Automaatin vaihteenvalitsin sammuttaa koneen
Automaatin vaihteenvalitsin sammuttaa koneen
Uusi Saabisti minäkin. Auto on -88 9000 2.0 turbo automaattilaatikolla. Auto kulkee ja kiihtyy hienosti, kick-down toimii - samoin moottorijarrutus on ok. Turbon paineet näyttävät hyviltä.
Mutta-mutta, kun autolla pysähtyy ja siirtää vaiteen valitsimen D:ltä N:lle, R:lle tai P:lle, niin tyhjäkäyntikierrokset putoavat alas ja moottori pyrkii sammumaan. Jos kone ei sammu, niin nikottelua kestää sekunnin pari ja kierrokset palaavat sitten normaaleiksi tyhäjäkäyntikierroksiksi. Ja kun valitsimen palauttaa taas D:lle, niin jälleen nikotellaan samaan tapaan. Ja tämä esiintyy lämpimällä koneella. Automaattiryypyn olessa päällä ei nikottelua huomaa.
Kun keppiä ei renkata, kone käy nätisti tyhjäkäyntiä. Jaa... paikallaan seistessä (loota N:llä tai P:llä), kun polkaisee reilusti kaasua ja vapauttaa polkimen, niin kierrokset tippuvat hetkeksi selvästi normaalin tyhjäkäynnin alle - ihan kone ei kuitenkaan sammu. Samassa tilanteessa kaasun polkaisun alussa tuntuu aavistuksenomainen viive ennen kierrosten nousua.
Bypass on vaihdettu uuteen ja tyhjäkäyntimoottorin röörejä putsailtu (sähköpuolta ei avattu) - alipaineletkutkin vaikuttavat ehjiltä. Mistä siis seuraavaksi vikaa etsimään?
Muuten tuon kanssa voisi elääkin, mutta turbo ei taida tykätä koneen nopeasta sammuttelusta...
MaSa
Mutta-mutta, kun autolla pysähtyy ja siirtää vaiteen valitsimen D:ltä N:lle, R:lle tai P:lle, niin tyhjäkäyntikierrokset putoavat alas ja moottori pyrkii sammumaan. Jos kone ei sammu, niin nikottelua kestää sekunnin pari ja kierrokset palaavat sitten normaaleiksi tyhäjäkäyntikierroksiksi. Ja kun valitsimen palauttaa taas D:lle, niin jälleen nikotellaan samaan tapaan. Ja tämä esiintyy lämpimällä koneella. Automaattiryypyn olessa päällä ei nikottelua huomaa.
Kun keppiä ei renkata, kone käy nätisti tyhjäkäyntiä. Jaa... paikallaan seistessä (loota N:llä tai P:llä), kun polkaisee reilusti kaasua ja vapauttaa polkimen, niin kierrokset tippuvat hetkeksi selvästi normaalin tyhjäkäynnin alle - ihan kone ei kuitenkaan sammu. Samassa tilanteessa kaasun polkaisun alussa tuntuu aavistuksenomainen viive ennen kierrosten nousua.
Bypass on vaihdettu uuteen ja tyhjäkäyntimoottorin röörejä putsailtu (sähköpuolta ei avattu) - alipaineletkutkin vaikuttavat ehjiltä. Mistä siis seuraavaksi vikaa etsimään?
Muuten tuon kanssa voisi elääkin, mutta turbo ei taida tykätä koneen nopeasta sammuttelusta...
MaSa
Oletko puhdistanut kaasuläppäkotelon ?
Itsellä oli samanlainen -88 turbo, tosin manuaali. siinä oli ominaisuutena tuon läppäkotelon tervottuminen, joutui putsaamaan parin vuoden välein. Puhdistuksen jälkeen tyhjäkäynti toimi kuin unelma.
Puhdistus helpoin suorittaa pulloharjalla ja CRC:n Contact Cleanerillä.
Itsellä oli samanlainen -88 turbo, tosin manuaali. siinä oli ominaisuutena tuon läppäkotelon tervottuminen, joutui putsaamaan parin vuoden välein. Puhdistuksen jälkeen tyhjäkäynti toimi kuin unelma.

Puhdistus helpoin suorittaa pulloharjalla ja CRC:n Contact Cleanerillä.

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
No niin... jotain korjaantui, jotain hajosi... ehkä.
Putsasin läppäkotelon ja uusin osan alipaineletkuista. Lopputulos on, että auto ei enää sammu vaihteenvalitsinta siirrettäessä, eivätkä kierrokset enää edes putoa - mutta nyt tyäjäkäyntikierrokset ovat (P:llä ja N:llä) noin 1500 kierrosta/s
Vaihteella (R, D, 3, 2, 1) paikallaan seistessä kierrokset putoavat noin 1100:aan, mutta se johtunee laatikon kitkasta.
Jotain siis hajosi tai on ennestään rikki - tai sitten tyhjäkäynti on säädetty likaisilla osilla sopivaksi, ja nyt kun ilma kulkee paremmin, niin kierrokset pomppasivat. Toisaalta, eikös sen tyhjäkäyntimoottorin tehtävänä ole pitää kierrokset kurissa? Kun tyhjäkäyntimoottorille läppäkotelosta tulevan letkun litistää, niin kierrokset putovat selvästi.
Voikos tässä vempeleessä muuten jotenkin säätää tyhjäkäyntiä? (-88 9000 2.0 turbo autom.)
Jos syntyy ideoita, niin otan niitä mielelläni vastaan. Jossain muissa tredeissä on puhuttu imusarjan lämpötila-anturin vioista; täytyypä vissiin tutkia sitäkin, kylmänä tyhjäkäyntikierrokset kun ovat hiukan alempana (1100-1200)
Putsasin läppäkotelon ja uusin osan alipaineletkuista. Lopputulos on, että auto ei enää sammu vaihteenvalitsinta siirrettäessä, eivätkä kierrokset enää edes putoa - mutta nyt tyäjäkäyntikierrokset ovat (P:llä ja N:llä) noin 1500 kierrosta/s

Vaihteella (R, D, 3, 2, 1) paikallaan seistessä kierrokset putoavat noin 1100:aan, mutta se johtunee laatikon kitkasta.
Jotain siis hajosi tai on ennestään rikki - tai sitten tyhjäkäynti on säädetty likaisilla osilla sopivaksi, ja nyt kun ilma kulkee paremmin, niin kierrokset pomppasivat. Toisaalta, eikös sen tyhjäkäyntimoottorin tehtävänä ole pitää kierrokset kurissa? Kun tyhjäkäyntimoottorille läppäkotelosta tulevan letkun litistää, niin kierrokset putovat selvästi.
Voikos tässä vempeleessä muuten jotenkin säätää tyhjäkäyntiä? (-88 9000 2.0 turbo autom.)
Jos syntyy ideoita, niin otan niitä mielelläni vastaan. Jossain muissa tredeissä on puhuttu imusarjan lämpötila-anturin vioista; täytyypä vissiin tutkia sitäkin, kylmänä tyhjäkäyntikierrokset kun ovat hiukan alempana (1100-1200)
Läppäkotelon putsauksen jälkeen on hyvä varmistaa kaasuläpän perussäätö (tyhjäkäyntimoottori mykistetty letku lytistämällä tai läppäkotelon johot siltaamalla jatestipistokkeen liittimestä maadoittamalla), tyhjäkäynti säädetään 750-775 rpm. Siten läppäkytkimen säätö niin että sulkeutuu luotettavasti tyhjäkäyntiasennossa. Sen jälkeen tyhjäkäyntimoottori hoitaa loput.
Kaasuläpän säädöstä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6244#46244
Kaasuläpän yms ruiskujutuista korjaamokäsirja:
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Minulla muuten sammahteli kun kansirempan jälkeen oli imunokan ajoitus yhden hampaan verran väärin.
Jos lämpöanturi on tolkuissaan. Minulla lämpöanturin oireilleessa tyhjäkäynti oli liian kovaa ainoastaan kunnolla lämpimänä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1437#21437
Onko alipainevuotoja letkujen vaihdon jälkeen? Tyhjäkäynnillä ahtopainemittarin pitäisi näyttää vähintään puoliväliin valkoisella alueella, moottorijarrutuksessa kaksi kolmasosaaa valkoiselle alueella. Nuo valkoisen alueen kohdat minulla vastaavat ~-0,55 bar ja ~-0,8 bar.
Kaasuläpän säädöstä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6244#46244
Kaasuläpän yms ruiskujutuista korjaamokäsirja:
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Minulla muuten sammahteli kun kansirempan jälkeen oli imunokan ajoitus yhden hampaan verran väärin.
