Kaukosäätimen paritus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Korsto
"Kaasari"

Kaukosäätimen paritus

Viesti Kirjoittaja Korsto »

Varmaan tää jossain ketjussa kerrotaan, mutta ei nyt just sitä sanahauilla meinaa löytyä just se, mitä etsin.

Eli kaivoin enoni navetasta tollaisen reilut 10 vuotta seisseen 9000 CS 2.0 Turbon huippuyksilön (vm. -96 tai -97, en ole ihan varma vielä edes siitä). Kaikki toimi, kun ajelin sen siirtokilvillä loppusyksystä kotipihaan, ja olen mä sitä tossa aika ajoin siirrellytkin, mutta nyt kun sitten kun tietämättömänä ja taitamattomana vaihdoin autoon akun ja kaukosäätimiin patterit, niin eihän siinä tietekään enää nyt toimi keskuslukko kaukosäätimestä, ja mikä ikävintä, en saa myöskään käynnistyksenestoa pois päältä. (Keskuslukitus toimii avaimella kyllä.)

Tosiaan, varmasti se täällä foorumilla jossain kerrotaankin, ja jotain ohjeenpätkiä löydänkin jostain 4-5 painalluksesta 30 sekunnin aikana jne jne, mutta en mä ole niistä nyt päässyt varmuuteen, teekö jotain väärin vai onko jokin hulllusti, kun ei lähde skulaamaan. (Avaimet ja avaimenperät x 2 ovat siis alkuperäiset ja molemmat toimivat vielä ennen auton akun ja avaimenperien patterien vaihtoa.)

Voisiko joku pistää tähän ihan askelkerrallaan sen koko soidintanssin, jolla avaimenperän ja auton saa taas onnellisesti naimisiin?

Ajatellaan, että lähtökohtana on se, että mulla on nyt akunkenkä irti, avaimenperän patteriluukku auki ja uudet patterit valmiina menemään avaimenperän sisään. Sen jälkeen mun siis täytyy:

1)

2)

3)

jne...

Ja jos soidintanssi ei johda pariutumiseen, mitäs mä sit teen? Saako sen jossain perus huollossa tehty, vai onko se esim. Vesa67:n hommia?

Kiitos paljon, jos joku jaksaa noi ohjeet nakutella!
9-3 -06 (207E), 9000 CS Turbo
GetawayCar
"Aero"

Re: Kaukosäätimen paritus

Viesti Kirjoittaja GetawayCar »

Normaali oloissa akun vaihdon jälkeen ei ole kyllä koskaan tarvinnut tehdä muuta kuin auton vieressä, auton ovet suljettuna, painella sarjatulella kaukosäätimen lukon avausnappia niin kauan, että lukot alkaa reagoimaan käskytykseen..

Jos kaukosäätimen merkkivalot ei vilku nappeja painettaessa, voi kaukosäätimen sisältä olla jotain murtuneita tinauksia. Se että molemmat kaukosäätimet olis sököjä on kyllä epätodennäköistä.
3 tonttua, 2 satkua ja femma
Korsto
"Kaasari"

Ok. Kyllä molemmista napeista painaessa valo näkyy. Toisessa punainen ja toisessa vihreä…. Ehkä mä vielä kokeilen muutamannen kerran uudestaan vähän eri mittaisilla painalluksilla…
Korsto
"Kaasari"

Eipä se kyllä lähde skulaamaan, prkl. Avaimenperien valojen perusteella kaukosäätimet ovat älyissään, mutta ei tule kontaktia sen enempää keskuslukitukseen kuin ajonestolaitteeseenkaan.

Mulla oli tossa yön yli akku irti, minkä jälkeen auto lähti kertaalleen oikein nätisti käyntiin. Mutta kuten arvata saattaa, kun testasin sammuttaa ja käynnistää hetken päästä uudetaan, ei natsannut, vaan auto sammui juuri siihen tapaan, miten se tekee, kun ajonestolaite tappaa käynnin.

Mitähän tolle nyt osais tehhä….?
Pakari
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ajonesto pitää kuitata kaukosäätimestä aina ennen käynnistystä.. eli jos auto on lähtenyt käyntiin normaalisti ja sammuttaa ja koittaa hetken päästä niin ajonesto on aktivoitunut ja vaatii kaukosäätimen käyttöä. Eli se toimii juuri niin kuin kuuluukin edellisen viestin perusteella.

Siinä on muistaakseni 30s aktivoitumisaika kun auton sammuttaa, tai kaukosäätinellä on ovet avattu. Vasemmassa kojelauden kaiuttimessa on ledi. Se vilkkuu kun ajonesto on aktiivisena. Vilahtaa kiinteänä ja sammuu kun ajonesto on kuitattu kaukosäätimellä.
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Korsto
"Kaasari"

Ok! Mut siis ongelma on se, että se ei nyt jostain syystä löydä kontaktia avaimenperän ja auton välillä sen enempää keskuslukituksen kuin ajonestonkaan osalta.

Molemmat avaimenperät siis toimivat, ennen kuin vaihdoin autoon akun ja avaimenperiin patterit. Nyt keskuslukitus toimii avaimella, mutta ei avaimenperän kauko-ohjauksella. (Punainen valo välkähtää avainenperässä, kun painaa keskuslukituksen nappia.) Myöskään ajonesto ei reagoi nappiin. (Vihreä valo välkähtää avaimenperässä, kun painaa nappia, jossa on se avaimen kuva.)

Ennen akun ja avaimien patterin vaihtamista tosiaan sekä keskuslukitus että ajonesto tottelivat molempia avaimenperiä. Nyt auto on ihan mykkä, kun kumpaa tahansa nappia painaa. ( Autohan piti sellaisen pienen töötin kaltaisen äänenlin mielestäni, kun se reagoi ajoneston nappiin. Nyt ei mitään.)
Pakari
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Laitoitko varmasti oikeat paristot? Älä sotke avaimella ovesta lukon kääntöä.

Virtakatkoksen tai kaukkarin pariston vaihdon jälkeen on toimittava seuraavasti:

On ovien avausnäppäintä paineltava useita kertoja peräkkäin auton vieressä, vaikka kuskin oven vieressä. Muistaakseni vaatii viisi peräkkäistä onnistunutta painallusta. Se on toistettava kaikilla kaukosäätimillä erikseen. Kannattaa vaikka painaa sekuntin kerrallaan näppäintä pohjassa niin että kaukkarissa valo vilkkuu. Jos kaikki on ok, niin keskuslukitus alkaa toimia ja ajoneston ledi lakkaa vilkkumasta.
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Korsto
"Kaasari"

Kyl mä tollaista olen suunnilleen testaillut, mutta pitää vielä ehtoolla koittaa, kun pääsee himaan.

Luullakseni siellä pitäisi olla 2035 lätkäpatterit, joskin ennen kuin vaihdoin, taisi molemmissa olla kaksi 2016 lätkää päällekkäin. Olen mä aika monensorttista jo testannut.

Prkleen ärsyttävä homma, kun haluais saada kärryn katsastukseen ja ajeleen kevätauringon paisteessa…
mestari
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mestari »

Vai oliko 2032 joka tuntuu tutulta minulle
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Korsto
"Kaasari"

Saattoi olla. Täytyy vielä toikin varmistaa, että on kaikilla testannut. Mutta ainakaan kahdella 2016:lla ei nyt testattuani skulaa, vaikka sellaiset siellä oli, ennen kuin vaihdoin ja lakkasi toimimasta.
Risto
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Risto »

2032 on kolmen voltin patteri samoin kuin 2016. Laittamalla kaksi 2016 päällekkäin saadaan kuusi volttia.
Korsto
"Kaasari"

Kiitos vastauksista! Nyt lähti pelaamaan keskuslukitus ja ajonesto.

Syyllinen oli radion sulake, jonka ilmeisesti paskonut takakontin lukituksen moottori aiheuttaa. Kun takakontista ottaa johdot irti, sulake pysyy ehjänä ja keskuslukko ja ajonesto ja tietysti itse radiokin pelaa.

Vinkki löytyi kuin löytyikin tämän foorumin syövereistä eräästä vanhasta ja lyhyestä ketjusta. Kiitos myös sinne!

Perjantaina aikaisemmin töistä ja katsastukseen!
Vastaa Viestiin