettu. Ymmärtääkseni tän pitäisi olla jotenkin termostaattiohjattu ja mennä lämpöjen mukaan päälle ja pois..? Tän projektin hankittuani flekti ei lähtenyt ollenkaan päälle mutta jotain jostosarjoja räpeltäessä/liikuttaessa se alkoi tälleen toimimaan.
Voiko tämä jotenkin liittyä siihen kun lämpö/tankkimittari vielä pimeinä eli evät toimi.? Noh saa nähdä jahka kerkiän ruveta mittariston kans hommiin muuttuuko flektin käytös.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Jäähdyttimen tuuletin

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

'94 autossa tuuletin toimii jäähdyttimessä olevan kytkimen ohjaamana. Uudemmissa tuuletinta ohjataan moottorin lämpötila-anturilla, josta menee muistaakseni tieto ECUn kautta EDUlle.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Jäähdyttimen tuuletin

Viesti Kirjoittaja mestari »

taitaa olla useampi vika korjattavana onko mittaristo oireillut jo aiemmin ja flekti vai onko auto juuri osteltu
vm kandee kertoa niin osuu vastaukset paremmin kohdilleen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
thomas95
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
Paikkakunta: Fiskars/Helsinki

Re: Jäähdyttimen tuuletin

Viesti Kirjoittaja thomas95 »

Joo, siis auto -96 2,0t tomaatti cs. Ja suht uusi mulle, eli mittaristo oireillu koko ajan. Suunnitelmissa mm uusia polttimot sekä mittariston sähköliitokset
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Jäähdyttimen tuuletin

Viesti Kirjoittaja mestari »

Kannen päähän se tarttis sen anturin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Jäähdyttimen tuuletin

Viesti Kirjoittaja aero »

Ysikuutosessahan on jo obd-tökkeli ratin alla. Sieltä saa eobd:llä näkösällä moottorinohjauksen kuvitelman moottorin lämpötilasta, siitä voisi olla hyvä aloittaa.

Samaa muistelen kuin Mawerick, että flektin ohjaus kulkisi EDUn eli mittariston ajotietokoneen kautta. Jos mittaristoa ja myös EDUa on pimeänä, niin voi olla että flektille on sellainen varmuuden vuoksi täysillä -toiminto käytössä (en tiedä onko).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
thomas95
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
Paikkakunta: Fiskars/Helsinki

Re: Jäähdyttimen tuuletin

Viesti Kirjoittaja thomas95 »

Niin tietysti voi liittyä mittariston toimintaan. Edu toki toimii mutta pimeinä nuo polttoaine/lämpö-mittarit. Edellinen omistaja tän takia oli viritellyt tarvikelämpömittarin joka kyl näyttää suht normaalia moottorilämpöä.
Tänään alan ehkä kaivelemaan tuota mittaristoa jos intoa riittäis. Ongelmana kun on se että ajotarvetta on päivittäin eikä sit tiedä onks toi operaatio tuntien vai päivien hommaa...
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Jäähdyttimen tuuletin

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuntien, eikä oo sinänsä pakko tehdä kerralla, tärkeintä on että mittaristo on piuhoissaan kiinni ajaessa. Kaiutinritilät irti, kojetaulun kansi irti, mittaristo ylös varoen pudottamasta alatassuissa olevia kumijuttuja.

Pari huomiota kuitenkin:
-Akku kannattaa irroittaa ennen mittariston irroitusta ja laittaa takaisin vasta, kun mittariston liittimet on kunnolla kiinni. Muuten ilmapallovalo herkästi syttyy ja jää palamaan, tarttee testerin kuittaamiseen.
-Kun kojetaulun kansi on irti, niin jos ruuvit on jollain radiopaikalla olevassa kotelossa, ei kannata buustata moottoritielle turbo punaisena. Niiden keräily ympäri autoa ei ole erityisen hauskaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin