Cruisen korjaus
Cruisen korjaus
Kokemuksia jos oletteko korjanneet/korjauttaneet vakionopeussäätimen.
Kiva lisävaruste vanhassa autossa mutta ei reagoi mitenkään. Kytkin naksuu kyllä jännästi, olisiko pelkästään kytkin mennyt sököksi..
Niin ja oliko keskuslukon ohjausyksikkö kuskin ovessa.
Kun kevät aurinko alkaa lämmittämään niin täytyy katsella noita vikoja läpi. Haulla löytykin paljon korjausniksejä keskuslukon korjaamisesta.
Itsellä on täysin halvaantunut.. Sulake on, epäilisin että on halvaannutettu tahallaan jo on toiminut puutteellisesti..
Kiitos vinkeistä! Auttaa vähän asiaa jos tietää vähän mitä katsella.
Kiva lisävaruste vanhassa autossa mutta ei reagoi mitenkään. Kytkin naksuu kyllä jännästi, olisiko pelkästään kytkin mennyt sököksi..
Niin ja oliko keskuslukon ohjausyksikkö kuskin ovessa.
Kun kevät aurinko alkaa lämmittämään niin täytyy katsella noita vikoja läpi. Haulla löytykin paljon korjausniksejä keskuslukon korjaamisesta.
Itsellä on täysin halvaantunut.. Sulake on, epäilisin että on halvaannutettu tahallaan jo on toiminut puutteellisesti..
Kiitos vinkeistä! Auttaa vähän asiaa jos tietää vähän mitä katsella.
Jarno
9000cd -91
9000cd -91
entäs
Mitäs sanotte minun tonnarini cruisen toiminnasta. Siis oire: toimii useinmiten. Mutta toisinaan ei. Kerran tällöin tulin kokeilleeksi cruisea körötellessäni 40 alueella. Ja se mokoma toimi! Ja sen jälkeen toimi myös normaalinopeuksilla. Ko. tapahtuma on toistunut ainakin kertaalleen sen jälkeen. Falskaisikohan joku letku pikkuisen eritoten lujempaa ajettaessa... mutta eihän koneessa olevien paineiden pitäisi cruisen letkujen sisällä oleviin paineisiin vaikuttaa vai tulisiko vaikutus sitten polkimen äärevämmästä asennosta... mutta miksi sitten taas toimii tuolla niksillä? Vai liekö tämäkin niitä kummitteluja jotka tapansa (ja syynsä) tulevat jossain vaiheessa näyttämään...
Ei pitäisi vaikuttaa. Siinähän on oma alipainepumppu. Luulisin siinä boksissa olevan vikaa. Juurikin nuot huonot kontaktit tinauksissa. Kokeileppa kolvailla boksin tinaliitoksia. Mullakin oli välistä että toimi ja sitten ei taas toiminnu, kolvi auttoi.
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
-91 Kawasaki ZZR 1100
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Itse asentelin tuossa alipainetoimisen cruisen ja toimii moitteetta, kun nyt tietää toimintaperiaatteen.
Eli tuohon ongelmaan, että toimii satunnaisesti:
Itselläni ainakin tuli asennettua kytkimen poljinkytkin liian herkälle, että poljin juuri ja juuri jaksaa painaa napin riittävästi pohjaan (yleensä) ja tällöin vehjes toimii. Monesti kuitenkin käy niin, että kytkinpoljin ei jaksakaan nousta sitä viimeistä milliä (yleensä kylmänä) ja cruise ei tartukaan, koska poljinkytkin ei ole kunnolla pohjassa. Koitappa säätää vähän herkemmälle niitä kytkimiä, helppo säätää muttereista.
(eli minulla painuu aina sen verran pohjaan, että paineet ei tule pihalle, mutta tuo sähköinen varmistus, mikä vm-92:ssa on, katkaisee ilmeisesti sähköt.)
EDIT: ja vielä tuosta, että toimii paremmin, kun kytkintä on muutaman kerran painellut, eli painetta on kytkimessä jo reippaammin, eli poljin nousee terhakammin ylös
Eli tuohon ongelmaan, että toimii satunnaisesti:
Itselläni ainakin tuli asennettua kytkimen poljinkytkin liian herkälle, että poljin juuri ja juuri jaksaa painaa napin riittävästi pohjaan (yleensä) ja tällöin vehjes toimii. Monesti kuitenkin käy niin, että kytkinpoljin ei jaksakaan nousta sitä viimeistä milliä (yleensä kylmänä) ja cruise ei tartukaan, koska poljinkytkin ei ole kunnolla pohjassa. Koitappa säätää vähän herkemmälle niitä kytkimiä, helppo säätää muttereista.
(eli minulla painuu aina sen verran pohjaan, että paineet ei tule pihalle, mutta tuo sähköinen varmistus, mikä vm-92:ssa on, katkaisee ilmeisesti sähköt.)
EDIT: ja vielä tuosta, että toimii paremmin, kun kytkintä on muutaman kerran painellut, eli painetta on kytkimessä jo reippaammin, eli poljin nousee terhakammin ylös
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Minulla, tai siis paremman puoliskon 9000 cruisen toimimattomuuteen vaikutti ratkaisevasti se, että ketju alipainesäätimeltä kaasuvaijeriin oli poikki . Onneksi säätimen päästä löytyi pari ylimääräistä "lenkkiä", joten se asia tuli kuntoon. Nyt vaan välillä putoaa pois päältä, taitaa olla boxin kolvailun aika.
og900 special -89 (ex),9-5 sedan manual aero -00 (ex), 9000 Griffin -93 (ex)
9-5 wagon aero -03(ex), 9-3 tids wagon -07
Jäsen nro 2050
9-5 wagon aero -03(ex), 9-3 tids wagon -07
Jäsen nro 2050
pittääpä tutkailla
Eli katsonpa sopivalla ilmalla missä vika piilee. Mahdollisuuksia näkyy olevan ihan riittävän monta. Aloitan ehkä tuosta "Märkäkorvan" ehdottamasta viasta ennenkuin puran mitään sen enempää.
Kolvasin oman boxin uusiksi vuosi sitten, toimi 2 vkoa. Lähtee pelittämään n. 50km: ajon jälkeen, mutta nykii.
Kokeilen uutta kolvausta kunhan kerkiän.
Jos ei auta, niin letkut uusiksi ja poljinkytkyt seurantaan.
Kokeilen uutta kolvausta kunhan kerkiän.
Jos ei auta, niin letkut uusiksi ja poljinkytkyt seurantaan.
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Cruise painaa puolestasi kaasua, joka tilanteessa sen verran että ajonopeus pysyy samana. Jos meinaa ylämäkeen ajettaessa hidastua, lisätään kaasua sopivasti. Ei siinä mitään muuta kuin ajonopeus tarvitse huomioida.Archie kirjoitti:Mikä tuossa cruisessa oikein on periaate...
mitä siinä tapahtuu esim. ylämäessä, kierrokset ei nouse ainakaan mittarin mukaan, mutta nopeus pysyy täsmälleen samana
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Löysinpä vian cruisesta kun jaksoin etsiä. Alipainesäätimen ja kaasuvivun välinen ketju oli irronnut. Vaati vähän akrobatiaa saada takaisin paikalleen. Säädinkin piti irroittaa. Eli jos cruise ei toimi, ja polkimien yläpuolella roikkuu ylimääräinen ketju, niin ei muuta kun sinne ronkkimaan.
Ketju sitten irtosi uudelleen 300km ajettuani. Pitänee keksiä joku patenttiratkaisu (=teippi luultavasti).
Pitäisikö muuten ketjun olla niin löysällä, että kaasupoljin ylhäällä ketju roikkuu keskeltä n. 3cm? Voi olla varmuuden vuoksi, ettei cruise vahingossakaan paina tallaa pohjaan. Mutta jos joku viitsisi vilkaista omaansa...
Ketju sitten irtosi uudelleen 300km ajettuani. Pitänee keksiä joku patenttiratkaisu (=teippi luultavasti).
Pitäisikö muuten ketjun olla niin löysällä, että kaasupoljin ylhäällä ketju roikkuu keskeltä n. 3cm? Voi olla varmuuden vuoksi, ettei cruise vahingossakaan paina tallaa pohjaan. Mutta jos joku viitsisi vilkaista omaansa...
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Pitää siinä jonkin verran löysää olla, ettei kaasu kanna, mutta itse ainakin minimoin tuon löysän tuosta ketjusta, niin toimii paljon räväkämmin tuo cruise, eli ei tule viivettä kun asettaa halutun nopeuden. Löysällä ketjulla nopeus ensin tipahtaa semmoiset 5km/h ja sitten nousee takaisin oikealle tasolle (ilmeisen hidas tuo alipainepumppu).
Ja itse vetaisin jekkulangalla siihen liittimeen sen ketjun kiinni ku tahtoi aina välillä tipahdella ja kuten joku jo sanoikin, ei ole mikään mukavin kiinnitettävä. Kiinnityksessä auttaa, kun pönkää kaasupolkimen pohjaan. Tulee se kiinnike sopivasti näkyville.
Cruise ei kyllä vahingossa paina tallaa pohjaan. Kytkentäkaaviot tutkittuani toimii kyllä niin, että sama mitä tapahtuu, niin aina tipahtaa pois päältä
Ja itse vetaisin jekkulangalla siihen liittimeen sen ketjun kiinni ku tahtoi aina välillä tipahdella ja kuten joku jo sanoikin, ei ole mikään mukavin kiinnitettävä. Kiinnityksessä auttaa, kun pönkää kaasupolkimen pohjaan. Tulee se kiinnike sopivasti näkyville.
Cruise ei kyllä vahingossa paina tallaa pohjaan. Kytkentäkaaviot tutkittuani toimii kyllä niin, että sama mitä tapahtuu, niin aina tipahtaa pois päältä
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--