Vinkkejä potentiaaliselle saabistille

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Vinkkejä potentiaaliselle saabistille

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Tervehdys,

Olen tutkaillut Saab tarjontaa niin Suomessa kuin Ruotsissa mahdollisen 9000 osto mielessäni. Näiltä sivuilta onkin irronnut paljon mielenkiintoista ja hyödyllistä tietoa koskien ko. mallia. Ajattelin kuitenkin vielä kääntyä viisaampien ja kokeneempie puoleen mahdollisen 9000 oston suhteen.

Miksi 9000 sarja(ko)? Olen vielä opiskelija ja asettanut (toivottavasti) tulevalle autolleni tiettyjä kriteerejä: isona kaverina auton täytyy olla tilava. Lähes 2 metrin ruhon tulisi mahtua autoon mukavasti, joten 9000 sarja mitä ilmeisemmin täyttää nämä kriteerit (autoissa lienee niin istuimen kuin ohjasupyörän säädöt varsin mainiot?). Muina kriteereinä on kaikenlaiset sähkömukavuudet, eritoten ilmastointi, ajotietokone sekä sähkölasit + vakionopeudensäädin (jälleen 9000 sarja voi täyttää nämä).

Mutta mutta...

Opiskelijana siis olen liikenteessä budjetilla, ja olenkin silmäillyt n. 88 - 91 mallin turbolla varustettuja malleja niin Suomesta kuin Ruotsista (täältä rajan pinnasta ei sinällään ole mahdoton matka naapurimaahan autoja katsastamaan). Voiko halvalla saada hyvää? :roll: Ja jos puhutaan vaikka "halpa mallia Ruotsi", niin voiko auto olla asiallinen ylipäätään? (Ruotsin hinnat ovat jonniverran niin edullisia..) Tarkennusta vielä sen verran, että auto olis mahdollisesti käyttöön 2-4 vuodeksi, sen verran että "oikeisiin" töihin pääsisi.. senpä vuoksi pienen pieni budjetti..

Kysymykseni siis koskee lähinnä, että mitä eritoten tulisi ottaa huomioon ko. automalleissa? Minulla ei ole käytännössä minkäänlaisia omakohtaisia kokemuksia Saabeista, lukuun ottamatta kyydissä istumista... :oops:

-miten turbot kestävät
-miten automaatti (ja normaali) lootat kestävät
-moottorit: miten kilometrit (/huollot) vaikuttavat - onko 300tkm ylittänyt auto jo pommi?
-miten ruosteen laita, mistä etsiä?
-jne jne..

Onko esim 2 litrasissa merkittäviä eroja 2.3 litrasiin turbomalleihin muuten kuin 25hp tehonlisäys? Onko joku tietty malli merkittävästi osoittautunut esim. kestävämmäksi/huolettomammaksi kuin joku toinen malli?


Jos ystävällisesti voisitte hieman opastaa, että mihin asioihin käytettyä 9000 mallia ostettaessa tulisi erityisesti kiinnittää huomiota, olisi se erittäinkin valaisevaa. :P Jonkin verran olen vastauksia löytänyt em. kysymyksiin näiltä foorumeilta, joten anteeksi jos tässä nyt toistoa ilmenee jonniverran.. :oops:

Kiitoksia jo tiedoista etukäteen!

Terveisin: Toivottavasti tuleva (onnellinen?) saabisti :D
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vinkkejä potentiaaliselle saabistille

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tonppa kirjoitti:Tervehdys,

Miksi 9000 sarja(ko)? Olen vielä opiskelija ja asettanut (toivottavasti) tulevalle autolleni tiettyjä kriteerejä: isona kaverina auton täytyy olla tilava. Lähes 2 metrin ruhon tulisi mahtua autoon mukavasti, joten 9000 sarja mitä ilmeisemmin täyttää nämä kriteerit (autoissa lienee niin istuimen kuin ohjasupyörän säädöt varsin mainiot?). Muina kriteereinä on kaikenlaiset sähkömukavuudet, eritoten ilmastointi, ajotietokone sekä sähkölasit + vakionopeudensäädin (jälleen 9000 sarja voi täyttää nämä).

Mutta mutta...

-miten automaatti (ja normaali) lootat kestävät
Tohon tilahommaan ja vaihteistoon koitan omalta osaltani vastata.

