Ratti tärisee
Ratti tärisee
Varsinkin pienemmillä nopeuksilla huomaa, että ratti värisee aika reilua liikettä. Katsastuksesta meni läpi viikko sitten ja tänään säädätin ohjauskulmat (lievä puoltaminen loppui siihen mutta värinä säilyi). Voiko johtua renkaiden loppuunkulumisesta? Uraa 4mm mutta vuonna 2017 tehty nokialainen, voiko oireilla jo näin pahasti? Arviolta 40000 olen renkailla ajellut. Katsatuksessa huomautettiin vaihdelaatikon öljyvuodosta mutta se tähän tuskin liittyy...?
Re: Ratti tärisee
Hyvin voi johtua. Itselläni vuotta tuoreemmat halpiskumit missä 5-6mm pintaa ja samoja oireita. Tämä kesä vielä menee noilla, ens kesäksi tuoreemmat alle. Kovettuu ne laatukumitkin ajan kanssa.nTuomo kirjoitti: ↑Pe Kesä 14, 2024 20:38Varsinkin pienemmillä nopeuksilla huomaa, että ratti värisee aika reilua liikettä. Katsastuksesta meni läpi viikko sitten ja tänään säädätin ohjauskulmat (lievä puoltaminen loppui siihen mutta värinä säilyi). Voiko johtua renkaiden loppuunkulumisesta? Uraa 4mm mutta vuonna 2017 tehty nokialainen, voiko oireilla jo näin pahasti? Arviolta 40000 olen renkailla ajellut. Katsatuksessa huomautettiin vaihdelaatikon öljyvuodosta mutta se tähän tuskin liittyy...?
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Re: Ratti tärisee
Olen käyttänyt tasapainotuksessa vastaavissa tapauksissa, ja aina on ollut korjattavaa. Samalla paljastuu mahdolliset rungon muutokset. Itselle on tullut tavaksi ajaa etuset loppuun, ja uudet menee sit taakse (kesärenkaat). Eteen siirtyvät tasapainotetaan ja silti ne pitää vielä kerran tasapainottaa ennen luopumista niistä.
Re: Ratti tärisee
Tärinä poistui kun laitatin uuden setin renkaita alle. Kiitos!
Jäin miettimään että olisiko nuo ohjauskulmat nyt hyvä tarkistaa/säätää renkaanvaihdon jälkeen taas? Ratti on nimittäin ihan aavistuksen vinossa.
Jäin miettimään että olisiko nuo ohjauskulmat nyt hyvä tarkistaa/säätää renkaanvaihdon jälkeen taas? Ratti on nimittäin ihan aavistuksen vinossa.
Re: Ratti tärisee
jos renkaiden vaihto aiheutti ratin vinoon siirtymän, niin kyllä, kulmien tarkastus/ratin oikaisu uusilla kumeilla voisi olla ihan paikallaan.
Toisaalta, kulmien säätäminen ei ainakaan pitäisi olla millään tapaa renkaista riippuvainen, eli jos kulmat on säädetty oikein ja ratti suoraan ennemmin, niin epäilisin että jossain alustassa on väljää, joka on nyt uusilla renkailla eri asennossa kuin ennen.
Tonnaristahan ei ainakaan mun kokemuksella katsurit löydä niitä huonoja alatukivarren puslia, elleivät sitten osaa/viitsi niitä kokeilla.
Eli lyhyt vastaus, ei ole tarvetta jos on viimeksi tehty oikein ja kunnolla, toisaalta jos ratti on nyt vinossa, niin tuskin on viimeksi säädetty/tarkastettu kunnolla...
Toisaalta, kulmien säätäminen ei ainakaan pitäisi olla millään tapaa renkaista riippuvainen, eli jos kulmat on säädetty oikein ja ratti suoraan ennemmin, niin epäilisin että jossain alustassa on väljää, joka on nyt uusilla renkailla eri asennossa kuin ennen.
Tonnaristahan ei ainakaan mun kokemuksella katsurit löydä niitä huonoja alatukivarren puslia, elleivät sitten osaa/viitsi niitä kokeilla.
Eli lyhyt vastaus, ei ole tarvetta jos on viimeksi tehty oikein ja kunnolla, toisaalta jos ratti on nyt vinossa, niin tuskin on viimeksi säädetty/tarkastettu kunnolla...

Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.