9000 tonnisen ruostesuojaus, kannattako?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

9000 tonnisen ruostesuojaus, kannattako?

Viesti Kirjoittaja pevi »

Olen kahden vaiheilla suojaako oman 9000:sen auto on vm. 97.
Ajatuksena on pitää se vielä n. 5 vuotta.

Täydellinen suojaus maksaisi 500 eur + lokarit 100 eur. En oikein tiedä onko sen arvosta jos ottaa huomioon auton arvon viiden vuoden päästä, niin ei siinä kukaan arvosta jotain suojausta. Maalipinta/kolhut kuitenkin on se joka hintaan vaikuttaa.

Uskon,että uudempi tonnari pysyy pelleiltään, ainakin koteloista siistinä vielä viisi vuotta.

Ruostuu kuulema pohjasta taka-akselin päältä ja taka-akselista, mutta niihin ajattelin itse suihkuttaa kesällä jotain imeytyvää/tunkeutuvaa suoja-ainetta.

Mikä on muiden tuumailu asian tiimoilta?
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Tottakai kannattaa
melutasokin laskee huimasti.
Ainahan tekniikkaa ruuvaa mutta hitsaus ei kauheasti kiinnosta.
Tonnari on muuten ainoa auto jota ajattelin joskus hitsata.
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Kannattavuus riippuu siitä, kuinka mätä se on nyt.
Jos ei lainkaan mätää, ei edes alkua, niin ehdottomasti kannattaa suojata, loppuunajetulla tekniikalla ei ole mitään arvoa 11 vuotiaassa mätäpaiseessa, mutta hyvä kori on aina rahan arvoinen kauppatavara, riippumatta mitä siihen kiinnitetystä tekniikasta on jäljellä.

Jos taas on jo hyvässä happanemisen alussa, niin mitä niitä ruosteita enää suojaamaan, happanee vaan nopeammin.

Jos tilanne on jossain noiden kahden vaihtoehdon väliltä, niin kannattaa etsiä huolellinen korjaaja siistimään nuo ruosteen alut pois ja vasta kun kaikki on kunnossa viedä suojattavaksi. Varsin moni suojausliike kyllä lupaa laittaa pohjan kuntoon ennen suojausta, mutta vain harvat vaivautuvat tekemään sen hyvin, kunhan sen verran tekevät, että massa pysyy pohjassa ja sitten ensimmäisestä kiveniskusta alkaa kahta nopeampi mätäneminen. Tästä on ikävä kyllä kokemusta.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tuohon ruostesuojaamiseen pätee sama juttu kuin muihinkin autohommiin: Jos osaat ja sinulla on tilat ja tarvittavat vehkeet niin tee itse. Liikkeiden tekemisistä ei loppuviimeksi koskaan tiedä varmaksi, omista tietää ja tietää ainakin ketä syyttää jos meni ns. v**tuiksi.

Ruostesuojaaminen ei kuitenkaan ole mitään salatiedettä. Ainoat mitä tarvitaan on kuiva lämmin talli, autolle aikaa kuivua, kompura ja massa- ja kotelosuojaruisku. Pikkasen talonpoikaisjärkeä tietysti on hyväksi siinä vaiheessa kun alkaa aineita ruiskimaan ja porailemaan uusia reikiä ruiskimista varten.

Uudemmat tonnarit eivät juuri koteloistaan ruostu, eivätkä kyllä alustastaan sen paremmin. Itse pitäisin hätävarjelun liiotteluna lutata koteloita useampaan kertaan... kertaalleen kun parantelee tehtaan jäljet niin on hyvä, ei se kotelosuoja sieltä mihinkään katoa. Alustaa ja kiveniskuja maalipinnassa kannattaakin sitten seurata paremmin. Alustamassan vaurioiden korjaus menee pensselihommina pihassa kesäkelillä, samoin kiveniskujen.

Ovia kannattaa tonnarissa seurata myös tarkkaan... alareunat on alituisessa hiekkapuhalluksessa ja tiivistelista kerää paskaa allensa ja mädättää ovet ennen pitkää, vaikka ovatkin sinkityt. Tiivistelistat kannattaa kammeta irti vähintään kerran vuodessa ja katsoa alle, putsata kunnolla ja korjata mahd. vauriot. On aivan sama kuinka hyvin ovi on kotelosuojassa sisäpuolelta jos tiivistelista välissä muhii kostea suola-hiekka-pölyseos kokoajan.

-J-
Vastaa Viestiin