Hjälp, pakkivalot ei toimi!
Hjälp, pakkivalot ei toimi!
Tonnarissa (-89) on sellainen häikkä, että pakkivalot ei toimi. Polttimot ovat ehjät. Joskus talvella kun oli kunnon pakkasia, valot palasivat välillä henkiin jolloin kaikki pakkivalot paloivat moitteettomasti.
Tämä kaikkihan viittaa hapettuneeseen liittimeen tms. ja nyt sain vihdoinkin irti itsestäni testata ilmeisimmän kohdan eli kytkimen liittimen laatikon kyljestä. Mutta, ei auttanut liittimen putsaus eikä edes itse kytkimen ohitus hyppylangalla liittimen napojen välillä. Nyt onkin sormi suussa, mitä kannattaisi katsoa seuraavaksi . Maadoitushäikkä kyseessä ei voi olla, koska silloin kettuilisivat kyllä muutkin valot. Tietääkö joku, minne johdot jatkavat matkaansa laatikon kyljestä ja mitä kannattaisi katsoa seuraavaksi, minkä sulakkeen kautta pakkivalot toimivat, onko niille esim relettä jossain välissä tms.??!?
Tämä kaikkihan viittaa hapettuneeseen liittimeen tms. ja nyt sain vihdoinkin irti itsestäni testata ilmeisimmän kohdan eli kytkimen liittimen laatikon kyljestä. Mutta, ei auttanut liittimen putsaus eikä edes itse kytkimen ohitus hyppylangalla liittimen napojen välillä. Nyt onkin sormi suussa, mitä kannattaisi katsoa seuraavaksi . Maadoitushäikkä kyseessä ei voi olla, koska silloin kettuilisivat kyllä muutkin valot. Tietääkö joku, minne johdot jatkavat matkaansa laatikon kyljestä ja mitä kannattaisi katsoa seuraavaksi, minkä sulakkeen kautta pakkivalot toimivat, onko niille esim relettä jossain välissä tms.??!?
Ei taida vielä 89:ssä olla peruutusvalorelettä. Vaihteiston pakkivalokytkimelle toinen johto tulee kutakuinkin suoraan sulakkeelta, ja toinen johot menee kokolailla suoraan takavalolle.
88-mallisen kytkentäkaavio lienee aika sama kuin 89:
http://kotisivu.mtv3.fi/jus/SAAB9000sah ... a87-88.pdf
PDF:n sivulla 6 alareunan pikkunumeron 10 kohdalla se sulake ja pakkivalokytkimelle haarautuva johto 135.
PDF:n sivulla 7 alareunan pikkunumeron 25 kohdalla on pakkivalokytkin 31 ja pakkivalot 32.
88-mallisen kytkentäkaavio lienee aika sama kuin 89:
http://kotisivu.mtv3.fi/jus/SAAB9000sah ... a87-88.pdf
PDF:n sivulla 6 alareunan pikkunumeron 10 kohdalla se sulake ja pakkivalokytkimelle haarautuva johto 135.
PDF:n sivulla 7 alareunan pikkunumeron 25 kohdalla on pakkivalokytkin 31 ja pakkivalot 32.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Liittimen toinen napa saa kyllä sähköä koko ajan, joten vian pitää olla kytkimen ja valojen välissä. Onko tietoa, missä kohtaa piuha haarautuu vasemman ja oikean puolen valoille, siinä ehkä seuraava liitos setvittäväksi?
Ja vielä extrakysymyksenä: kun tuossa talvella muutaman kerran pakkivalot suostuivat toimimaan, niin myös eteen parkkien tienoille ilmaantui molemmille puolille lisää valoa. Kuuluuko tämä asiaan vai onko sekin jotain vanhan auton konstailua? Ainakin kuvittelin sen kuuluvan asiaan, koska onhan se periaatteessa järkevää, että peruutellessa näkee etunurkatkin kunnolla.
Ja vielä extrakysymyksenä: kun tuossa talvella muutaman kerran pakkivalot suostuivat toimimaan, niin myös eteen parkkien tienoille ilmaantui molemmille puolille lisää valoa. Kuuluuko tämä asiaan vai onko sekin jotain vanhan auton konstailua? Ainakin kuvittelin sen kuuluvan asiaan, koska onhan se periaatteessa järkevää, että peruutellessa näkee etunurkatkin kunnolla.
Se kuuluu asiaan! Etuparkeissa on 2-lankaiset polttimot, ja toiset syttyvät kun pakin kytkee päälle. Kyseessä on siis sivuperuutusvalot, joita varten muissa Saab-malleissa (esim. oranssivilkkuiset 9000CS ja ng900) on yleensä kirkas alue vilkun lasissa, mutta tonnarissa se syttyy suoraan parkkilyhtyyn eikä siis paljasta itseään ulospäin.
Noiden alkuperäisistä kytkennöistä on täällä ollut useitakin juttuja, mutta tosiasia on että tuon ikäisestä cc-tonnarista löytyy valmiit johtotukset ja liittimet valoja varten. Onko ne sitten tökätty kiinni Uudessakaupungissa vai jossain sen jälkeen, on kai aika merkityksetön juttu...
Noiden alkuperäisistä kytkennöistä on täällä ollut useitakin juttuja, mutta tosiasia on että tuon ikäisestä cc-tonnarista löytyy valmiit johtotukset ja liittimet valoja varten. Onko ne sitten tökätty kiinni Uudessakaupungissa vai jossain sen jälkeen, on kai aika merkityksetön juttu...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Näyttäisi menevän pakkivalokytkimeltä kokolailla suoraan vasemmalle takavalolle, ja siitä jatkuu oikealla takavalolle.ah79 kirjoitti:Onko tietoa, missä kohtaa piuha haarautuu vasemman ja oikean puolen valoille, siinä ehkä seuraava liitos setvittäväksi?
Valkoinen johto 136D tulee vasemmalle takavalolle, ja siitä menee valkoinen johto 137 oikealle takavalolle. Jos etuvilkuissa oleva johdotus on tehtaalta peräisein, niin vasemmalla edessä valkoinen johto 136C ja oikealla valkoinen johto 136B pitäisi olla yhteydessä pakkivalokytkimen 136-johtoon ihan kuten takavalojenkin johtojen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kiitoksia tähänastisista vastauksista, hyvin tuntuu Saabisteilta tietoa löytyvän ...
Jos ja kun tuo etuvalojen kytkeytyminen pakilla kuuluu asiaan, niin jossakin täytyy olla myös liitin, jolla peruutusvalon kytkimeltä tuleva piuha haarautuu etu- ja takavaloille. Koska pakkivalot ovat satunnaisesti toimiessaan toimineet aina joka nurkassa, olisi tämä liitin tässä vaiheessa erittäin hyvä arvaus vikakohteeksi. Nyt se pitäisi enää löytää jostakin... Ainakaan nopealla vilkaisulla konepellin alle en osannut sitä paikallistaa. Järjestelmällisellä yleismittarin käytöllä se varmaankin löytyisi, mutta ehkäpä joku osaisi suoraan kertoa, missä ja millainen liitin kyseessä on... (Toivottavasti se nyt on edes jossain järjellisessä paikassa konepellin alla...)
Jos ja kun tuo etuvalojen kytkeytyminen pakilla kuuluu asiaan, niin jossakin täytyy olla myös liitin, jolla peruutusvalon kytkimeltä tuleva piuha haarautuu etu- ja takavaloille. Koska pakkivalot ovat satunnaisesti toimiessaan toimineet aina joka nurkassa, olisi tämä liitin tässä vaiheessa erittäin hyvä arvaus vikakohteeksi. Nyt se pitäisi enää löytää jostakin... Ainakaan nopealla vilkaisulla konepellin alle en osannut sitä paikallistaa. Järjestelmällisellä yleismittarin käytöllä se varmaankin löytyisi, mutta ehkäpä joku osaisi suoraan kertoa, missä ja millainen liitin kyseessä on... (Toivottavasti se nyt on edes jossain järjellisessä paikassa konepellin alla...)
Yleismittarin käyttö valojen kosketushäiriöiden etsimisessä voi johtaa pahasti harjaan, koska sen tarvitsema virta on niin pieni, että se voi näyttää jännitettä, vaikka lamput eivät palaisikaan. Jollain parkkilampulla tai vastaavalla kokeilemalla voi saada paremmin tuloksia aikaan.
Johtoliitosten paikan löytymiseen ei tämä kantapään kautta opittu asia valitettavasti auta mitään.
Johtoliitosten paikan löytymiseen ei tämä kantapään kautta opittu asia valitettavasti auta mitään.
Viimeksi muokannut skepe, La Huhti 23, 2005 18:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2,0T Vector Wagon -03
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
No saattoihan se olla vähän liian jyrkästi sanottu, mutta haettiin kaverin kanssa joskus vikaa melko kauan, kun sähkö tuntui tulevan joka paikkaan, mutta valo ei palanut. Lampulla hakemalla hapettunut liitos sitten löytyi.9-5T kirjoitti:Erimieltä asiasta.skepe kirjoitti:Yleismittarin käyttö valojen kosketushäiriöiden etsimisessä voi johtaa pahasti harjaan, koska sen tarvitsema virta on niin pieni, että se voi näyttää jännitettä, vaikka lamput eivät palaisikaan. Jollain parkkilampulla tai vastaavalla kokeilemalla voi saada paremmin tuloksia aikaan.
9-5 2,0T Vector Wagon -03
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 11:08
- Paikkakunta: Helsinki
lisäpakkivalot
Katsastusmies ei sitten näitä eteen syttyviä lisäpakkivaloja hyväksy!
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 11:08
- Paikkakunta: Helsinki
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 11:08
- Paikkakunta: Helsinki
Riippuu tosiaan katsastusmiehestä, tähän asti ei ole ollut vaikeuksia, mutta viime katsastuksessa tosiaan auto meni läpi mutta otteeseen tuli tuo merkintä " lisäperuutusvalot poistettava " enkä ole asialle mitään tehnyt mutta pakko lienee ennen seuraavaa katsastusta.
Pilkunviilaamista !
Mielestäni ne on myös tosi hyvät pimeällä peruutellessa: kun niihin on jo ehtinyt tottua
Pilkunviilaamista !
Mielestäni ne on myös tosi hyvät pimeällä peruutellessa: kun niihin on jo ehtinyt tottua
Ja happy end loppujen lopuksi tälläkin tarinalla...
Olin viikonloppuna laatinut sellaisen sotasuunnitelman, että katkaisen pakin anturilta valoille lähtevän johdon ja vedän siitä rosvoliittimellä jatkon toisen "etupakkivalon" johdolle . Koska en kuitenkaan ollut itse liittimen toiminnasta vielä täysin vakuuttunut, pistin ennen rosvoliittimen asentamista liittimen kuitenkin vielä takaisin pakkikytkimeen, virrat päälle ja jännitemittarin tekemäni jatkojohdon päähän: ei jännitettä. Seuraavaksi otin taas liittimen irti ja pistin hyppylangan napojen välille: ei vieläkään jännitettä.
Seuraavaksi leikkasin molemmat johdot irti liittimen juuresta ja kytkin ne suoraan yhteen ja hyvin tuli valoa joka nurkkaan. Ilmeinen johtopäätös siis on, että liitin oli vain hapettunut niin pahoin, ettei siitä mennyt virta läpi edes hyppylangalla, vaikka olin sitä puhdistellutkin. Itse liitin ei kuitenkaan näyttänyt kovin pahalta, joten luultavasti itse johdot olivat hapettuneet liittimen juurelta pilalle. Lopuksi pistin vain leikattujen johtojen päähän uudet liittimet ja laitoin piuhat kiinni laatikon kylkeen ja johan rupesi toimimaan...
Olin viikonloppuna laatinut sellaisen sotasuunnitelman, että katkaisen pakin anturilta valoille lähtevän johdon ja vedän siitä rosvoliittimellä jatkon toisen "etupakkivalon" johdolle . Koska en kuitenkaan ollut itse liittimen toiminnasta vielä täysin vakuuttunut, pistin ennen rosvoliittimen asentamista liittimen kuitenkin vielä takaisin pakkikytkimeen, virrat päälle ja jännitemittarin tekemäni jatkojohdon päähän: ei jännitettä. Seuraavaksi otin taas liittimen irti ja pistin hyppylangan napojen välille: ei vieläkään jännitettä.
Seuraavaksi leikkasin molemmat johdot irti liittimen juuresta ja kytkin ne suoraan yhteen ja hyvin tuli valoa joka nurkkaan. Ilmeinen johtopäätös siis on, että liitin oli vain hapettunut niin pahoin, ettei siitä mennyt virta läpi edes hyppylangalla, vaikka olin sitä puhdistellutkin. Itse liitin ei kuitenkaan näyttänyt kovin pahalta, joten luultavasti itse johdot olivat hapettuneet liittimen juurelta pilalle. Lopuksi pistin vain leikattujen johtojen päähän uudet liittimet ja laitoin piuhat kiinni laatikon kylkeen ja johan rupesi toimimaan...