9000 2,0 T 136 kW

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

9000cst kirjoitti:.... Ainoastaan 85-89vm tonnareissa on ollut 175 ja 165hv vakiona rippuen oliko kattia vai ei. Nämä oli 2.0T Turboja.

Paitsi että ekoissa kateissa teho oli 160 hv.

89--> 165 hv


http://hem.passagen.se/s9000/9000fakta.htm
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Auttakaa nyt miestä mäessä, kun omasta "136kW:sta hävis tehot" jotenkin tuntuu, jotta siitä tuli tuo 110kW:n. :cry:
Siis auto ahtoi vielä tossa kuukaudenpäivät sitten (OBD:stä mitattuna) kannettavan mukaan noin 185-189kpa nyt pelkät peruspaineet 139-140kPa. :cry:
No mitä on tehty akku vaihdettu kaikki maadoituspisteet yms. putsattu yms. perushuoltoa.
Parikuukautta sitten auto tosiaankin aahtoi ylämäkeen rekan ohituksessa välillä 0.8-0.9bar (ja liikahti) nyt on pelkät peruspaineet 0.4 +/- 0.03bar. :cry:(liikkuu edelleekin vaan ei yhtä ripeästi).
Tossa auton mukana tuli läjä papereita yms. ja niissä oli myös ohjeita paineiden säätöön. peruspaineet tietenkin hukkiksen tankosta 0.4bariin ja sitten se kysymys :?: Tossa auton mukana tulleissa papereissa sanotaan jotain, jotta peruspaineet tulee ollakin 0.4 +/- 0.03bar no se on OK. Vaan tuo jatko jotta, jos haluaa maksimi paineita ylös niin pitäisi käydä kennkitään ylämäessä välillä 3750-4250rpm vähintään 3 sekunttia ja mielellään 3 vaihtella (kyse tomaatista). Ja jotta toimenpide tulee suorittaa niin monta kertaa jotta max. paine asetus tyydyttää huomioon ottaen polttonesteen laadun. :!: Siis mistä suomesta löytyisi tollainen mäki jossa tuo 500rpm kestäis 3 sekunttia jotta vois kokeilla auttaako.(kun on tolla tomaatilla vauhtiakin jo reilusti yli näiden täällä sallituiden).
Niin siis ohjeet on sivuilta http://68.18.143.119/Trionic/trionigpg1.htm
Vaan ei ainakaan näillä meidän koneilla näytä pääsevän tonne. :cry:
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mimmi mulla ei ole sitä paljonpuhuttua ja parjattua mankkuvenaa. "matalapaineturbo kun on" nyt 0.4 oli kuukaus takaperin maxpaine 0.9bar :)
Nyt meni hermot tän muijan duunikoneen kanssa, kun ensin yritin tohon skannata noita ohjeita niin ei suostunut liittämään ja sitten kirjoitin kaksi sivua engelskaa "sujuvasti" ja kävin partsilla röökillä ja kas p*****e näytössä luki kirjaudu sisään. :!:
En kyllä enään kirjoita uusiks kun laitan huomenna ton kurko vakion tosta xbox käytöstä takaisin nettiin. Joten jos en huomenissa paremmin lontoota taitavilta saa jutun juonta selville tosta paperi läjästä mikä tuli auton mukana niin kyselen lisää.

Mitenhän ne hoitaa ton merkkiliikkeessä vai juontaako tuo juurensa jostain huoltoilmaisimesta mun softilla ei kylläkään löydy merkkiäkään mistään huoltorekistereistä.
roilo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2004 11:46

Viesti Kirjoittaja roilo »

Käyttöohjekirjan mukaan 136kW mallissa puristussuhde olisi 9,2:1 kun taas 110kW mallissa se olisi 8,8:1
Outoa, tuonhan pitäisi, totanoinniinkuinperiaatteessa, tarkoittaa sitä, että 110kW-mallissa on jopa enemmän ahtopotentiaalia alhaisempien puristusten takia - oisko mahdollista, että kyseessä on painovirhe?

Tietty myös muut mahdolliset eroavuudet, mäntien öljyjäähdytys yms., vaikuttaa sihen paljonko termistä kuormaa palotilalle voi laittaa.
jannu huoleton
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 18:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0t (110kw) -> 2.0T (136kw) kiitos vinkeistä

Viesti Kirjoittaja jannu huoleton »

mjpelkon kirjoitti:Moi-moi,

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä ja selvennyksistä.

Mistäköhän saisi tuon 136kw:sen tonnarin ohjausyksikön? Vanhaa ei ilmeisesti pysty uudelleen ohjelmoimaan.

-Marko-
Ruottin puolelta löytynee Matsilta sellainen purkki. Ja lisäpotkua tarvittaessa toivomusten ja autosi kokoonpanon mukaan. Uudelleen ohjelmoidut boksit olivat luokkaa 3500SEK vaihtoboksilla ja 5000 SEK ilman vaihtoboksia ja laatu; maptun +.
Yv:llä lisätietoa.
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Onko 2.0T (136kw):sta vielä...

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

taas vaihteeksi muutama kysymys... :)

-Onkohan 2.0T 136kw versiossa vakiona ahtopainemittaria?

-Jos tekee muutoksen 110kw->136kw, niin tarviikos tuossa ahtopainemittaria eli onko riskaapelia ajella muutoksen jälkeen ilman ahtopainemittaria?

-onkohan 2.oT (136kw):ssa käytetty moottorinohjausyksikkönä sellaista yksikköä, joka olisi ollut vakiona myös jossakin toisessa saabissa? Ajattelin vaan että tuo helpottaisi ohjausyksikön metsästämistä... :=)

-moottori lienee sama 2.0t (110kw) ja 2.0T (136kw) versioissa?

Terveisin,

-Marko
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Re: Onko 2.0T (136kw):sta vielä...

Viesti Kirjoittaja Defeat »

mjpelkon kirjoitti: -Onkohan 2.0T 136kw versiossa vakiona ahtopainemittaria?

-Jos tekee muutoksen 110kw->136kw, niin tarviikos tuossa ahtopainemittaria eli onko riskaapelia ajella muutoksen jälkeen ilman ahtopainemittaria?

-onkohan 2.oT (136kw):ssa käytetty moottorinohjausyksikkönä sellaista yksikköä, joka olisi ollut vakiona myös jossakin toisessa saabissa? Ajattelin vaan että tuo helpottaisi ohjausyksikön metsästämistä... :=)

-moottori lienee sama 2.0t (110kw) ja 2.0T (136kw) versioissa?
-On.

-Ei.

-On. NG 900 Turbo vm. 1994-1998

-Kirjoitin aikaisemmin: "Käyttöohjekirjan mukaan 136kW mallissa puristussuhde olisi 9,2:1 kun taas 110kW mallissa se olisi 8,8:1 KUVA"
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

kiitos, kiitos :)

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Kiitos vastailusta!

Jotain pientä eroa siis kuitenkin lienee jos tuo puristussuhde ero pitää paikkansa.

Mukavaa viikonloppua!

-Marko
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

NG900 turbossa on eri moottorinohjausyksikkö kuin 136kw:n 9000:ssa (ainakin Aerossa).

Metsästin itse tuota boxia joku aikaa sitten ja Saabilta saa erikseen tilattuna tai huomattavasti edullisempi vaihtoehto on tilata Matsin purkki.

Koska kyseessä on kuitenkin matalapaineturbo, joihin löytyy suoraan noita virityspajojen sarjoja niin kannattaa ehdottomasti hommata sellainen suoraan niin saat paljon mukavamman vääntökäyrän, vähän enemmän tehoa ja lisäksi noista on tälläkin palstalla aika paljon positiivisia kokemuksia.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mimmi kirjoitti:Kurko: Miten on mahdollista saada 0,8...0,9bar paineet ILMAN mankkuvenaa?
136kW on 185hv ja silloin pellin alta löytyy mankkuvena.

Nyt mulla menee hermot kun ei autossa oo tehoja ja kirjoittelen tätä samaa jo kolmatta kertaa. (oma moka)
Siis mulla on pelkkä letkunpätkä tosta hukkiksen painekellolta turboon. (ihan tosi)
Ja tässä muutama kuukausi sitten OBD:stä mitattu air intake pressure oli max 189kpa=0,89bar ja pyöri "normaalissa" ylämäki kiihdytyksessä välillä 175-185kpa Ja kyllä liikkui. :D Vaan nyt (tosin eri softalla ja eri tietsikalla OBD:ssä) nousee tuohon 139kpa ihan yhtä nopeasti kuin silloin ennen vaan siihen jämähtää.(eikä liiku) :(
No nyt nousee jo 145 vaan ei enempää. :(
Liekö vikana tuo (hitto kuin tähän saa kuvan liitettyä) :?: kun jo auttoi ton 0,06bar vaan en ymmärrä kuin tuo voisi vaikuttaa kun kerran on suora letkunpätkä turbosta hukkaportille.
Taitaa olla se EXTRA jousi tosta hukkiksen tankosta tippunut johonkin tielle. :(
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mimmi kirjoitti:Turbon hukkis on ruvennut taas toimimaan :wink:

