-89 Tonnarista laturin purkua

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Tontou
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Elo 05, 2004 15:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

-89 Tonnarista laturin purkua

Viesti Kirjoittaja Tontou »

Nyt o tonnarista laturi pöydällä ja pitäs saada se diodipakka esille, sieltä hihnapyörän puolelta on 4 ruuvia irrotettu ja laturi nyt siis kahdessa osassa.
Ihmetystä aiheuttaakin tällähetkellä se, miten sen käämityksen saa irti vai tarvitseeko sitä edes irroittaa?

Siellä pohjalla oli ~5kpl ruuveja joita ei oikein pääse vääntämään kun käämit tiellä.

Kenelläkään neuvoja?
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Käämien pääthän on juottamalla kiinni siellä "pohjassa" jossa dioditkin sijaitsee. Reippaankokoinen kolvi käteen ja juotokset irti imusukan tai tina imurin avulla....sitten varovasti koputella käämit irti
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Tontou
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Elo 05, 2004 15:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tontou »

Näin vähän arveltiinkin että juottamalla ne siellä on, eipä se auta kuin alkaa kokeilemaan josko onnistuisi =)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos meinaat vaihtaa laakerit, niin älä avaa niitä neljää pikkuruuvia hihnapään kannesta ennen kuin vedit laakerin akselilta. Saahan ne ruuvit tosin aina takaisinkin laakerin irrotusta varten.

Kyllä sen diodisillan saa ruuvattua irti hiilipään kannesta vaikkei juotoksiin koskisikaan.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/laturi.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tontou
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Elo 05, 2004 15:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tontou »

Tuntuvat vain olevan melkoisen tiukassa nuo ruuvit ettei pääse vääntämään kunnolla..
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Et vielä kertonut miksi haluat diodisillan irti.

Jos meinaat vaihtaa sen sillan ja kuitenkin käyttää vanhaa staattoria (käämit), niin silloinhan joka tapauksessa pääset juottamaan.

Korjaamokäsikirjakin kyllä esittää purkamisen siinä järjestyksessä, että ensin ruuvataan silta käämeineen irti takakannesta ja sitten vasta juotetaan. Oletko yrittänyt lyödä meisselillä tai puikolla niitä ruuvinkantoja, jospa siitä vaikka herkistyisivät sen verran että saisi käännettyä auki? Kansi pitää kyllä silloin olla hyvin tuettu takaa kulloinkin lyötävän ruuvin kohdalta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tontou
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Elo 05, 2004 15:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tontou »

Tuo diodisilta siis rikki, otettiin niinpäin että ensin juotettiin ja sitte ruuvit kun ei ne pelkästään vääntämällä lähtenyt eikä uskaltanut murjoakaan..
Vastaa Viestiin