Kampiakselin hihnapyörän irroitus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Kampiakselin hihnapyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Eli kun tuollainen käytetty asentoanturi löytyy niin pitäisi purkaa irti tuo kampuran hihnapyörä.

Eli sellaiset yksinkertaiset tee-se-itse ohjeet tulisi tarpeen nyt,
ettei tarvitse mennä perse edellä puuhun.

-Eli ilmeisesti vain kiristimen löysentäminen ensin ja hihnan poisotto,
ja hihnapyörän kiinnityspultit auki sieltä pelkääjänpuolen pyöräkotelon
kurkistusaukosta (?) ja tunnistimen pitäisi olla nokan edessä.

-Ilmastoinnin kompuraa ja tietenkään hihnaakaan ei ole tuossa nyt paikallaan haittaamassa hommia.

Lähteekö vanha asentoanturi yleensä ehjänä irti?

Joutuuko anturin johdon takia purkamaan mitään muuta tieltä?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Irroita ihmeessä se muovinen sisälokasuoja, helpottaa hieman kun on avarammat näkymät, eikä ole mikään mahdoton homma (vartti, ehkä puoli tuntia, jos tekee ekaa kertaa). Nimittäin asentoanturin piuha menee (ainakin 2.3 koneella) melko ikävästi imusarjan alla olevaan johtonippuun. Siellä on kyllä liitin, mutta sen löytäminen ja vielä irroittaminenkin voi olla laturin yms. takaa melko hankalaa, etenkin jos on sisälokari paikoillaan. Tai voihan sitä silpoa sen johdotuksen anturin läheltä ja pistää uuden liittimen, mutta sekin lienee helpompaa, kun on sisälokari irti, niin ei tarvitse leikkiä gynekologia :)

Hihnapyörän irroittaminenkaan ei ole ihan pala kakkua, jos on ensimmäistä kertaa asialla. Itse teen seuraavasti:
Keula ilmaan (mahd. korkealle) ja molemmat etupyörät irti. Sisälokari auki ja hihna pois. Vaihde päälle (nelonen on hyvä), sitten ruuvimeisselit jarrusatuloiden aukosta läpi jarrulevyjen tuuletusaukkoihin molemmille puolille (kun jarrulevy pyrkii pyörimään hihnapyörän pulttia avatessa, kiilautuu ruuvimeisselli jarrusatulaan estäen pyörimisen-->momentti menee hihnapyörän pultille). Toisen etukulman voi myös jättää pyörä paikallaan maahan ja lukita vaan hihnapyörän puoleisen jarrulevyn tolla ruuvaripatentilla. Sitten vaan julmetulla jatkovarrella pultti auki (27mm avainväli, parempi olla laadukas 6-kulmainen hylsy). Jotkut käyttää starttimoottoria avukseen pultin avaamisessa, mutta tuo on mun mielestä hivenen helpompi ja "turvallisempi" tapa...

Anturi on hihnapyörän takana jakopään kannesa kiinni kahdella T20-kantaisella ruuvilla, ja kun ne ruuvaat auki, on anturi irti. Eikä liene pösilömpi idea vaihtaa kampiakselin stefaa samalla, kun hihnapyörän irroitat. Motonetistä saa (ScanTech) stefoja muistaakseni 7,90€/kpl (jotenkin semmoinen muistikuva, että Laakkosella oli n. 40€...)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Aiheesta vähä jatkoa eteenpäin... Itelläni vuotaa toi stefa, eli pitäis vaihtaa. Sain ohjeeksi laittaa uuden hieman eri kohtaan, jotta uusi ei osu akselin kuluneeseen kohtaan ja näin pitää varmemmin.

Ajattelin, että kannattais varmaan vaihtaa öljypumpun O-rengas samalla. Lähteekö se öljypumpun kansi helposti irti? Siinä oli muistaakseni iso lukkorengas ainakin..
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

TjK kirjoitti:Aiheesta vähä jatkoa eteenpäin... Itelläni vuotaa toi stefa, eli pitäis vaihtaa. Sain ohjeeksi laittaa uuden hieman eri kohtaan, jotta uusi ei osu akselin kuluneeseen kohtaan ja näin pitää varmemmin.

Ajattelin, että kannattais varmaan vaihtaa öljypumpun O-rengas samalla. Lähteekö se öljypumpun kansi helposti irti? Siinä oli muistaakseni iso lukkorengas ainakin..
Riippuu vuosimallista/koneesta. Ainakaan tossa B234 öljypympussa ei ollut mitään lukkorenkaita, se on vaan useammalla pultilla kiinni jakokopan kannessa. O-rengas maksoi Mäkelän Autossa (merkkiliike Järvenpäässä) n.7€.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

kone -95 2,3T.. Lukkorengas on, sen verran tiedän.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Eli tuossa hihnan poisotossa ei ole mitään suurempaa huomioitavaa?
Kun olen näissä saabeissa tottunut näkemään mitä oudoimpia
juttuja.. :lol:

Tuolla myyntiosiossa tuli puhetta tuosta motonetin anturista,
onko kukaan laittanut sitä tähän DI-koneeseen?
Käykö se edes?
Lukee kyllä että sopisi 86-90,mutta tarkoittaa silti varmaan
vain jakajallisia koneita..?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8106
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

minä

Viesti Kirjoittaja mestari »

aihetta sivutakseni ostin kerran 900 öljypumpun O-renkaan saabilta ja maksoi aivan v:sti ja närästyksestä selvittyäni hain mallin mukaan hydrflexistä kourallisen samankokoisia O-renkaita 5 MARKALLA.
alkuperäinen oli NIIIIn kallis että roikkuu vieläkin seinällä.
Vastaa Viestiin