bensaa palaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

iita kirjoitti:mites toi ledi homma noin käytännössä tehdään
http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... uvalo.html

Nyt on oma auto tämän viikonlopun ajoissa ahtanut ihan kivasti, en tehnyt mitään, paitsi tankkasin nesteen 98:ia. Ei paljon tosin tullut ajettua, mutta se vähän mitä ajettiin, toimi kyllä OK.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

jus kirjoitti:87-mallisessa turbossa LH2.2-ruiskulla ilman kattia 6-napaan tulee valkoinen johto ja kolmosnapaan sinivalkoinen johto. Johdot näkyy kun vetää liitinrungon kumisuojan taakse. Siinä johdon liitinrungossakin on muuten numerot, helpommin luettavissa olevat.
Just. Kyllä mä sitten ihan oikeita napoja olen mittaillut, tarkistin vielä tänään. 380 ohmia +-1 on nyt lukema. Bensaa palaa edelleen. Tosin huomasin että kun laitoin keskimmäisen letkun takaisin magneettivenaan kiinni, tämä "kierrosraja" normaalin ja korkean kulutuksen välillä laski hieman alemmas. Kun letku oli irti, pystyi vakkari päällä ajelemaan 90 lasissa ja kulutus oli ihan järjellinen, mutta nyt kun letku on kiinni, kulutus em. nopeudessa tuntui nousevan varmaan litralla ellei kahdella! 8O
Aksu900 kirjoitti:Ei oo muuten mang. venassa vika vaan todennäkösesti peruspaine on aivan liian alhainen. laita ne letkut takas kiinni(ennen kuin paukautat koneen) ja säädä hukkaportin tangosta niin että ilman magn. venan johtoa paineet on keltaisen puolivälin tuntumassa.

Tämä olettaen että olet jo tarkistanut ne mahdolliset ahtovuodot ja mielellään paineistanut ahtoputkiston?
Ahtovuotoja tuskin on sillä kun letku oli venasta irti, ahdot nousivat ja myös pysyivät ylhäällä ja painetta pystyi kaasupolkimen asennolla säätelemään. Hullua on se että auto toimi paljon paremmin kun letku oli irti, vaihdot olivat nykäyksettömiä ja muutenkin vehje kulki siistimmin :?

Tunnustanpa typeryyteni näin julkisesti ja kysyn, missä tuo hukkaportin tanko oikein on? :oops:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mawerick kirjoitti:Tunnustanpa typeryyteni näin julkisesti ja kysyn, missä tuo hukkaportin tanko oikein on? :oops:
Pakosarjan alla turbon yläpuolella/takana. Magneettiventtiililtä lähtee letku W-liitännästä hukkaportin kalvorasialle. Se on peltikotelo, jossa on sisällä jousi ja kalvo. Kalvossa on kiinni tanko. Kun magneettiventtiili on auki, ahtopaine painaa kalvoa jousta vasten, ja pyrkii työntämään kalvon keskelle kiinnitettyä tankoa. Tangon toinen pää on turbon pakopuolella juuri ennen pakoputkiliitosta olevan hukkaportin vivussa kiinni.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ok, pitää säädellä tuota, kiitos tiedosta :)

Bensankulutukseen tuo ei taida kuitenkaan noin paljoa vaikuttaa? Tulipa tässä vain pieneen mieleeni sellainen ajatus, että mahtaisiko ruiskun boksi/lastu/mikälieneekin olla jotenkin kärsinyt? Esim. limp home -tilassa? :?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ihan tämmöinen että oletko ilmanputsaria vaihtanut?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

mikkoimp kirjoitti:ihan tämmöinen että oletko ilmanputsaria vaihtanut?
Juu, on vaihdettu ilmansuodatin, polttoainesuodatin, tulpat, öljyt yms.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Dodii, mankkarin vaihto ei auttanut eli peruspaineet ovat liian alhaiset. No, niiden säätö nyt ei ole kovin akuutti juttu.

Edelleen kiinnostaa miksi auto vie pahuksesti bensaa kun ajaa yli yhdeksääkymppiä. Vakkari päällä huomaa mielenkiintoisen ilmiön: jos vauhtia on se 80-90, meno on tasaista. Mutta mikäli nopeutta ja kierroksia on enemmän, vakkari ei osaakaan pitää tasaista kaasua vaan joko kiihdyttää tai hiljentää koko ajan. Itse kaasutellessa homma hoituu hieman paremmin, mutta silti bensaa palaa tuollaiset 11-12 litraa satasella. Jos malttaa ajella sitä yhdeksääkymppiä, mennään noin 8 litran lukemiin...

Vaihdettu:
- öljyt+suodatin koneeseen ja laatikkoon
- ilmansuodatin+polttoainesuodatin
- tulpat+johdot
- by-pass ja magneettiventtiili
- ruiskupumppu ja ilmamassamittari (edellisen omistajan aikana)

Mietin jos siinä ruiskun boksissa tosiaan olisi jotain hämärää... Auto käynnistyy hyvin ja toimii muutenkin ihan ok, mutta kun kierroksia on 2100+ niin bensaa palaa paljon. Ei kai ahtopaineiden säätö siihen voi vaikuttaa?


Sitten vielä yksi asia. Venttiilinnostajat pitävät kylmänä aikamoista meteliä, mitähän moisten vaihto mahtaa kustantaa ja onko millainen työ tehdä itse :?:


Kiitoksia neuvoista jo etukäteen :)
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Mawerick kirjoitti: Mietin jos siinä ruiskun boksissa tosiaan olisi jotain hämärää... Auto käynnistyy hyvin ja toimii muutenkin ihan ok, mutta kun kierroksia on 2100+ niin bensaa palaa paljon. Ei kai ahtopaineiden säätö siihen voi vaikuttaa?