Minulta saat perinteisen mittarin (ja letkun) tarkistuksia varten. Imusarjassahan on tulpattu liitin tälläistä varten.
Siltähän se alkaa vaikuttaa siis joku hiton extra jousi tosta painekellosta on tippunut maantielle (vaan ei jälkiä näy sellaisesta) tai sit joku on keksinyt jotain elämää suurempaa :D .
Pistin muuten Minni sulle ihan S postiakin tästä ko. asiasta toivottavasti ei pidetä pahana. :?
Ja niitä auton mukanatulleita lappuja on muutama kansiollinen.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kurko kirjoitti: Siltähän se alkaa vaikuttaa siis joku hiton extra jousi tosta painekellosta on tippunut maantielle (vaan ei jälkiä näy sellaisesta) tai sit joku on keksinyt jotain elämää suurempaa :D .
Pistin muuten Minni sulle ihan S postiakin tästä ko. asiasta toivottavasti ei pidetä pahana. :?
Ja niitä auton mukanatulleita lappuja on muutama kansiollinen.
Hih, Minni :D
Tuotanoin, siis minkälainen ekstrajousi siellä on ollut, en ole vastaaviin ainakaan itse törmännyt :?: Olisikos portti jumitellut ja ed. omistaja kehitellyt jonkin omatoimiratkaisun?
Onko hukkaportti nyt siis juntturissa, liikkuuko kunnolla kun tanko on irti? Entäs jos kokeilet kötystää portin kiinni niin kulkeeko?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

ng900aero kirjoitti:
Kurko kirjoitti: Siltähän se alkaa vaikuttaa siis joku hiton extra jousi tosta painekellosta on tippunut maantielle (vaan ei jälkiä näy sellaisesta) tai sit joku on keksinyt jotain elämää suurempaa :D .
Pistin muuten Minni sulle ihan S postiakin tästä ko. asiasta toivottavasti ei pidetä pahana. :?
Ja niitä auton mukanatulleita lappuja on muutama kansiollinen.
Hih, Minni :D
Tuotanoin, siis minkälainen ekstrajousi siellä pitäisi olla, en ole vastaaviin ainakaan itse törmännyt :?: Onko hukkaportti siis juntturissa, liikkuuko kunnolla kun tanko on irti? Entäs jos kokeilet kötystää portin kiinni niin kulkeeko?
Älä ng900aero :D
Asia on tosi multa hävis 0,5bar paineita tossa talven mittaan. (akun vaihdossa) tjs. :?:
Uskoo ken uskoo. :D
Ja kun ne löytyy takaisin niin kerronko mistä löytyi.(ehkä kerronkin). :D :D
Ja empä taida konettani kilauttaa tuollaisilla sinun hirttämistekniikoilla. :)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko siellä jokin bleed-valve tms viritelmä vai millä nuo ahdot on modifioitaessa laitettu vastaamaan about äyspainetta jos tanko on säädetty peruspaineille eikä mankkuvenaa ole?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

ng900aero kirjoitti:Onko siellä jokin bleed-valve tms viritelmä vai millä nuo ahdot on modifioitaessa laitettu vastaamaan about äyspainetta jos tanko on säädetty peruspaineille eikä mankkuvenaa ole?
Onhan noita letkuja kulkineessa jonkin verran ja taitaapi olla tuossa rintapellissä tuon alipainepumpun kytkimen ja map anturin vieressä tuollainen kiva kuusioruuvi letkujen ja johtojen päässä. Mitähän tuostakin oikein tapahtuu kun hiukan vääntää tiukemmalle. :?: :?: :D
Okei taitaa olla joku sähköinen paineiden lenssaus venttiili kun menee letkuja hukkikseen ja läpälle. Ei oo kylläkään mikään paljonpuhuttu mankkuvena ei ajeta PVM:llä kun ei mee kun kaks piuhaa.(ja kaks letkua).
Pitääpä tutustua toimintaan tässä kevään mittaan.
Eli laittaa huomenna piirtävä scooppi kiinni johtoihin ja katsoa mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään mun akun vaihdon jälkeen. :)
Vastaa Viestiin