apulaitehihnan kiristinrulla -93 9000

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
cse 9000
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Maalis 12, 2005 14:12

apulaitehihnan kiristinrulla -93 9000

Viesti Kirjoittaja cse 9000 »

osaisko joku varmuudella sanoa mikä noista motonetin kiristin rullista käy -93 9000 B202 turbon apulaitehihnan kiristimeksi kyseessä on matalapaine turbo jossa ilmastointia käyttää kiilahihna ,tehot on 11okw
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Eipä ollukkaan B204x :oops:

Muistanutkaan, että B202:sta on matalapaineturbona....
Viimeksi muokannut rälläkkä, Ke Huhti 20, 2005 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Asiaan: Ohjainpyörä on kaikissa periaatteessa sama, kiristinpyörä eri.
B204/B234 Kiristinpyörässä ei ole kierrettä, B202 on.

9000-16V Kiristinpyörä B202 (Ø80mm/kierrekeskireikä)
9000-16V Kiristinpyörä B204/B234 (Ø80mm)
9000-16V Ohjainpyörä B202/204/234 (Ø80mm/keskireikä=Ø17mm)

En suosittele motonetin muovista ohjainpyörää kellekkään. Laaduton ja laakerissa iänkaikkisen vanhat rasvat tai laakeri skf piraattikopio (laakerimyyjän mielipide)

Tekeillä huomattavasti laadukkaampi versio alumiinista. Laitan kuvan vaikka ei vielä pitänytkään. Ei ihan vielä saatavissa 8O


Kuva
9000 CD 2.3 -90
cse 9000
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Maalis 12, 2005 14:12

Viesti Kirjoittaja cse 9000 »

joo kiitoksia vaan tiedoista ! se on siis toi kierrekeskireikä 80mm se motonetin rulla oli joku S ..alkava ilmeisesti ruotsalaisen firman tekemä olisin kuvitellut sen olevan suht. laadukas sama firma on tekee ainakin palloniveliä. vaikka eihän se ole missään tapauksessa ton alumiinisen veroinen
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Todennäköisesti Scan Techin paketissa olisi ollut tuo ohjainrulla. Kyseinen firma ei itse valmista osia, vaan tilaa ne eri alihankkijoilta(mistä halvimmalla sattuu saamaan). Välillä paketista löytyy Saabin orkkisosia, välillä taas jotain ihme tavaraa. Kannattaa siis olla tarkkana ja vaikka kysellä etukäteen. Minä ajattelin ottaa riskin ja kokeilla tuota ohjainrullaa, jonka olen Motonetista hankkinut. Jos laukee, niin sitten tilalle tuollainen alumiininen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Tässä kuva 2kk paikoillaan olleesta s :wink: merkkisestä kiristinpyörästä.
Laakeri piti ääntä jo uudekseltaan. Laakerin 'skf' merkinnät olivat oudon näköisiä skf myyjälle. Joko todella vanhoja tai ei skffän tekemiä hänen mukaansa. Tokihan kiristinpyörä oli halpa, mutta ei tullut todellakaan halvaksi kun laakeri suli irti muutaman sadan kilometrin päässä kotoa ja katkaisi hihnan, aamuyöstä tottakai :evil: Oli muuten aikaa etsiä hihnapyörä tien poskesta... :lol:
Tämän takia totesin että voisi olla viisasta teettää 'ikuiset' hihnapyörät.
Alumiininen jäähdyttää laakeria todella hyvin ja on koneistettu juuri laakerivalmistajan toleransseilla. Laakeri on helppo vaihtaa myöhemmin jos tarvetta esiintyy.

Kuva
9000 CD 2.3 -90
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Motonetista ostamani kiristinrulla on QH:n valmistama ja siinä on INA:n laakeri. Tuo ohjainrulla(mikä on kuvassa) taas on sitä Scan Tech tavaraa, mutta kaikista varoituksista huolimatta kokeilen tuota rullaa. Jos pitää meteliä, niin samantien vaihtoon. Ei se homma niin hankalaa ole. Pitkälle matkalle ei lähdetä, jos epävarmuutta esiintyy. Laitappa vaikka yv:nä sitten tietoja tuosta alumiinisesta ohjainrullasta, että mitä maksaa ja milloin saa.

Matti

p.s. otin tuosta Scan Techin rullasta laakerin tiivisteen pois ja lisään rasvaa valmiiksi. Lieneeköhän mitään vaikutusta asiaan.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

riisipussi kirjoitti:Laakeri piti ääntä jo uudekseltaan. Laakerin 'skf' merkinnät olivat oudon näköisiä skf myyjälle. Joko todella vanhoja tai ei skffän tekemiä hänen mukaansa.
Eiköhän se ole selvä että SKF-kauppias on tuota mieltä jos puhutaan hajonneesta laakerista, johon ei liity tuotevastuukysymyksiä vaan pelkästään tuotteen imagoon liittyviä kysymyksiä. Totuus on sitten mikä on... tusina tuote se on SKF:nkin vakiolaakeri, ei niitä joka ainutta tarkasteta ja susia niissäkin on.
G-mies kirjoitti:Motonetista ostamani kiristinrulla on QH:n valmistama ja siinä on INA:n laakeri. Tuo ohjainrulla(mikä on kuvassa) taas on sitä Scan Tech tavaraa, mutta kaikista varoituksista huolimatta kokeilen tuota rullaa.
Motonetin Scan Tech rulla on meikäläisellä pyörinyt nyt liki 40 000 km, laakeri oli muistaakseni juurikin tuo INA. Sitä edellinen Saab-alkuperäisosa kestikin sitten huimaavat pari tuhatta kilometriä.

Totuushan noista kiristin- ja ohjurirullista kuitenkin on että vika ei ole osien valmistajissa vaan Saabin suunnittelussa. Jotta tuollaisilla laakereilla rullat saisi luotettaviksi täytyisi käyttää jotain muuta kuin vakiolaakereita, elikkäs esim JARrin mukaisesti yksittäiskappaleina tarkastettua tavaraa. Varmuuskertoimet on liian pienet normaaleille laatuvaihteluille.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Olen lätkinyt elämäni aikana jokuma kappaleen laakereita paikalleen ja tosiaankin silmään pisti ensimmäisenä laakerin merkinnöissä poikkeava fonttityyppi. Merkintä tyyli ei ollut sama johon olen tottunut viimeisen kymmenen vuoden aikana skf laakereissa, samaa ihmetteli tuttu myyjä jolla ei tosiaankaan mitään intressejä selittää minulle mitään imagosta ym.

Laakeri oli todennäköisesti todella vanha ainakin, rasva sisällä 'härskiytynyt'. Laakerien säilytys ikä valmistajan mukaan on kuulemma ~2kk jos oikein tarkkoja ollaan.

Viimeinen niitti oli tuo muovinen rakenne joka ei johda lämpöä pois ja lierahtaa suht helposti lämpötilan noustua.

Tottakai kaikkialla on susikappaleita, tosin en ole törmännyt koskaan uuteen laakeriin joka ei kestä kuin muutaman tunnin pyörimistä (oikein voideltuna)

Yhden nimeltä mainitsemattoman firman tuotteissa on kuitenkin esiintynyt minulla luvattoman paljon silkkaa sutta, sääli sinänsä koska järkeviä vaihtoehtojakaan ei oikein ole jos ei tee itse :wink:

Onneksi useat tonnarit alkavat olla melko valmiita, varaosia tuntuu riittävän käytettynäkin 8)
9000 CD 2.3 -90
cse 9000
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Maalis 12, 2005 14:12

Viesti Kirjoittaja cse 9000 »

voiskohan se orginaali tulla samasta tehtaasta kun toi scan tech kun se on kans muovia ja maksaa tampereella jotain 40- 50 e metro autossa eli vain hiukan enenmän kun motonetissa
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

cse 9000 kirjoitti:voiskohan se orginaali tulla samasta tehtaasta kun toi scan tech kun se on kans muovia ja maksaa tampereella jotain 40- 50 e metro autossa eli vain hiukan enenmän kun motonetissa
Voi se...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
dieselmies
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

http://www.thesaabsite.com/9000/9000belts.htm mukaan toista pyörää on saatavana myös alumiinisena ja vileäpä eri värisiä 8)
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Nyt olisi muutama ylimääräinen alumiini ohjainpyörä. 50e kpl, tuli aika kovat valmistuskustannukset yksikkökappaleille 8O Uusi laakeri asennettu paikalleen.
Eli tehty tuollaisen mitoilla:
9000-16V Ohjainpyörä B202/204/234 (Ø80mm/keskireikä=Ø17mm)
9000 CD 2.3 -90
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Minä hommasin toisesta tonnarista ( ei tietoa vuosimallista, eikä moottori tyypistä ) tuon kiristin pyörän, siinä se oli
PELTINEN, pientä koneistusta ja se kävi paikalleen heittämällä.

Syy miksi vaihdoin ( yritin irroittaa tuota laakeria siitä muovisesta ja muovi hajosi )

Nyt löytyi vastaus...peltinen kiristysrulla löytyy 1985 - 1989 malleista.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin