Narina etupäästä rattia kääntäessä?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Narina etupäästä rattia kääntäessä?

Viesti Kirjoittaja TjK »

Tietääkö kukaan tai onko kokemusta, mistä voisi tulla nariseva ääni etupäästä rattia käännettäessä? Ääni tulee jostain etuvasemmalta, en oo vielä ehtiny paikallistaa tarkemmin.
Autoon on juuri vaihdettu alatukivarren puslat, pallonivelet, raidetangon ulommat päät ja jouset ja kallistuksen vakaajan päät/tangot. Ääni tuli jo ennen tuota vaihtotyötä ja ajattelin sen korjautuvan näillä, mutta toisin kävi.
Onko ideoita? Iskarin yläpään laakeri kenties? Ääni kuuluu sekä paikallaan että liikkeessä.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Itse vastasit omaan kysymykseesi.
Iskarin yläpään laakerihan se.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Taitaa tuo mainitsemasi lista olla etusijalla tarkastuskohteissa. Pallonivelen vaihto auttoi ainakin og-satkussa (ääni oli ihan kamala narske: kuuli kun kuiva metalli hankasi metallia; peruuttele siinä sitten venetraileria). Eipä sinne noiden jälkeen paljoa jää: raidetangon ja vetarin kumit, mutta ei noista nyt huomattavaa ääntä pitäisi lähteä!

Iskarin yläpääkin siellä liikkuu kun rattia kääntelee, mutta varminta taitaa olla pyytää joku kaveriksi, nostaa auton keula ylös ja käännellä pyöriä toisen kuunnellessa "paikan päällä". Voi olla yllättävän pienikin asia...

Edit: Jahas, nopeat ehti ensin :D
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
titaro
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: La Marras 13, 2004 17:06

Viesti Kirjoittaja titaro »

Kuuluuko erityisen hyvin kylmällä ilmalla? (alle 0 astetta)
On meinaan kovin tutun kuuloinen vika...
espe
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja espe »

...ei se narina välttämättä kuulu, jos etupää on ylhäällä, koska silloinhan iskarin painelaakerin päällä ei ole "painetta"...
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Ei oo kelillä tai pakkasella mitään merkitystä, niin ku ooppelisatkuissa... :wink:
Tarvii viikonloppuna paneutua ongelmaan vähän tarkemmin, nyt on aika vähä kortilla. :(
Niin tosiaan, iskarin yläpää ei varmaan narise, jos on paino pois päältä.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Oma tonnikeiju piti "kurnutusta"/narinaa tuossa viime kesänä rattia käänettäessä, luulin että ohjaustehostin vetelee viimeisiään. No, pienen tutkailun jälkeen totesin, että raidetangon sisäpään nivel väljä --> se vaihtoon ja ääni poistui. Eli kokeile heilutella niitä raidetankoja, ota vaikka keula ilmaan ja kääntele pyöriä raidetangoista, niin pitäisi ylimääräiset välykset huomata.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

En tiedä onko muut kokeneet vastaavaa, mutta omassani kuului ikävä, voimakas narina etupäästä käännettäessä oikealle (narina kuului myös silloin kun olin ilman vaimoa liikenteessä :lol: :wink: )
Viaksi paljastui tiensä päähän tullut vasemman puolen etupyöränlaakeri 8O
En uskonut itsekään sen aiheuttavan tuota ääntä, mutta narina katosi laakerin vaihdon jälkeen :o
Joten, suosittelen myös etupyöränlaakereiden tarkistusta...
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

Taitaa olla aika yleinen juttu, nimittäin mullakin piti joku etuvasemmalla aika hyvää narinaa. Kuulosti joltain kumin kitinä-ääneltä oikealle käännettäessä, mutta loppui nyt kun tuli lämpöasteita. Siis tämä esiintyi pikku pakkasella paljon paremmin...
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Itse asiassa tohon uusittujen osien listaan ois pitäny laittaa myös pyöränlaakerit ja vasemman puolen sisemmän vetarin malja... Eli ei oo mulla kiinni laakerista.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Olipa entisessä tontussa samat äänet, ja etuoikealla eikä vaimo kyydissä.
Syyksi paljastui juuri tuo iskarin yläpään laakeri.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Softamies
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Maalis 15, 2005 22:29

Viesti Kirjoittaja Softamies »

Ja onhan se ohjaustehostimen nestemäärä kunnossa? Mulla piti aika kovaa ääntä pienellä nopeudella paljon käännettäessä, kun neste oli vähissä. Maantiellä oli ok. Ääni ei tosin tullut mielestäni erityisesti vasemmalta tai oikealta, ihan vaan yleisesti edestä.
Vastaa Viestiin