Cruisen korjaus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jarno692
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Huhti 14, 2005 08:44
Paikkakunta: Jyväskylä

Cruisen korjaus

Viesti Kirjoittaja jarno692 »

Kokemuksia jos oletteko korjanneet/korjauttaneet vakionopeussäätimen.
Kiva lisävaruste vanhassa autossa mutta ei reagoi mitenkään. Kytkin naksuu kyllä jännästi, olisiko pelkästään kytkin mennyt sököksi.. :?:

Niin ja oliko keskuslukon ohjausyksikkö kuskin ovessa.
Kun kevät aurinko alkaa lämmittämään niin täytyy katsella noita vikoja läpi. Haulla löytykin paljon korjausniksejä keskuslukon korjaamisesta.
Itsellä on täysin halvaantunut.. :? Sulake on, epäilisin että on halvaannutettu tahallaan jo on toiminut puutteellisesti..

Kiitos vinkeistä! Auttaa vähän asiaa jos tietää vähän mitä katsella.
Jarno
9000cd -91
jarno692
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Huhti 14, 2005 08:44
Paikkakunta: Jyväskylä

Cruise

Viesti Kirjoittaja jarno692 »

Jep, kiitos tiedoista.!
Kikkailinkin juuri "hakuhistoriassa" :D

Niin hätäinen mies että pitää olla tehohaku päällä! :wink:
Jarno
9000cd -91
TuomasJ
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:08
Paikkakunta: Oulu/Kaustinen

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Monesti myös cruisen ohjainboksi reistailee, huonot kontaktit siellä tinauksissa. Ite korjasin cruisen sillai että näytin kolvia sille ohjainboksille.
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

entäs

Viesti Kirjoittaja gis »

Mitäs sanotte minun tonnarini cruisen toiminnasta. Siis oire: toimii useinmiten. Mutta toisinaan ei. Kerran tällöin tulin kokeilleeksi cruisea körötellessäni 40 alueella. Ja se mokoma toimi! Ja sen jälkeen toimi myös normaalinopeuksilla. Ko. tapahtuma on toistunut ainakin kertaalleen sen jälkeen. Falskaisikohan joku letku pikkuisen eritoten lujempaa ajettaessa... mutta eihän koneessa olevien paineiden pitäisi cruisen letkujen sisällä oleviin paineisiin vaikuttaa :?: vai tulisiko vaikutus sitten polkimen äärevämmästä asennosta... mutta miksi sitten taas toimii tuolla niksillä? Vai liekö tämäkin niitä kummitteluja jotka tapansa (ja syynsä) tulevat jossain vaiheessa näyttämään...
TuomasJ
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:08
Paikkakunta: Oulu/Kaustinen

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Ei pitäisi vaikuttaa. Siinähän on oma alipainepumppu. Luulisin siinä boksissa olevan vikaa. Juurikin nuot huonot kontaktit tinauksissa. Kokeileppa kolvailla boksin tinaliitoksia. Mullakin oli välistä että toimi ja sitten ei taas toiminnu, kolvi auttoi.
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mun cruisen viat ovat olleet:
- haljenneet alipaineletkut
- polkimien kytkimen säädöt
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Edellisiin lisäystä. Boksin liittimet saattavat olla erittäin hapettuneet. Näiden kanssa onkin tullut kikkailtu, ja paljon.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Itse asentelin tuossa alipainetoimisen cruisen ja toimii moitteetta, kun nyt tietää toimintaperiaatteen.

Eli tuohon ongelmaan, että toimii satunnaisesti:

Itselläni ainakin tuli asennettua kytkimen poljinkytkin liian herkälle, että poljin juuri ja juuri jaksaa painaa napin riittävästi pohjaan (yleensä) ja tällöin vehjes toimii. Monesti kuitenkin käy niin, että kytkinpoljin ei jaksakaan nousta sitä viimeistä milliä (yleensä kylmänä) ja cruise ei tartukaan, koska poljinkytkin ei ole kunnolla pohjassa. Koitappa säätää vähän herkemmälle niitä kytkimiä, helppo säätää muttereista.

(eli minulla painuu aina sen verran pohjaan, että paineet ei tule pihalle, mutta tuo sähköinen varmistus, mikä vm-92:ssa on, katkaisee ilmeisesti sähköt.)

