Tonnarin 2.0 ja 2.3 vaparien erot

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Topiaspartinen
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Joulu 27, 2024 00:15

Tonnarin 2.0 ja 2.3 vaparien erot

Viesti Kirjoittaja Topiaspartinen »

Miulla on tonnarissa 135hv 2.0 vaparikone (b204i), joka tuntuu ainakin omasta mielestäni todella laiskalta ajettavalta. Kulkeeko tonnari 150hv 2.3 vaparikoneella (b234i) yhtään paremmin?

Entä onko 2.3 vaparin ja 150hp turbokoneen välillä tuntuva ero?
Saab 9000 CS 2.0t
MattiR
"Turbo"
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnarin 2.0 ja 2.3 vaparien erot

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Kyllä 2.3-litrainen vapaasti hengittävä kulkee selvästi paremmin kuin kaksilitrainen. Muistikuvat ovat toki vähän kaukaisia, mutta molemmilla tuli ajettu a paljon ja 2.3-litrainen oli selvästi ripeämpi. Kahden litran matalapaineturbo kulkee myös kohtuudella ja siitä saa ihan softaamalla helposti lisää voimaa jolloin se onkin sitten selvästi ripeämpi kuin 2.3-litrainen vapari.
Matti
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 928
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Tonnarin 2.0 ja 2.3 vaparien erot

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Hieman ohi aiheen, mut jossain vaiheessa taisi saada bensalastuja /chippejä myös noihin vapareihinkin. Tietysti tehon lisäykset melko maltillisia.
Saab 9-5 Vector -03 stage1 470 tkm
puh.040 538 0231
forward forever backward never
Topiaspartinen
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Joulu 27, 2024 00:15

Re: Tonnarin 2.0 ja 2.3 vaparien erot

Viesti Kirjoittaja Topiaspartinen »

Ainakin tuohon 2.0 näyttää saavan 145hp/200nm lastua. Onkohan mistään kotoisin?
Saab 9000 CS 2.0t
93TJb
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 20:18
Paikkakunta: Kempele

Re: Tonnarin 2.0 ja 2.3 vaparien erot

Viesti Kirjoittaja 93TJb »

Isoa eroa vapariin ei pelkällä softamuutoksella saa.
9000 cs -94 stage?
9-5 - 98 stage 1
9000 cse - 97 varaosapeli
#5903
Tech 2 hommat
T5 , 7 ja 8 ohjelmointia
Ohjelmoinnit lähes kaikkiin muihinkin autoihin
Säädöt ja tehonmittaukset 4wd dynossa
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Tonnarin 2.0 ja 2.3 vaparien erot

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Tässä näemmä kyseltiin nitä eroja vain tehojen ja väännön määrässä.

Mutta 2,0 ja 2,3 koneissa on muitakin teknisiä eroja.

2,3-litrasissa on tuo tasapainoakseli lohkossa ja sitä käytetään ketjulla, sille on siis ihan oma ketjunsa. 2,0-koneissa ei ole tätä tasapainoakselia.

2,3-koneissa on myös eroa voitelujärjestelmässä, sillä 2,3 on männille öljysuihkut.

Myös koneiden imusarjoissa on eroja, 2,3-koneissa vapaastihengittävässä on sellainen iso mötikkä tuo imusarja.
SAAB
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Tonnarin 2.0 ja 2.3 vaparien erot

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

B204 ja B234 moottoreissa on 2 tasapaino-akselia.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Tonnarin 2.0 ja 2.3 vaparien erot

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Ja vapareiden imusarjatkin on ihan samat. Tai ainakin niissä on olleet mitä on tullut purettua
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Tonnarin 2.0 ja 2.3 vaparien erot

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Mitä hourailinkaan...

Niin tosiaan niitä tasapaino-akseleita on kaksi kappaletta lohkossa.
SAAB
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnarin 2.0 ja 2.3 vaparien erot

Viesti Kirjoittaja aero »

B204:ssa tosiaan on, mutta B202i:ssä taas ei ole tasapainoakseleita :). Tonnari oli pitkään tuotannossa ja ehti kokea parikin moottorisukupolvea, kun '94 tuli lyhytlohkot eli T5 -koneet. Niissä on yllättävän paljon eroja edeltäjiinsä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 928
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Tonnarin 2.0 ja 2.3 vaparien erot

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Topiaspartinen kirjoitti:
Pe Tammi 24, 2025 23:38
Ainakin tuohon 2.0 näyttää saavan 145hp/200nm lastua. Onkohan mistään kotoisin?
Mistäs noita vielä löytyikään?
Saab 9-5 Vector -03 stage1 470 tkm
puh.040 538 0231
forward forever backward never
Vastaa Viestiin