ABS valo

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 159
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

ABS valo

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Tervehdys

Nyt on alkanut ABS valo vilkkumaan. Varsinkin kun aamulla kylmänä lähtee, kääntyy oikealle kadulle, missä pieni koroke niin sen jälkeen vilauttaa ABS valoa. Samoin joskus muutenkin hiljaisessa vauhdissa.

Eihän 89 vuosimallin tonnarissa ole sutimisen estoa? (muuta kuin vaimo)

Toinen ongelma on, että aamulla ekassa käynnistyksessa ABS valo palaa puoli minuuttia ja samoin se punainen jarruissa vikaa valo! Onkohan menossa ABS yksikkö vai mitä?

Völillä tuntuu, että jos repii käsijarrua edes takaisin niin ABS valo sammuu nopeammin?

Taitaa mennä kohta jarruremonttihommiksi ellei ole vain anturivika...



terv,
Timo
___________________________________________________________
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Haiskahtaa anturivialta. "Huutomerkki" ja ANTI-LOCK valon palaminen n. 30 sek. kylmäkäynnistyksen jälkeen tulkitaan vielä normaaliksi (järjestelmä nostaa paineita). Jos taas tuo huutomerkki valo ilmaantuu esim. kesken ajon lämpimällä koneella, alkaa olla syytä huoleen (paras pysähtyä HETI).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Moi,

Kaksi taka-anturia löytyis,purettu toimivasta järjestelmästä :D
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 159
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Ok

Hyvä tietää, että paineiden nosto saa kestää hiukan. Tuota ABS valon vilahtelua pitää tutkia. Onneksi huutomerkki ei vilahda ajaessa.

Tuleekohan katsastuksessa hylky jos ABS valo vilahtaa "rullilla" tai rullilta pois ajettaessa? Voi olla tosiaan anturivika tai johto kohta poikki, koska tuntuu, että se tulee auton takapään voimakkaan heilahduksen jälkeen pienessä nopeudessa.

Kerran tuntui tärinää polkimessa ihan hiljaisesa nopeudessa ihan kuivalla ja hiekattomalla asfaltilla ja kyseessä oli lähes pintajarrutus(onkohan sanaa edes olemassa/vertaa pintakaasu).

Noi anturit maksaa uutema aivan maltaita, ainakin Citikkaan. Ne saattaa joskus kuulemma mennä rikki iskari/pyöränlaakeriremontissakin ja asiakas maksaa.


terv,
Timo
___________________________________________________________
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Oletko jarrunesteen pinnan tarkistanut?
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 159
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Joo olen tarkistanut jarrunesteen pinnan. Se on ok, eikä nestetä ole tarvinnut lisäillä.

Sitä vain aloin miettimään, että milloinhan jarrunesteet on viimeksi vaihdettu. Täytyy varmaan kun seuraavan kerran alkaa jarruille jotain tekemään vaihtaa samalla kaikki nesteet.

Ei ole siitä kokemuksia ABS-jarrullisesta autosta. Onkohan jarrunesteen vaihto samanlainen juttu, kuin perinteisillä jarruilla olevalla autolla?


terv,
Timo
___________________________________________________________
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

timolaasonen kirjoitti:Ei ole siitä kokemuksia ABS-jarrullisesta autosta. Onkohan jarrunesteen vaihto samanlainen juttu, kuin perinteisillä jarruilla olevalla autolla?
Samalla tavalla siinä on nipat jarrusatuloissa kuin ABSittomissakin. Nesteenvaihto onnistuu paineella säiliöstä. ABS-pumppua voi painamaan vanhat nesteet ulos takajarruista. Takajarrut ovat samaa piiriä, edestä taakse menee vain yksi jarruputki.

