2,3 eri versioita

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

2,3 eri versioita

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve taas!

Tässä viestissä kysellään siis Saab 9000 2,3 litrasen koneen eri versioista.

Moniako noita versioita oikein on?

Tietysti on turbolla olevat ja ilman turboa.

Kun tässä itellä kiikarissa yks tonnari joka on 2,3-litrainen turbo-versio ja muka 200 hv mutta ahtopainemittari puuttuu. Ko. kulkine on automaattivaihteistolla.

Missä versioissa tämä ahtopainemittari on? Tai siis turbomittari.
SAAB
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3920
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 2,3 eri versioita

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Turboina pikku t 170hv matalapaine garretin ahtimella, iso T 200hv garretilla ja aero 225hv joka mitsun ahtimella.
Noista 170hv on muistaakseni ilman ahtomittaria mutta niitä on muutettu 200hv.eli lisätty magneettiventtiili ja iso T softa. Tuolleen yhden pikku t muutin.iso T tehoille. Mittaristokin vaihdettavissa jos haluaa tosin vm on eroja mitkä käy keskenään.

Ps. Automaatissa tais aero olla sama 200hv kuin iso T.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: 2,3 eri versioita

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

No mitä tähän nyt sanoisi.

Tässä kiikarissa on siis yksi tonnari, jota jo alustavasti kattelin. Auto on siis suomi-malli ja 200 hv versio. Kävi myös ilmi että autossa onkin ahtopainemittari, kun myyjä ei sitä tiennyt mikä mittari se on.

Mutta että 225 hv versio on siis Aero ja Mitsubishin ahtimella.

On myös olemassa Sport-malli joka on 225 hv ja en oo vielä kattonu mikä ahdin siinä on.

Mutta automaattivaihteisissa Saab 9000-malleissa on siis tuo 200 hv, mutta milläs ahtimella ne sitten ovat?

Eikö ole 250 hv Aeroa ollenkaan. Vai onko se sitten jokin viritys?
SAAB
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 2,3 eri versioita

Viesti Kirjoittaja aero »

2.3:ia on ensinnäkin kahta lohkoa, pitkälohkoa ja lyhyttä.

Pitkälohkosta ei tainnut lastenturboa ollakaan. 150-heppainen vapari siitä kyllä on sekä 200-heppainen perusturbo. Huipulla ensin turbo S, sittemmin Aero, jossa tehoa on 225hv. Tunnetaan kivasti samoilla koodeilla B234I, B234L ja B234R kuin vastaavat lyhytlohkot. Muistaakseni nuo on molemmat ahdetut Mitsun ahtimilla, mutta en vanno varmaksi.

Lyhytlohkoissa sitten mukaan tulee se 170hp lastenturbo. Näissä kaikki 200hv asti on Garrettin T25 -ahtimella, 225hp B234R on sekä Mitsussa että A50:ssä Mitsulla. Automaatti-Aerossa tosiaan B234L, 200hv ja Garrett T25.

250hp turbotonnaria ei ole virallisesti mallina tehty. En sano ihan varmaksi, onko koskaan tarjottu virityssarjaa joka moisen tarjoaisi (en tiedä että olisi, mutta en pidä mahdottomana).

Toki vähän riippuu että mitä hakee, mutta tonnaria ei sinänsä kannata ahtimen perusteella valita. Jos meinaa virittää, niin se Mitsukaan ei kauhean pitkälle riitä ja toisaalta vakiotehoilla arkiajossa se T25 on kyllä ihan hyvä turbo. Enemmän kiinnittäisin huomiota kuntoon ja varusteluun.

Lyhytlohkosta taisi jossain vaiheessa jäädä 2.3i pois kisaamasta 2.0t:n kanssa. Saattoi olla jopa heti alusta asti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin