9000 2.0t mittariston vaihto ja abs-valo

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Roberts
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Kesä 02, 2026 18:46

9000 2.0t mittariston vaihto ja abs-valo

Viesti Kirjoittaja Roberts »

On ollut harkinnassa hankkia uusi mittaristo tonnariin, jonka kierroslukumittari toimii moottorin lämmettyä ja silloinkin näyttä joskus väärää arvoa.

Ajattelin hankkia mittariston, jossa on myös turbomittari, jota omassani ei ole. (turbo kyllä on) Tulisikohan turbomittari toimimaan ilman lisätoimenpiteitä? Ja miten mahdollista on mittariston keskimmäisen info-näytön jossa näkyy kulutus, akun jännitetaso ja vikavaloja, vaihto vanhasta mittaristosta “uuteen”? Entä mittaristojen kilometrilukemien täsmäys? (ei huijausta varten :roll: )

Luin myös jostain yli 10v. vanhasta julkaisusta, että abs-valo lähtee palamaan jos ottaa mittariston kokonaan irti ja antaa virtaa autolle. No näin tein myös minä ajattelematta ja auto simahti. Onneksi lähti laitettuani mittariston takaisin, mutta samoin lähti myös abs-valo palamaan. Miten tuon saa pois/varmistettua että se aiheutui siitä? Ilmeisesti tarvitsee jonkun vimpaimen, jolla sen nollaisi?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11707
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 2.0t mittariston vaihto ja abs-valo

Viesti Kirjoittaja jus »

Mittariston osat ovat toisistaan irrotettavissa ja vaihdettavissa erillisinä yksiköinä. Jos pidät mittaristosta alkuperäisen keskimmäisen nopeus/matkamittarin ja sen alla olevan EDUn ja vaihdat samanikäisestä autosta vasemmanpuoleisen kierroslukumittarin ja oikeanpuoleisen lämpö/bensa/ahtomittarin, matkamitttarilukema säilyy ennallaan.

Jos autossa ei ole alun perin vedettynä imusarjalta rintapeltiin ja rintapellistä mittaristolle alipaineletkua, ahtomittari ei ala toimia ennen kuin letku on lisätty. Lämppärinkennon letkujen lähellä akvaariossa taitaa olla läpivientinippa joka tapauksessa valmiina.

EPC:n mittaristokuva ehkä selventää:
https://webautocats.com/epc/saab/sbb/03a-91016/2390/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
aero
-
Viestit: 9474
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 2.0t mittariston vaihto ja abs-valo

Viesti Kirjoittaja aero »

Se palamaan jäänyt valo on varmaan kuitenkin airbag eikä ABS?

Auton ikää ei mainittu, mutta taitaa kaikki airbag-tonnarit haluta ilmapallon vikakoodinollauksen testerillä suoritettavaksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Roberts
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Kesä 02, 2026 18:46

Re: 9000 2.0t mittariston vaihto ja abs-valo

Viesti Kirjoittaja Roberts »

Kiitos molemmille viisautenne jakamisesta!🙏 Ja jooh, airbagin srs valo se olikin, eikä mikään abs…

Olisiko muuten ehdottaa mitään hyvää vikakoodinlukijaa nyt ainakin ensin tuon srs -valon nollailuun, mieluiten halvemmasta päästä olevaa. Auto on vuoden 1997 mallistoa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 25066
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9000 2.0t mittariston vaihto ja abs-valo

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Paikkakunnan kertomalla saattaa löytyä tech2 omistaja joka saa nollattua vikakoodit
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Roberts
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Kesä 02, 2026 18:46

Re: 9000 2.0t mittariston vaihto ja abs-valo

Viesti Kirjoittaja Roberts »

No joo, olisihan sekin ihan kiva. Katsastuskin meinaa tulee tuossa elokuun paikkeilla. Sipoon ja Vantaan rajamailla, toki ajelen myös usein Orimattilaan joten siihenkin matkan varrelle jää pari kyläpahasta.
-Hese-
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000 2.0t mittariston vaihto ja abs-valo

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Roberts kirjoitti:
Ke Kesä 24, 2026 14:15
No joo, olisihan sekin ihan kiva. Katsastuskin meinaa tulee tuossa elokuun paikkeilla. Sipoon ja Vantaan rajamailla, toki ajelen myös usein Orimattilaan joten siihenkin matkan varrelle jää pari kyläpahasta.
Vantaan Jokinimestä löytyy tekki missä tonnareihin sopiva kortti.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11707
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 2.0t mittariston vaihto ja abs-valo

Viesti Kirjoittaja jus »

Vielä kun tiedettäisiin minkä ikäisestä autosta puhutaan, joko on OBD-liitin vai vänkärin penkin etupalkissa liittimet.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-Hese-
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000 2.0t mittariston vaihto ja abs-valo

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

jus kirjoitti:
Ke Kesä 24, 2026 19:10
Vielä kun tiedettäisiin minkä ikäisestä autosta puhutaan, joko on OBD-liitin vai vänkärin penkin etupalkissa liittimet.
Tuossahan tuo lukee että -97 vuosimallia että obd.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Vastaa Viestiin