Aluksi kannattaa imeä mahdollisimman paljon vanhaa nestettä pois säiliöstä, ja täyttää uudet nesteet. Huomaa, että jarrunestesäiliön väliseinät ulottuvat melko ylös. Pidä huolta että säilössä sen piirin lokero, josta lasket nestettä ulos, pysyy riittävän täynnä.

http://www.saab9000.com/procedures/brak ... bleed.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 159
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Kiitoksia linkistä :)

Säästän tuon vastaisuuden varalle.

terv,
Timo
___________________________________________________________
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

-88 tonnari seisoi talven ja kerran kuukaudessa ainoastaan käytin sitä.

Pari viikkoa sitten käynnistin taas. Anti Lock sekä punainen jarruvalo paloi eikä lähde pois millään.

Tuulilasin edessä oli kai abs:n releitä... pumpun sulake oli sulanut paikalleen ja kun sain roippeet irti laitoin uuden 30A sulakkeen. Paloi parin minuutin jälkeen, mutta hyvä niin ettei sulanut mössöksi.
Nestettä oli yli Maxin.

Jarrut toimivat tosi huonosti luonnollisesti...

Tiedän että takapään levyt ovat ainakin täysin ruosteessa ja siellä olevat anturit ovat voineet vaurioitua?

Apua tai linkkejä....
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

Kiitos.

Pystyykö Saabilla saada tietoa viasta kun laittaa tietokoneeseen kiinni vai kertooko ainoastaan et ABS rikki?
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

et kirjoitti:Kiitos.

Pystyykö Saabilla saada tietoa viasta kun laittaa tietokoneeseen kiinni vai kertooko ainoastaan et ABS rikki?
Harmi kun en nyt muista mitä vikaa etsittiin, mutta käytin autoni Saabilla tarkoituksena ottaa vikakoodit tietokoneesta ja ne otettiinkin ja analysoitiin, mutta itse vikaa se ei kerro, tulkinnan varaa jäi vielä sen verran paljon, et oli aivan sama kävikö siellä vai ei sama työ kuitenkin etsiä ja kokeilla ja luulla sekä arvailla, näin se ukko siä Saabilla tulkitsi tilanteen.
Vieläkin on sellainen tunne, et mitä sillä vikakoodilla on sit merkitystä tietokoneen kanssa ???
Näin ruohonjuuri tasolla ajattelin, et onpa hieno peli, kun viatkin löytyvät nykyään tosta vaan tietokoneen avulla.
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Palaahan mullakin Abs valo säännöllisen epäsäännöllisesti monta kertaa päivässä syttyy ja sammuu. Korjaamolla sanoivat et täytys noi jarrut putsata niin ei pala. Haittaako se jarrutusta ? Ei haittaa, toisin sanoen ei merkitystä, joten annan sit palaa vaan, sit kun taas on ylimääräistä rahaa niin saatankin viedä korjaamolle korjattavaksi, ettei valo palaisi.
Toinen valo joka myös on alkanut palaa silloin tällöin on "chek engine" valo.
Antaa viitteitä siitä, että sytytysjärjestelmässä tai bensan syötössä on jotain häikkiä, huoltokirjan mukaan ei haittaa ajoa, -vielä, mutta olisi syytä käydä korjaamolla.
Noita vikoja kun pohdin niin ajattelen, et joku paikka rikkuu aikanaan ja mennään sit pakolla korjaamolle, niin tuleehan vikakin paikannettua samalla.
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

Ok.

Vaihdoin pumpun sulakkeen muutaman kerran ja alkoi sulake kestää. Jarrunesteen pinta lähti laskemaan min ja maxin välille joten yllätykseksi Anti Lock oli sammunut sekä punainen jarruvalo.

Ehkä paras unohtaa koko asia jos valot sammuun muutaman kymmenen sekunnin kuluttua käynnistyksestä... eipä varmaankaan kannata seisottaa autoa puolta vuotta ulkona...
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tarkasta ne releet siitä pienestä muovilaatikosta ( akvaariokotelon pellissä
konehuoneen puolella ) ettei olisi siellä huonoa kosketusta jos sulakkeet
eivät tahdo kestää.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin