Kun remontit menee päin vaginaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Kun remontit menee päin vaginaa

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Joopa joo tuli eilen ja tänään rassattua tuota laturia. Tilasin tuolta motonetistä laakerit ja liukurenkaat ja eilen alotin asentaa niitä. Lataussäätimen uusin jo vajaat kuukausi sitten kun ei lasannut , mutta laturi valitti varsinkin kylmänä edelleen joten aattelin tehdä remontin. Lisäksi kun vaihdoin tuo säätimen liukurenkaat tuntui liian kuluneilta.

Joskus kahden kolmen maissa ruvettiin irrottelemaan tuota laturia ja eihän se meinannut aueta mitenkään. Reilun tunnin liuottelun ja vasaralla hakkaamisen pillillä kuumentamisen jne. jälkeen sain ne pitkät laturia koossa pitävät ruuvit irti. Silti ei laturi auennut, no lekaa kehiin sinne akselin suulle eikä siltikään auki. No jotenkin se lopulta lähti auki.
Takapään laakeri ja liukurengas johtojen lämmittelyineen lähti helposti varmaan tunnissa auki. etupään laakeria tuli yritettyä lekalla ja omatekemällä poisvetimellä irti mutta ei lähtenyt. Ne neljä ruuvia pyöri tyhjää.
Akselin pää oli paskana ja laakeri ei irronnut, tunnin viilaamisen jälkeen akselin päähän kuitenkin sopi se ruuvi taas paikalleen. Vaihdoin sitten sen takapään laakerin ja liukurenkaat.
Kasaus ja pistämään paikoilleen kiinnitys ruuvit toki tietysti väärin päin ja kiroilun jälkeen oikein päin. No lähempänä ilta yhtätoista kone viimenkin pyörimään ja helverin mopinen pärinä ja räpätys. Olin sitten pistänyt sen tuuletus rattaan väärin päin ja hakkas hihnaan, *@¤$&@%!£onneks vahinkoa ei kerrinnyt käymään.
Aamulla sitten käänsin rattaan oikein päin ja rupes lataamaan kiltisti eikä pitänyt ääntä, elämä hymyili.
Sitten illalla kun ajelin kotia kohti ihmettelin kun lataus jännite 11.7 eli ei lataa :evil: Latausvalo ei pala. Kotona oti kojlaudan päällisen iri ja rassasin sitä valoa, ehjä oli eikä kosketus häiriötä.
--> ohrapirtelöä
Taitaa olla päässeet liukurenkaista joutokset irti. Kenties sen johdosta että rankaat on hieman väärässä kohtaa ja hiili pääsee hinkkaamaan juotoksen päähän.
Jatkuu remontit huomenna.

Niin lisäks rassasin sitä sisäilmankierron kytkintä(josta taisin toissapäivänä kysellä). Valo oli kunnossa ja välkky kun pistin kytkintä kiinni johtoihin. asentelin sitten vissiin sitä sitten hieman turhan rajusti ja valo ei palanu enää eikä kytkin toiminu. Sisäkierron läppä juuttu sisäkierrolle.Joku johto toisesta päästä varmaan irti. Tuonne toiseen päähän varmaan päsee varmaankin käsiksi "akvaarion" kautta. Tai vois vaan kääntää läpän auki, ilmeisesti sieltä akvaaroista?
jes eli varsin onnistunut päivä.
Mikä oli tarinan opetus, älkää kysykö miksi vaan kysykää miten.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Niin tuli mieleen, että jos ois käytäny nuo laturi remontin ajat oikean työn tekemiseen tuolla faijan varstaalla, niin ois ollu varaa varmaan ostaa pari noita kunnostettuja latureja. No tässä vaiheessa ollaan niin pitkällä että ei voi luovuttaa.
Välillä tuntuu että vois maksaa 500 väliä johonkin 20 vuotta vanhaan corollaan.
9000 aero -97, 9000 cde -96
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Osanotot ja joskus on päiviä, kun mikään ei suju mitenkään. :evil:
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Tuli sitten lauantaina vielä kerran kokeiltua korjata tuota laturia ja hienostihan se pari kilometria kesti.
Tänään sitten heitin varaosa autosta 70 ampperisen tilalle, kun kävin juttelemassa tuossa Vaajakoskella niiden saab korjaajien kanssa ja meinasivat että kestää 70 amppeerinenkin.
Tuon laturin vaihdon tekee muuten helpommin auton alle menemättä, kun avaa sen toisen kiinnitys pultin yläkautta 14mm lenkillä. Alle puol tuntia siitä kun oli auto pihalla niin oli laturi pöydällä :) Rupeaa käymään rutiinilla, kun on irrottanut laturin sen 10 kertaa.
Sisäilmankierron poistin päältä pistämällä servomoottorille virtaa suoraan akulta. Pitäänee korjailla nuo johdot joskus myöhemmin.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Vastaa Viestiin