Takajousien vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pimilia
"Aero"
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2004 08:34
Paikkakunta: Nokia

Takajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja pimilia »

Nyt olisi aika vaihtaa takajouset, kun alkaa tuo vaunun veto aika. Eli jouset on hankittu. Kysyisinkin mitä kaikkea täytyy purkaa, että jouset saa helposti vaihdettua (9000 CS -96). Kiitos !!!
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Muistaakseni hommassa ei tarvituu edes puristimia...

Auto vain niin ylös että akseli roikkuu ääriasennossa alhaalla. Vielä ei taida suosiolla irrota, mutta ainakin sen eteenpäin osoittavan tukivarren kun irrottaa, niin jousen saa jo vaihdettua. Tuossa tilanteessa on jousessa jännitystä niin vähän, ettei tapahdu edes pamahduksia :arrow: ei tarvitse pelätä sormien/minkään muunkaan ruuminosan puolesta.

Tietysti jos on puristimet, niin ei tarvitse purkaa eikä avata yhtään mitään. Kaiken kaikkiaan tuo takajousien vaihto on tonnarissa ihan mukavimmasta päästä kaikkista jousiurakoista.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Joo, helppo homma tosiaan, ku avaa pitkittäistuen takapään pultin. Kannattaa olla varovainen abs-anturin johdon ja jarruletkujen kanssa, kun roikottaa sitä taka-akselia ja tunkee jousta sinne väliin.. Oon nimittäin sattuneesta syystä ostanu yhen anturin purkaamolta... :oops:
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
paxte
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 18:07
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja paxte »

TjK kirjoitti:Joo, helppo homma tosiaan, ku avaa pitkittäistuen takapään pultin. Kannattaa olla varovainen abs-anturin johdon ja jarruletkujen kanssa, kun roikottaa sitä taka-akselia ja tunkee jousta sinne väliin.. Oon nimittäin sattuneesta syystä ostanu yhen anturin purkaamolta... :oops:
minulla kävi samoin.. oltava tarkkana johdon kanssa.
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
pimilia
"Aero"
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2004 08:34
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pimilia »

Kiitoksia todella hyvistä neuvoista, ei olisi tullut kyllä itselle mieleen alkaa tukivartta irrottaan :oops: . Mutta jouset on vaihdettu ja vielä todella nopeasti. Nyt ei muutakuin jäähallin kokoinen vaunu perään ja viikonloppuna reissuun. :lol:
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Suomik kirjoitti: Tietysti jos on puristimet, niin ei tarvitse purkaa eikä avata yhtään mitään. Kaiken kaikkiaan tuo takajousien vaihto on tonnarissa ihan mukavimmasta päästä kaikkista jousiurakoista.
No kuinkas nopeasti uudet jouset laittaa alla jos käytössä puristimet ja esim. huoltamolla saa auton perän kunnolla ilmaan paremmin kuin kotipihalla....

Ja kannattaako Motonetistä ostaa jouset taakse??
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja norther7 »

itellä ei muutakuin: perse ylös, takarenkaat pois, puristimet jousiin, vanhat pois... uudet tilalle päin vastaisessa järjestyksessä :D
Vastaa Viestiin