Tonnari on oikeasti iso auto 8)
Tässä vähän pohjustusta:
-80-luvun lopulla se oli ainoa jenkkeihin vietävä euroauto Rolls-Royce limon ohella, joka luokiteltiin isoimpaan "large car"-luokkaan
-sisätilavuudella mitattuna kokoa suunnilleen 103kuutiojalkaa, parissa tonnarin mallissa hiukan vähemmän, vrt. bemarin e39 n.91kuutiojalkaa, viimekorinen audi a8 n.105kuutiojalkaa, saab 9-5 samoin kuin bemarin e60 n.98kuutiojalkaa
-siis tilaa on matkustamossa ja samassa suhteessa myös takakontissa, combicoupessa hiukan enemmän kuin cd-mallissa

jos on automaattiin yleensä mieltynyt, kannattaa ehottomasti semmonen hommata, on meinaan ajo-ominaisuudet "mahtavaa" luokkaa
muutama huomio
-automaatti ehottomasti turbokoneella (oma mielipide)
-kannattaa testata tomaatin toimivuus ennen ostoa, että kaikki pykälät löytyvät, luistoa ei tapahdu, pakki menee viiveettä ja kolahtamatta päälle ja toimii luistamatta ja että pakkovaihteet toimivat
-hyvin toimiva automaatti saattaa olla hyvin pitkään toimiva, renkkuava hajoaa vähitellen lisää
-korjauttaminen aika perhanan kallista, jos ei itse halua hommaan ryhtyä
-uusi vaihtolaatikko saabilla 4000€

käsivaihteisista mulla ei ole juurikaan tietoa...

Ja yleisesti tonnarista
-aikanaan voitti lähes joka testin, johon osallistui
-turvallisuus parempi kuin monessa nykyautossa, ei häpeä vaikka vertaisi kalliisiin saksalaisiin
-hankintahintaansa nähden mielestäni paras hinta/saamasuhde vertasi mihin autoon tahansa
-miinuksena osien melko kalliit alkuperäishinnat, plussana hyvä yleinen saatavuus

Tässä nyt jotain alkuun 8)

Kysele vain lisää, kerron mielelläni :lol:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Pari kuukautta tonnarin omistaneena voi sanoa että korjauksiin menee luultavisti enemmän rahaa kuin riisikupin ratissa. Toisaalta ajettavuus, turvallisuus, suorituskyky ja yleellisyys ovat kaikki paremmalla tasolla. Tässä ikäluokssa autot ovat todellakin yksilöitä joten ei yleensä kannata ostaa ensimmäistä vastaan tulevaa loppuun ajettua huoltamatonta paskaa. Turbot kestää jos kestää, samanlainen kulutusosa kuin joku muukin, eli hajottamalla saa hajalle tai joskus hajoaa väistämättä.

edit. Jotenkin tuntuu että mulle pitkäjalkasena ei kuskintiloja oo mitenkään mielettömästi, eli ratis saa vetäää taakse ja penkin johonkin keskiasentoon, silti polvet ottaa konsolin kattoon. Toisaalta takamatkustajille(ja kartturille) jää tilaa todellakin ruhtinaalisesti esim verratuna 03 corollaan joss eilen istuin.
Viimeksi muokannut Mikkoz, Su Touko 22, 2005 17:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Mistään ei tunnu löytyvän 2 litrasen turboautomaatin suoritusarvoja kulutuslukemista puhumattakaan - eli mitenkähän se mahtaa pärjätä vastaavan manuaalin kanssa?

Entäpä onko tuota automaattia kuinka vaikea omatoimisesti vaihtaa, eli onnistuuko se suht helposti( 8O ) omatekoisella "varikolla"? Eikö niissä ole ZS laatikot (tai siis ne samat mitä bemari käytti/käyttää), joten luotettavuus ilmeisesti suht hyvä huollettuna?

Onko realistista etsiä suht toimivaa pakettia hintahaarukalla 1000 -- 1700 euroa esimerkiksi ruotsinmaalta? Enhän toki mitään helmeä etsi, mutta josko kutakuinkin toimiva ja suht huoleton peruspaketti opiskelijaparalle löytyisi, niin elämä täällä pohjolassa helpottuisi. :P

