9000 CSE 2,3i vm. -93 sai tuossa viikonloppuna pienoista keväthuoltoa osakseen. Aitoa Saab-mystiikkaa hommaan löytyi sen jälkeen, kun olin vaihtanut imanputsarin (käytin sitä putsarin-kaasuläpän välistä putkipönttöhässäkkää sivussa, yritin olla kolhimatta) ja reikiintyneen ylävesiletkun.
Tämän jälkeen katosi tyhjäkäynti kylmänä. Kun koneen sai lämpiämään kaasulla suunnilleen lämpömittarin sinisen alueen ylälaitaan, alkoi tyhjäkäynti löytyä, ensin vähän jyristellen n. 600rpm ja lopulta lämmön noustessa normaali n. 1000rpm. Seuraavan kerran kylmänä startatessa tyhjäkäynti oli normaali, joten pistin homman sattuman piikkiin. Mutta tänä aamuna täsmälleen sama kuvio.
Eli arvailuja... Näyttäisi siltä, että saba ei kaikin ajoin ole ihan tietoinen lämpötilastaan. Mieleen tulee lämpötila-anturi, tyhjäkäyntimoottori tai ilmamassamittari (aloittelijan kysymys, mutta onko se se sähköpotikka siinä ilmanputsarin ja kaasuläpän välisessä putkessä?). Näihin ajattelin keskittyä näin aluksi, olenko ihan harhapoluilla?
Keväthuolto vei tyhjäkäynnin kylmänä
Katso, että alipaineletkut ovat paikallaan ja seos on järkevä..
Jos ei putsaria ole vaihdettu aikoihin ja aikojen saatossa on seos säädetty vastaamaan kulloistakin ilmamäärää, kone käy nyt laihalla kun se saakin taas normaalin happiannoksensa. :-)
Jos ei putsaria ole vaihdettu aikoihin ja aikojen saatossa on seos säädetty vastaamaan kulloistakin ilmamäärää, kone käy nyt laihalla kun se saakin taas normaalin happiannoksensa. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)