Sunnuntaipohdittavaa tasapainoakseleista...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Ei mullakaan ole mitään tärinöitä/ääniä ilmaantunut ketjun poiston jälkeen ja nyt ajettu n. 30 000km sen jälkeen.

Mä jätin lauhaimen ja ketjun kiristimenkin paikoilleen. Samalla vaihdoin kampuran stefan uuteen.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Eikä minulla valittamista. Päinvastoin vääntö tuntui lisääntyvän vm 95 aeroon. Ainoastaan tyhjäkäynnillä on havaittavissa pientä värinää kierroksilla ei mitään.
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Omituista! 8O
9000 CS 2.3t
SabaT16
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 17:58
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SabaT16 »

Ai hurja.

Missä vuosimalleissa näitä hampaiden kulumisia on esiintynyt. Onko kaikissa 92->tonnareissa, vai onko jossain vaiheessa saabilla kiinnitetty asiaan huomiota ja laitettu parempia hammaspyöriä tuotantoon?
9-5 Aero -04
9-3 NG
900T16 -85


http://www.vndyno.com
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

SabaT16 kirjoitti:Missä vuosimalleissa näitä hampaiden kulumisia on esiintynyt. Onko kaikissa 92->tonnareissa, vai onko jossain vaiheessa saabilla kiinnitetty asiaan huomiota ja laitettu parempia hammaspyöriä tuotantoon?
Uudemmissa pitäisi olla paremmat, vrt B204-moottorin tasapainoakselien kanssa ei ole vastaavia ongelmia kuin alkupään B234-moottorien.

Noista värinöistä sen verran että kuski aistii pääasiassa ensimmäisen kertaluvun massavoimia värinöinä, akselit kompensoivat toista kertalukua.

Akseleita ei ole koneeseen laitettu huvin vuoksi tai markkinointikikaksi. Moottorin kumityynyt yms on mitoitettu sen mukaan että akselit toimivat. Kun akselit raksitaan pois on aivat salettia että kumityynyt eivät toimi niinkuin pitäisi ja toisaalta esim hydrauliset tyynyt eivät kestä sitä mitä pitäisi.

Sitten kun ketjun poisto yhdistetään jonkun viripajan polyuretaanipusliin moottorin tuennassa tai kulahtaneeseen moottorin tuentaan voi lopputulos olla aivan mitä hyvänsä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

SabaT16 kirjoitti: Missä vuosimalleissa näitä hampaiden kulumisia on esiintynyt. Onko kaikissa 92->tonnareissa, vai onko jossain vaiheessa saabilla kiinnitetty asiaan huomiota ja laitettu parempia hammaspyöriä tuotantoon?
Kuten Jussi sanoi, on alkupään ongelma. Kaikki B234 koneet (eli kaikki 2.3 litraiset) vuosimalliin 1994 asti, siinä kohtaa vaihtuu ainakin rattaan varaosanumero. Saabin kavereilta "unohtunut" karkaisu noista alkupään rattaista :evil:

Ketju, ohjurit ja kaikki muut tasapainotukseen liittyvät hammaspyörät on muuten vielä ihan hyvässä iskussa, mutta eipä se paljon lohduta, kun kampiakselilla oleva käyttöratas kuluu sileäksi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

SabaT16 kirjoitti:Ai hurja.

Missä vuosimalleissa näitä hampaiden kulumisia on esiintynyt. Onko kaikissa 92->tonnareissa, vai onko jossain vaiheessa saabilla kiinnitetty asiaan huomiota ja laitettu parempia hammaspyöriä tuotantoon?
Tuosta olen ruotsinpuolella seurannut paljon keskustelua, ja ovat siellä yhtä mieltä siitä että -91 sekä -92 vuosimallit ovat niitä "ongelmakoneita" tuon suhteen. Eli -93 ja eteenpäin huomattavasti parannettu. (oliko niin että rattaiden valmistaja vaihtui..?) :?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Menee vähän offtopiciin, mutta "kuulin juttua" että alkupään 2.3i ng900:ssa jotuu jossain vaiheessa seikkasalettiin poistamaan nuo Ketjut. Eli noihan on vielä -94 ->

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Sain tingattua Laakkoselta uudet roippeet omaan -92 malliin. (n.1400,-) kaupantekijäiseksi. Ajattelin vaihtaa loppukesästä, mutta tuo kuva pakottaa vaihtamaan hetimiten.
Pitää paikkansa, että 92-93 malleissa karkaisu puuttuu/on huono. Tämän vahvisti Laakkosen asentaja.
V***u jos tuo brakaa, kun on 6000rpm...
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ainakaan -96 mallissa tuo tasapainoakselisto ei ole ongelma.
119tkm lasissa ja em. hilkkeet kunnossa, tosin kampiakselin laakeristo on loppuunkulunut. :cry:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

MacTurbo kirjoitti:Ainakaan -96 mallissa tuo tasapainoakselisto ei ole ongelma.
119tkm lasissa ja em. hilkkeet kunnossa, tosin kampiakselin laakeristo on loppuunkulunut. :cry:
8O No huh, mikäs ton kampuran laakeroinnin on noin vähillä kilometreillä tappanut?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

V.J.S kirjoitti:
8O No huh, mikäs ton kampuran laakeroinnin on noin vähillä kilometreillä tappanut?
Sen kun tietäisi :?: autohan on tosin Saksantuliainen, mutta huoltokirja on silti täydellinen, eli voiteluainetta olisi pitänyt kyllä riittää.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin