kestääkö.......
kestääkö.......
paljonko toi mosse sietää paineita ennen ku joku paikka hajoo
ahdot ny 1,2 ja viä kasassa. kone on 2 litranen

Mossesta en tiedä mutta ysitonnista en lähtisi tuota enempää paineilla kiusaamaan varsinkaan jos autossa on vakio välijäähdytin ja turbo. Jos on paljonajettu kone niin viisainta lienee tyytyä nykyisiin tehoihin, muuten voi olla edessä arvaamattomia ongelmia, varsinkin jos autossa on vakioputkisto ja tavalliset suuttimet.
Tämä oli tälläistä mutu-juttua mutta eipä tuo kysymyskään ollut kovin analyyttinen
Tämä oli tälläistä mutu-juttua mutta eipä tuo kysymyskään ollut kovin analyyttinen

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tämä viesti kuuluisi oikeastaan tuonne styling& tuning -osastoon.
Jos kansipahvin kesto epäilyttää niin kokeile jälkikiristää kansi, itse asiassa tuo kansipahvin rikkoutuminen ei ole pahin mörkö, minua huolettaisi enemmän kannen kesto (halkeileminen), intercoolerin päätyjen korkkaaminen ja mäntien kesto. Onhan toisaalta vakiomännillä/koko alakerralla otettu +500hv irti koneesta
Jos APC on toiminnassa ja ei mene laihalla niin kait se kestänee vakiocoolerillakin sen 1.5 bar, itse lähtisin vakiokokoonpanolla virittämään ehkä tuohon 1.2 bar asti. Repivällä ajotyylillä saa kyllä vakiotehoisenkin rikki joten eipä tuohon ole yksiselitteistä vastausta
Jos kansipahvin kesto epäilyttää niin kokeile jälkikiristää kansi, itse asiassa tuo kansipahvin rikkoutuminen ei ole pahin mörkö, minua huolettaisi enemmän kannen kesto (halkeileminen), intercoolerin päätyjen korkkaaminen ja mäntien kesto. Onhan toisaalta vakiomännillä/koko alakerralla otettu +500hv irti koneesta

Jos APC on toiminnassa ja ei mene laihalla niin kait se kestänee vakiocoolerillakin sen 1.5 bar, itse lähtisin vakiokokoonpanolla virittämään ehkä tuohon 1.2 bar asti. Repivällä ajotyylillä saa kyllä vakiotehoisenkin rikki joten eipä tuohon ole yksiselitteistä vastausta

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
En lähtis nostamaan ahtoja tuosta enää yhtään. Mulla kävi sellanen juttu, kun nostettiin ahtoja, että männät paloi ja männänrenkaat tuli mäntien päältä reunoista läpi ja rikkoi samalla koko koneen. Eli tuli niin syvät naarmut pyttyihin ettei voi oikeestaa tehä enää mitään. Romikselle vaa koko lohko... Kävi ilmeisesti laihalla ja jäähdytysteho ei ollut riittävä.
No mutta tuo oli joskus joululomalla ja nyt on uus kone hankittuna ja siihen tehty täydellinen koneremppa. Nyt neljättä päivää kasattu sitä ku saatiin kaikki osat hankittua. Että en suosittele tuota ahtopaineiden kanssa leikkimistä, tulee muuten kohta äitiä ikävä
Kyllähän se pirteesti lähti kun oli 1,7 barin ahdot ja ei kukaan pärjänny viivoilla jotka lähti haastamaan. Mutta sitä iloa riitti tasan kaks iltaa...

No mutta tuo oli joskus joululomalla ja nyt on uus kone hankittuna ja siihen tehty täydellinen koneremppa. Nyt neljättä päivää kasattu sitä ku saatiin kaikki osat hankittua. Että en suosittele tuota ahtopaineiden kanssa leikkimistä, tulee muuten kohta äitiä ikävä

Kyllähän se pirteesti lähti kun oli 1,7 barin ahdot ja ei kukaan pärjänny viivoilla jotka lähti haastamaan. Mutta sitä iloa riitti tasan kaks iltaa...

-
- "Aero"
Kommentteja on varmasti yhtä monta kuin kirjoittajaakin
Mulla taas vanha -86:nen tonnari kesti oikein hyvin nuo 1.7 bar paineet yli 70 tkm. matkan ja taitaapa vielä tänäkin päivänä liikkua, leipääkin sai ihan reilumman kanssa
Mutta yksilöitähän nuo koneet aina tuossa iässä ovat, jokainen omalla vastuullaan riskit omaksuen

Mulla taas vanha -86:nen tonnari kesti oikein hyvin nuo 1.7 bar paineet yli 70 tkm. matkan ja taitaapa vielä tänäkin päivänä liikkua, leipääkin sai ihan reilumman kanssa

Mutta yksilöitähän nuo koneet aina tuossa iässä ovat, jokainen omalla vastuullaan riskit omaksuen

R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
Re: kestääkö.......
kyllä se tuon rääkin vielä sietää vakio kalullakin!suapi kirjoitti:paljonko toi mosse sietää paineita ennen ku joku paikka hajooahdot ny 1,2 ja viä kasassa. kone on 2 litranen

ps:kokemusta turbo saabien rääkkäyksestä 20 vuotta

Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
En malttanut olla tarkentamatta. Sorry TeePee, mutta em. tapauksessa ajettiin ilman mankkuvenan letkuaTeePee kirjoitti:En lähtis nostamaan ahtoja tuosta enää yhtään. Mulla kävi sellanen juttu, kun nostettiin ahtoja, että männät paloi ja männänrenkaat tuli mäntien päältä reunoista läpi ja rikkoi samalla koko koneen. Eli tuli niin syvät naarmut pyttyihin ettei voi oikeestaa tehä enää mitään. Romikselle vaa koko lohko... Kävi ilmeisesti laihalla ja jäähdytysteho ei ollut riittävä.
No mutta tuo oli joskus joululomalla ja nyt on uus kone hankittuna ja siihen tehty täydellinen koneremppa. Nyt neljättä päivää kasattu sitä ku saatiin kaikki osat hankittua. Että en suosittele tuota ahtopaineiden kanssa leikkimistä, tulee muuten kohta äitiä ikävä![]()
![]()
![]()
Kyllähän se pirteesti lähti kun oli 1,7 barin ahdot ja ei kukaan pärjänny viivoilla jotka lähti haastamaan. Mutta sitä iloa riitti tasan kaks iltaa...![]()

Isot pojat kertoo myös, että T03 (jos autossa ko. ahdin) kestää vakio laakereilla max. 1,2bar. Tämäkin on kuulemma kokeiltu

Ainakin yhdellä kaverilla korkkasi tontusta coolerin päädyt 1,2bar jälkeen. Noihan saa kuitenkin korjattu itse kestävemmiksi.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84