Sitten vielä yksi asia. Venttiilinnostajat pitävät kylmänä aikamoista meteliä, mitähän moisten vaihto mahtaa kustantaa ja onko millainen työ tehdä itse :?:
Kannattaa varmaan avata se lh-jetin boksi ja kattoa onko siihen lastu vaihdettu, joku todella paskasti koodattu voisi tehdäkin tuollaista.

Nostajiin auttaa forte-käsittely haulla luulisi löytyvän tietoa siitä...
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mawerick kirjoitti:Itse kaasutellessa homma hoituu hieman paremmin, mutta silti bensaa palaa tuollaiset 11-12 litraa satasella. Jos malttaa ajella sitä yhdeksääkymppiä, mennään noin 8 litran lukemiin...
Kuinka monen pelkkää maantieajoa sisältävän tankillisen ajamiseen tuo 11-12 litraa perustuu? Automaatti rankaisee kohonneilla kulutuslukemilla jos yhtään on kaupunkiruuhka-ajoa.

Cruisen pieni epävakaus varmaankin johtuu siitä, että asetit nopeuden sellaiseksi, jossa nelosella kierrosluku on lähellä nolla-ahtoja. Tällöin pienikin cruisen kaasunlisäys saa aikaan ison muutoksen nopeudessa kun turbo tuuppaa ahtoja.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

jus kirjoitti:
Mawerick kirjoitti:Itse kaasutellessa homma hoituu hieman paremmin, mutta silti bensaa palaa tuollaiset 11-12 litraa satasella. Jos malttaa ajella sitä yhdeksääkymppiä, mennään noin 8 litran lukemiin...
Kuinka monen pelkkää maantieajoa sisältävän tankillisen ajamiseen tuo 11-12 litraa perustuu? Automaatti rankaisee kohonneilla kulutuslukemilla jos yhtään on kaupunkiruuhka-ajoa.

Cruisen pieni epävakaus varmaankin johtuu siitä, että asetit nopeuden sellaiseksi, jossa nelosella kierrosluku on lähellä nolla-ahtoja. Tällöin pienikin cruisen kaasunlisäys saa aikaan ison muutoksen nopeudessa kun turbo tuuppaa ahtoja.
Olen autolla ajanut nyt noin 4 tuhatta kilometriä, pääasiassa maantiellä kun työmatkaa on 54km yhteen suuntaan. Jos ajan 90kmh tai alle, kulutus on tuon 8 litran paikkeilla, jos ajan lujempaa, kulutus nousee 11-12 litraan.

Cruisen ongelmat alkavat kun 90kmh nopeus ylitetään. Siitä ylöspäin se tekee tuota jatkuvaa kiihdytys-moottorijarrutus -liikettä. Mitä enemmän on vauhtia, sitä selkeämpi on tuo ongelma. Itse kaasuttelemalla tuota pystyy kompensoimaan jonkin verran, mutta silloinkaan ongelma ei täysin poistu. Ja bensaa palaa paljon...

Haza kirjoitti:Kannattaa varmaan avata se lh-jetin boksi ja kattoa onko siihen lastu vaihdettu, joku todella paskasti koodattu voisi tehdäkin tuollaista.
Ja nyt oikein tyhmä kysymys: missä tuo boksi tarkalleen ottaen on? Siitä tuulilasin edestä otin muovit pois ja siellä on ainakin ABS:n boksi, mutta onko ruiskun boksi siinä vieressä? En viitsisi purkaa ennen kuin tiedän mitä teen :oops:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Archie »

Ei ihan aiheessa, mutta voiko 9000 2,3i vm.-95:ssä käyttää 98-oktaanista, ja mitä vaikuttaa...
aina on pantu 95-oktaanista tankkiin
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Mawerick kirjoitti: Ja nyt oikein tyhmä kysymys: missä tuo boksi tarkalleen ottaen on? Siitä tuulilasin edestä otin muovit pois ja siellä on ainakin ABS:n boksi, mutta onko ruiskun boksi siinä vieressä? En viitsisi purkaa ennen kuin tiedän mitä teen :oops:
Ainakin -89:ssä (DI/APC) ruiskuboksi on ABS-laatikon alla tuulilasin alla vasemmassa kulmassa.
Ne on pykätty pieneen telineeseen kiinni, tais olla torxilla kiinni.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minun 87:ssakin ruiskun boksi siellä akvaariossa pyyhkijämoottorin vieressä. Autossa ei ole ABS:ää, joten ruiskuboksi on siellä yksinään. Boksi näkyy kuvassa oikeassa yläkulmassa. Kiinnitys kolmella ruuvilla, kaksi alhaalla yksi ylhäällä. http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/moottori.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mawerick kirjoitti:Cruisen ongelmat alkavat kun 90kmh nopeus ylitetään. Siitä ylöspäin se tekee tuota jatkuvaa kiihdytys-moottorijarrutus -liikettä. Mitä enemmän on vauhtia, sitä selkeämpi on tuo ongelma.
Onko cruisen alipainekytkin käytössä vai poiskytketty? Cruisella kuuluisi ahdot olla rajattu peruspaineille tuon kytkimen avulla. Jos cruisen putkissa on alipaine, sähköt APC:n magneettiventtiilille kuuluisi olla poikki.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Archie kirjoitti:Ei ihan aiheessa, mutta voiko 9000 2,3i vm.-95:ssä käyttää 98-oktaanista, ja mitä vaikuttaa...
aina on pantu 95-oktaanista tankkiin
Kaikkia bensalaatuja voi käyttää 92 oktaanisesta ylöpäin. Veikkaan että et vaparikoneessa huomaa oikeastaan mitään eroa 95/98 bensoissa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin