vaunun veto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Tota mä vähän pelkäsinkin , mut en lähtenyt ettiin , no löytyhän se LMC 660 LUXUS (1600KG) :D
IJI
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 20:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja IJI »

Tervehdys karavaanari/Saabistit
Koppia on liikuteltu yli 20 vuotta. Saabilla. 99:lä se alkoi, kolme 900 välissä ja nyt 9000 CSt automaatti -98. Paras veturi tähän mennessä. Viides Solifer menossa 6+ leveä malli 1450 kg. Kyllä Saabilla on ollut aina hyvä vetää, en tosin talvella ole liikkunut vaunun kanssa. Riippuu tietysti vaunusta ja veturista miten yhdistelmä käyttäytyy. Saab ja Solifer ovat sopineet yhteen. Viime kesänä 1300 km, keskikulutus 14,7 ja kolmosvaihteella. Hyvin vetää ja puhti riittää. Kyllähän se on totta, että maasturi on ehkä paras veturi, mutta minulla auto ei ole pelkästään vetoa varten. Hyvin on toiminut. :D
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

tapani kirjoitti:ovatkohan jotkut teistä hieman vieraantuneet elämästä? Hei, auto on käyttöä varten tehty. Onhan se hieman kummallista, jos 9000:n kaltaisella isolla autolla ei mokomaa laatikkoa voisi perässään vedellä, ihan tuosta vaan. Mihin te oikein niitä satoja heppoja tarvitsette? Volvojen kanssa kilpa-ajoihin liikennevaloista?
Voihan sillä sitä vetää ja hyvin kulkee perässä... mutta auta armias kun sitä puolentoista tonnin koppia yrittää survoa mutakylpylän sateen kastelemalle pellolle niin tulee kunnollista maasturia ikävä. Kunnollisella tiellä menee kivasti, mutta ainakaan meikäläisen matkakohteet harvemmin ovat kunnollisten teiden päässä. Kunnon maasturissa on henkilöautoon verrattuna sekin etu että hidas neliveto helpottaa käsittelyä pahoissa paikoissa todella paljon.

Itse kiskon Tonnarilla venettäkin (reilusti yli 2000 kg trailereineen) jos on pakko, mutta vain ja ainoastaan niissä tilanteissa kun todella on pakko... enkä lähde ruuhkapyhinä seikkailemaan muun liikenteen sekaan tuolla yhdistelmällä.

Autoja on eri käyttötarkoituksiin vaikka kaikkien päätarkoitus olisikin siirtää ihmisiä ja tavaraa paikasta A paikkaan B.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Voihan sillä sitä vetää ja hyvin kulkee perässä... mutta auta armias kun sitä puolentoista tonnin koppia yrittää survoa mutakylpylän sateen kastelemalle pellolle niin tulee kunnollista maasturia ikävä. Kunnollisella tiellä menee kivasti, mutta ainakaan meikäläisen matkakohteet harvemmin ovat kunnollisten teiden päässä. Kunnon maasturissa on henkilöautoon verrattuna sekin etu että hidas neliveto helpottaa käsittelyä pahoissa paikoissa todella paljon.
Kaikki on suhteellista....
about vuonna -95 iskä paino 900 gls teli kafin kanssa paikasta josta neliveto subaru ei päässyt samanlaisen, mutta yksi akselisen kafin kanssa...satanut muutaman päivän, alusta nurmikko ja loiva mäki leirintä alueella ja vauhdin otto matka todella pieni. Eli ratin ja penkin välissä se usein on :roll:

Ja paljon on niitä etenkin teli vaunuja kateltu 90 luvulla, jotka on katkastu maasturilla. Naapurissa yks :?

Mutta jatkan juttua aiheesta illalla kun nyt hiukan kiirus....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: vaunun veto

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

tapani kirjoitti:no, miten on, d:llä vai kolmosella? (2.0 t -97 cse)

Palataanpa vielä aiheeseen, kun tästä tunttui olevan monta koulukuntaa.

Kysäisin asiaa Saabilta ja "Saab Info Finland" vastasi seuraavasti:


"Tiedustelimme asiaa tekniseltä puoleltamme ja kertoivat, että jos
vedetään perävaunua suositellaan käytettäväksi normaalia
vaihtamisohjelmaa, jotta vaihteisto ei kuumene liikaa.
Jos vaihteisto on asennossa 3, on 4 vaihteen käyttö lukittu pois.
Nelonen on taloudellinen vaihde, jolla saavutetaan mm. huippunopeus,
äänitaso on matala ja polttoainetalous on hyvä. Mutta esim. jyrkässä
myötämäessä voi käyttää esim. 3 vaihdetta jos haluaa käyttää hyväksi
moottorin jarrutustehoa.
Sanoisinpa että normaalisti ajava henkilö normaalissa maastossa tarvitsee D
vaihteen."



Mutta aja millä haluat, minä ainakin edelleen D:llä. :wink:
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
tapani
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:26

Viesti Kirjoittaja tapani »

kiitos asiallisesta ja johonkin muuhun kuin mututietoon perustuneesta vastauksesta.
Vastaa Viestiin