Jos lämpöanturi on tolkuissaan. Minulla lämpöanturin oireilleessa tyhjäkäynti oli liian kovaa ainoastaan kunnolla lämpimänä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1437#21437
Onko alipainevuotoja letkujen vaihdon jälkeen? Tyhjäkäynnillä ahtopainemittarin pitäisi näyttää vähintään puoliväliin valkoisella alueella, moottorijarrutuksessa kaksi kolmasosaaa valkoiselle alueella. Nuo valkoisen alueen kohdat minulla vastaavat ~-0,55 bar ja ~-0,8 bar.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kiitos taas vinkeistä. Jotain tyhjäkäyntimoottoriin liittyvää tässä taitaa nyt olla:
- Tyhjäkäyntimoottoriin tulevan letkun litistäminen pudottaa kierrokset järkevälle tasolle
- Testiliittimen yksinäisen nastan maadoittaminen ei tee yhtään mitään (kuskinpuolella lähellä konepeltiä aukipitävää pumppua olevassa liitinryhmässä)
- Tyhjäkäyntimoottorin koputtelu muuttaa tyhjäkäyntiä miten sattuu
- Tyhjäkäyntimoottorin nastoista löytyy keskimmäisistä reunimmaisiin reilun 20 ohmin vastus kumpaankin ja reunimmaisten väliltä tietenkin noin 42 ohmia
- Kun tyhjäkäyntimoottorille tarjoaa keskimäisen ja reunimmaisen väliin sähköä, kääntyy venttiili ääriasentoon. Ja naipaisuutta vaihtamalla toiseen ääriasentoon.
Voisikohan olla kyse siitä, että tyhjäkäyntimoottori ei saa mitään ohjausta? Mikäs sitä muuten ohjaa... kuulostaa kalliilta?
- Tyhjäkäyntimoottoriin tulevan letkun litistäminen pudottaa kierrokset järkevälle tasolle
- Testiliittimen yksinäisen nastan maadoittaminen ei tee yhtään mitään (kuskinpuolella lähellä konepeltiä aukipitävää pumppua olevassa liitinryhmässä)
- Tyhjäkäyntimoottorin koputtelu muuttaa tyhjäkäyntiä miten sattuu
- Tyhjäkäyntimoottorin nastoista löytyy keskimmäisistä reunimmaisiin reilun 20 ohmin vastus kumpaankin ja reunimmaisten väliltä tietenkin noin 42 ohmia
- Kun tyhjäkäyntimoottorille tarjoaa keskimäisen ja reunimmaisen väliin sähköä, kääntyy venttiili ääriasentoon. Ja naipaisuutta vaihtamalla toiseen ääriasentoon.
Voisikohan olla kyse siitä, että tyhjäkäyntimoottori ei saa mitään ohjausta? Mikäs sitä muuten ohjaa... kuulostaa kalliilta?
MaSa & 9000 CC 2.0 turbo autom 1988
Tarkennetaanpa vielä
- tyhjäkäyntimoottorin ollessa paikallaan, kun tarjoaa keskimäiseen napaan +12V ja alimpaan maata, niin venttiili sulkeutuu. Ja kun napaisuuden vaihtaa, niin se aukeaa. Ylimmäinen nasta ei tunnu tekevän mitään. Onko normaalia?
- Kyllä laitos jotain ohjausta saa, koska kun avaan venttiilin ym. menetelmällä ja laitan sitten johdot kiinni ja käynnistän auton , on venttiili lähes sulkeutunut. On kuitenkin hiukan raollaan (tyhjäkäyntikierrokset n. 1500).
- Naputtelu ja kaasuttelu saa siis venttiilin kääntymään ja kierrokset vaeltaa
- tyhjäkäyntimoottorin ollessa paikallaan, kun tarjoaa keskimäiseen napaan +12V ja alimpaan maata, niin venttiili sulkeutuu. Ja kun napaisuuden vaihtaa, niin se aukeaa. Ylimmäinen nasta ei tunnu tekevän mitään. Onko normaalia?
- Kyllä laitos jotain ohjausta saa, koska kun avaan venttiilin ym. menetelmällä ja laitan sitten johdot kiinni ja käynnistän auton , on venttiili lähes sulkeutunut. On kuitenkin hiukan raollaan (tyhjäkäyntikierrokset n. 1500).
- Naputtelu ja kaasuttelu saa siis venttiilin kääntymään ja kierrokset vaeltaa
MaSa & 9000 CC 2.0 turbo autom 1988
Kannattaa näemmä lukea tarkkaan viisaampien ohjeet ja toimia niiden mukaan. Kyllä tilanne korjaantui kaasuläpän asentoa säätämällä. Imeisesti ekalla yrityksellä kaasuläppä jäi minulta niin paljon raolleen, että tyhjäkäyntimoottori ei päässyt edes toiminta-alueelle. Nyt kierrokset ovat rauhallisemmat, alle 1000.
Kiitos kaikille!
Kiitos kaikille!
MaSa & 9000 CC 2.0 turbo autom 1988