EDIT: ja vielä tuosta, että toimii paremmin, kun kytkintä on muutaman kerran painellut, eli painetta on kytkimessä jo reippaammin, eli poljin nousee terhakammin ylös
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Raipe
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Loka 03, 2003 13:41
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Raipe »

Minulla, tai siis paremman puoliskon 9000 cruisen toimimattomuuteen vaikutti ratkaisevasti se, että ketju alipainesäätimeltä kaasuvaijeriin oli poikki :? . Onneksi säätimen päästä löytyi pari ylimääräistä "lenkkiä", joten se asia tuli kuntoon. Nyt vaan välillä putoaa pois päältä, taitaa olla boxin kolvailun aika.
og900 special -89 (ex),9-5 sedan manual aero -00 (ex), 9000 Griffin -93 (ex)
9-5 wagon aero -03(ex), 9-3 tids wagon -07
Jäsen nro 2050
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

pittääpä tutkailla

Viesti Kirjoittaja gis »

Eli katsonpa sopivalla ilmalla missä vika piilee. Mahdollisuuksia näkyy olevan ihan riittävän monta. Aloitan ehkä tuosta "Märkäkorvan" ehdottamasta viasta ennenkuin puran mitään sen enempää.
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Kolvasin oman boxin uusiksi vuosi sitten, toimi 2 vkoa. Lähtee pelittämään n. 50km: ajon jälkeen, mutta nykii.
Kokeilen uutta kolvausta kunhan kerkiän.
Jos ei auta, niin letkut uusiksi ja poljinkytkyt seurantaan.
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Archie »

Mikä tuossa cruisessa oikein on periaate...
mitä siinä tapahtuu esim. ylämäessä, kierrokset ei nouse ainakaan mittarin mukaan, mutta nopeus pysyy täsmälleen samana......
mitä kaikkea se ottaa huomioon :oops:
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Archie kirjoitti:Mikä tuossa cruisessa oikein on periaate...
mitä siinä tapahtuu esim. ylämäessä, kierrokset ei nouse ainakaan mittarin mukaan, mutta nopeus pysyy täsmälleen samana
Cruise painaa puolestasi kaasua, joka tilanteessa sen verran että ajonopeus pysyy samana. Jos meinaa ylämäkeen ajettaessa hidastua, lisätään kaasua sopivasti. Ei siinä mitään muuta kuin ajonopeus tarvitse huomioida.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Löysinpä vian cruisesta kun jaksoin etsiä. Alipainesäätimen ja kaasuvivun välinen ketju oli irronnut. Vaati vähän akrobatiaa saada takaisin paikalleen. Säädinkin piti irroittaa. Eli jos cruise ei toimi, ja polkimien yläpuolella roikkuu ylimääräinen ketju, niin ei muuta kun sinne ronkkimaan.
Ketju sitten irtosi uudelleen 300km ajettuani. Pitänee keksiä joku patenttiratkaisu (=teippi luultavasti).
Pitäisikö muuten ketjun olla niin löysällä, että kaasupoljin ylhäällä ketju roikkuu keskeltä n. 3cm? Voi olla varmuuden vuoksi, ettei cruise vahingossakaan paina tallaa pohjaan. Mutta jos joku viitsisi vilkaista omaansa...
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Pitää siinä jonkin verran löysää olla, ettei kaasu kanna, mutta itse ainakin minimoin tuon löysän tuosta ketjusta, niin toimii paljon räväkämmin tuo cruise, eli ei tule viivettä kun asettaa halutun nopeuden. Löysällä ketjulla nopeus ensin tipahtaa semmoiset 5km/h ja sitten nousee takaisin oikealle tasolle (ilmeisen hidas tuo alipainepumppu).

Ja itse vetaisin jekkulangalla siihen liittimeen sen ketjun kiinni ku tahtoi aina välillä tipahdella ja kuten joku jo sanoikin, ei ole mikään mukavin kiinnitettävä. Kiinnityksessä auttaa, kun pönkää kaasupolkimen pohjaan. Tulee se kiinnike sopivasti näkyville.

Cruise ei kyllä vahingossa paina tallaa pohjaan. Kytkentäkaaviot tutkittuani toimii kyllä niin, että sama mitä tapahtuu, niin aina tipahtaa pois päältä
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Vastaa Viestiin