Tuosta auton tilavuudesta oli lohdullista kuulla positiivisia uutisia. Nimittäin viimeisen sykäyksen "ison" auton etsimisielle antoi, kun yritin epätoivoisesti ahtautua suhteellisen uuden Nissan Almeran ohjauspyörän taakse todeten sen fyysisesti täysin mahdottomaksi... Oikeasti: 194cm miehenpuolisko ei ratin ja penkin väliin taipunut. 8O -->auto ei ole auto ellei siihen mahdu kunnolla. :lol:
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Kannattaa sitten hommata sellainen malli missä ei ole sähköpenkkejä eikä kattoluukkua. Nimittäin tuo penkin ja katon (kattoluukun väli) on tonnarissa yllättävän pieni, vaikka muuten iso auto onkin. Sähköpenkki vielä korostaa asiaa koska ei (kuulemma) mene aivan yhtä alas kuin manuaalisesti säädettävä.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Minä taas voisin kanssa lisätä omia kokemuksiani tonnarista ja vähän muutakin:

Ensinnäkin kokemuksen ovat olleet pääsääntöisesti hyviä ja kertaakaan ei ole tonnari tielle minua jättänyt ja loistavasti on toiminut. (Ajettu tällä hetkellä 504 000 km)

Tarksituksen paikkoja noiden ruosteiden suhteen on ainakin lokasuojien kaaret päällisin puolin ja kurkkaamalla sinne lokasuojan sisään sekä ovien alareunat, jotka ainakin vanhemmissa tonnareissa pakkaavat ruostumaan, koska ei ole sinkitty kori, mutta tämän olet jo varmaan saanutkin selville selaillessasi foorumia.

Myöskin lämmityslaitteen kennosta kannattaa tiedustella onko vaihdettu ja jollei ole vaihdettu niin suosittelen vaihtamaan pikimmiten jos hiukankin tuntuu siltä että saattaa vuotaa.

Mainittakoon vielä se että ajovalot ovat huippuluokkaa verrattuna muihin saman ikäisiin merkkeihin.

Minulla itsellä ajossa 2 litran koneella oleva automaattivaihteinen -88 vuoden CC tonnari eli (Combi Coupe) joka on ainakin takaluukun tilaltaa hieman suurempi verrattuna CS:ään.

Automaattivaihteisto on minulla kestänyt hyvin. Öljyt siihen kannattaa vaihtaa säännöllisin ajoin ohjekirjan mukaan ja kulutuksesta voin sanoa sen verran että aina kaiken on vienyt mitä tankkiin on laitettu :lol: :lol: mutta ajotieturin mukaan kulutus pyörii siinä 9.5 l / 100 km luokissa kun välillä tulee tuota hitaampaakin ajoa ja välillä myös perävaunua vedettyä.
Viimeksi muokannut Tuha, Su Touko 22, 2005 17:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Käytännön kulutus on mulla ollut keskimäärin piirun päälle 9l/100km yhdistemäajossa. Auto vm 89 2litra turbo.

Suoritusarvoista omakohtaista ja lehtitietoa:
-0-100 n.8,5s mulla kevyt viritys ja arviolta 0-100 n8s
-huiput n. 220 mulla yli 220 (mittari n.230), en saksassa enempää uskaltanut 8)
-automaatilla helpompi saada hyviä kiihtyvyyksiä, ei muuta kuin talla pohjaan
-0-100 ei oikein koskaan hyvä saabeilla, meno lähtee vasta ns. ohitusnopeuksissa
-pakkovaihteita käyttämällä automaatilla siisti kiihdytys vauhdissa, kickdown aina nykäisee hiukan

Huollettuina automaattien pitäisi kyllä kestää. Vaihtaessa voi hyvin tarkkailla myös laatikon öljyjä, jos seassa metallimurua tai öljy "palanutta" niin ainakin probleemia

Itsekin tuon vaihteiston irrotus/asennus kyllä onnistuu, ongelmia lähinnä vanhan auton prk kovassa olevat alustapultit ja vaihteiston suuri paino, hyvä olla kaveri apuna irrotusvaihees lopussa
Ongelmana tässä vaiheessa tietty vaihtolaatikon saaminen/vanhan korjauttaminen...

Mutta, turha niin ongelmista puhua, toimiessaan niin hyvä, että sen eteen tekee melkein mitä tahansa :idea:

Hintahaarukkan toteaisin, että varmastikin ihan kohallaan ja tuosta eteenpäin. Ruotsissa pitäisi saatavuus olla kohallaan!

Toi tilahomma on tässä autossa ainakin kohallaan :D
Pienenä varauksena tiloista laitetaan sitten tuo em. kuskinpenkki, johon en itse ole törmännyt...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Huomionarvoista tällä foorumilla ainakin on nopeat ja informatiiviset vastaukset. Kiitosta ja ylistystä teille! :P

Juu, ohitusnopeushan se on se mikä todella merkkaa. Ei mulla ole tarvetta valoista riisikuppia kepittää.. :lol: Ja jos yhdistelmäkulutus noin isolla autolla on n.9 litraa/100km, niin varsin kohtuulliselta kuulostaa.

Eli ymmärsinkö oikein, että automaatilla reaalikiihtyvyys on siis tosielämässä parempi kuin manuaalilla? Vaikka siis ilmeisesti manuaali teoriassa nopsempaan kiihtyy, niin eipä taida käytännössä onnistua näin ellei ole rallikuskin verta suonissa? :P --> automaatti lienee siis ripeämpi (kö)?

Ja siis ilmeisesti ei kilometrejä sinänsä tarvitse säikähtää, jos huollot on tehty asiallisesti?

Alunperin olin mietiskellyt mahdollisesti bemarin ostoa, mutta nyt kun tähän saban 9000 sarjaan on alkanut perehtymään, niin aina vaan vaikuttaa paremmalta vaihtoehdolta kaikin puolin. :P

Miten on mahtanut ilmastoinnit ja sähkövimpaimet toimia ko. mallissa? Ja onko turbon vaihtaminen vaikeaa/kallista?
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Aivan oikein suhtaudut kiihdyttämiseen! Moni ei edes tiedä semmoista kuin ohituskiihtyvyys, vääntö ja kiihdyttäminen ylämäkeen, mikä näillä vehkeillä on itsestäänselvyys.

Tietty kulutus riippuu polkemishalusta, mutta perusajolla se on noissa lukemissa.

Itse ainakin olen huomannut, että automaatilla reaalikiihtyvyys on parempi useammin kuin manuaalilla. Automaatilla ei tartte miettiä mitä pykälää hakee, kickdown hoitaa sen puolen, ja itse voi valmistella vaihtamalla pakkopaihteista pienemmälle. Ajatus on juurikin niin kuin arvelitkin :idea:

Kyllä nää pelit kilometrejä kestää, jos vain huollot ovat olleet ajalleen.Tämmönen käsitys mulla on.

Bemariin verrattuna Saabissa on "monia" etuja, Bemarissa taas omat plussansa, riippuu siitä mitä arvostaa. Mutta Saabin plussaksi pitää ehdottomasti sanoa harvinaisuus, ei tule niin usein vastaan, kuin vaikkapa vähän vanhempaa Bemaria.

Sähköhilujen toimivuus on käsittääkseni varsin hyvä.

Faijan 9000:een aikoinaan vaihdettiin turbo, tais uus olla silloin luokkaa 3000-4000tmk.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Juu, alupitäen se bemari puhutteli. Mutta toisaalta, se on jotensakin...noh...nolo... :oops:

Ja vaikka sanonta "there's no replacement for displacement" pitää tiettyyn pisteeseen kutinsa, turbolla saavutetaan sama asiat hieman sivistyneemmin ja edullisemmin. :P Eli suoritusarvoista nimenomaan ohituksissahan autoilussa on kyse: eihän siellä vastaantulevan kaistalla kannata kovin pitkiä aikoja viettää... nimi. "ikäni dieselautoa ajanut".. :lol:

Eli ilmeisesti minun ei välttämättä tarvitse olla kovinkaan huolissani esim. moottoreiden, turbojen tai automaattilootien kestävyydestä, kunhan huollot on tehty säännöllisesti? Huoltokirjallisia autoja on suhteellisen vähän liikenteessä, mutta toisaalta... kaipa kaikki itseään kunnioittavat autoilijat jonkinmoista kirjaa pitävät tekemistään huolloista?

Miten tuo hintahaarukkani: Onko suhteellisen realistista mainitsemaani hintahaarukkaan löytää asiallista ajoneuvoa, jota ei tarvitsisi ihan heti suuremmin remppailla? Tottakai pienehköt fiksaukset ja huollot kuuluvat asiaan - opiskelijabudjetilla ei kuitenkaan kovin isoja remppoja mielellään alkaisi tekemään. ( erä tuttava osti auton a 600e jota piti lähes välittömästi rempata 1200e :lol: )

Miten Saabien automaattilootat nuin yleensä, eli onko niissä näitä eri ajo-ohjelmia (talvi, säästö, sportti) vai ajaako tuo pakkovaihdejärjestelmä ikäänkuin saman asian? Elämäni aikana olen nimittäin ajanut vain kolmesti automaattivaihteista autoa: 2 x volvoogen ja kertaalleen tojotan pakua.. :oops: , joten kokemusta näistä minulla ei kovastikaan ole... Automaatti kyllä kiinnostaa, etenkin jos sen suoritukykyä ei ajossa tarvitse hävetä tai kulutusta sen kummemmin peljätä.. :lol:
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Oon muuten kuukauden, ellen ylikin ettinyt tollasta suht hyväkuntoista automaattivaihteista turboa (CD mallia), siinä onnistumatta, joten onnea matkaan sinullekkin! 8O :roll: :)
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Ouh. Nyt seuraa se väistämätön tyhmä kysymys: ruiskukone? Siis onko nuita 9000 sarjaa vielä tehty kaasareillakin, vai onko mallissa jonnimmoisia muitakin vaihtoehtoja? 8O :oops: Tuleepa tässä tunnustettua nyt siis täydellinen tietämättömyys sabeleista..hehee :lol:

Juu, tuo hintahaarukka on siis itse auton hinta ja siihen sitten verot tietysti tuontivehkeelle päälle. Eipä nuo verot niin kovin hurjia näytä olleen: tullin sivuja olen jonniverran tutkinut ja verot nähtävästi vaihtelee 300 -600 korvilla ja jos 90-l alkupuolelta katselee (2.3t) niin siinä 1200 euron paikkeilla, riippuen tieysti kilometreistä, varustuksesta jne. jne..

Mitenhän suomessa mahtaapi tuommoisia malleja löytyä. Nettiautoa selaillessa vastaan tulee muutama turbo malli, joille kilometrejä on kertynyt miehekkäästi. Mitäpä olette mieltä näistä? Eli siis että löytyisiköhän vastaavia naapurimaasta edullisemmin, vai lieneekö vaivan arvoista lähteä etsimäänkään. (nettiautossa siis alle 2000 euron löytyy muuan turbo malli..)
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Ei tosiaan ole talvi/sportti yms ohjelmia 9000:ssa, vasta 9-5:ssa on. Käytännössä olen huomannut 9-5:sen ja 9000:sen välillä sen, että 9-5:sen sportti-asento vastaa aikalailla 9000:sen normaalia, ei toki kaikinpuolin, mutta karkeasti.

Pakkovaihteet ovat kätevät, esim kaupungissa ruuhkassa pakkokakkonen päälle, niin ei turhaan lähde jurnuttamaan kolmosella ja takas.
Toinen hyvä käyttömahis on n.120 nopeudessa pakkokolmonen silmään ja kaasua, niin kiihdytys on siistimpi, kuin kickdown ei ole rykäsemässä.

Toi hinta on mun mielestä alhasimpia, mitä kannattaa pistää. Ja tuontiauton hinta verotta, kuten jo sanottu. Itse ehkä ennemmin pistäisin tonnin lisää hyvän yksilön kohdalla ja oottaisin remonttimenoja vähemmän... tää kaikki on tietty vain mielipiteitä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Heh ei ole tonnareissa kaasareita nähty!

Toi "ruisku" on vain yleisnimitys ilman turboa olevalle koneelle. Tulee varmaan takapaksin merkistä "9000i".

:D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

:lol: :lol:

No vähän jo ehdin säikähtää, että Ruotsin poijjaat on vielä kaasareilla lähteneet leikkimään. :lol:

Mutta tuota notta ennemmin turbolla varustettua laitetta katselisin.. Kun sen kerran pääsin 2 litraista bensaturboa kengittämään ja ensimmäistä kertaa turvallisen ja huolettoman ohituksen sellaisella tekemään, niin kovin mielelläni soisin autossani myös turbon olevan. :P (niin siis kun aina on jännässä dieselautoilla pitänyt ohitukset suorittaa ja henkensä kaupalla urheilla.. :roll: )

:P

muoks:

Miten nuissa 2 litrasissa turboissa - eli siis ettän onko eroja turboissa..? Sen verta ymmärrän että turbo katilla varustettuna on jottain 160 konia, mutta että ilman 175. Onko näissä versioissa vielä matalapainevimpaimia tms. mistä pitäs olla tietoinen? Entäpä nämä DI/APC härpäkkeet, eli onko nämä ihan vakiokamaa kaikissa turbokojeissa? :?:
Vastaa Viestiin