Lukkojen rakenne/jäätyminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Lukkojen rakenne/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

On sen verran hankalaa kulkea autoon takapenkin kautta, että pitäisi tehdä jotakin.noille lukoille.

Keskuslukko moottori hailauttaa nuppia, mutta ei aukaise. Avaimella saattaa saada käännettyä lukon auki, mutta jos ei avaa ovea avian käännettynä, menee ovet uudestaan lukkoon. Viittaa siis että avainlukitus mekanismi estää lukkojen avautumisen. Kovalla pakkasella ei edes nupista jaksa vetää ovea auki.

Piti jo kesällä avata molempien etuovien lukot ja rasvata ne kunnolla. Koska ne eivät renkanneet kesällä niin unohtuipa tuo asia.

Nyt sitten olisi mukava parinkymmenen asteen pakkasilla ruveta availemaan noita lukkoja, mutta en viitsisi ryhtyä tekemään mitään suurempia purkuoperaatioita ennenkuin olen tutustunut etukäteen lukkojen rakenteeseen. Pitäisi saada selville mistä kohtaa lukot jäätyvät ja mihin kohtaan pitää rasvaa laittaa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
HoGGy
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2003 11:47
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HoGGy »

Mulla ei ainakaan ollu -89 mallissa ovimoottoria kuskin ovessa ollenkaan.
Piti laittaa se sinne kun laitto hälyttimen jossa on keskuslukituksen ohjaus
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Täytyy tutukia tuo lukon irroitus

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Oletan moottoreiden olevan sulat, koska jäätyessään täytyy nupista pitää kiinni, jotta saa avaimen ja nupin toimimaan eripareina. Lisäksi keskuslukituksella nuppi heilahtaa eli moottori yrittää liikauttaa lukitusta, mutta ei jaksa.

PS.Auto on joskus massattu, joten saattaa noissa menimeissa olla muutkin kuin alkuperäiset rasvat.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos avainpesä ja nuppi tahtovat toimia samaa tahtia, ei liene muuta ratkaisua kuin ottaa se lukkomekanismi ovesta ulos, pestä vanhat vettä imeneet rasvat (ja kotelosuojat) pois ja laittaa uudet kylmässäkin notkeana pysyvät rasvat tilalle. Vanha rasva menee kylmässä kankeaksi ja aiheuttaa lukkomekanismissa vähintäänkin hitautta. Vian pahentuessa saat myös paiskoa ovia kiinni kerta toisensa jälkeen, eikä lukitu.

Ja jos siellä nyt joku muu hämminki sattuisi olemaan, sekin selviää kun avaat sen ovipanelin :-) Kannattaa käydä läpi kaikki lukot.

Oheisten linkkien takana pari kuvaa takaoven lukosta, mutta ei se etuoven lukkokaan juuri tuosta eroa.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... lukko1.jpg
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/lukko1.jpg
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... mrasva.jpg
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/salpa1.jpg
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/salpa2.jpg
Viimeksi muokannut jus, To Joulu 11, 2008 00:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Paiskominen seuraa yleensä väärin asennetusta salvasta ja sen vääntyneestä pikku tapista.
Kyllä mulla nimenomaan tuossa kuvien kohteena olleessa lukossa toiminta oli täysin normaalia talvikelissäkin kunnes tuli pitkään jatkuneiden kosteiden kelien jälkeen kireä pakkanen ja hölmönä menin avaamaan jäätyneen takaoven juuri ennen kuin piti reissuun lähteä. Ei halunnut aueta, ja kun aukesi, niin ei enää lukittunut. Salvan pikkutappi saattoi tietysti olla edellisten asentajien jäljiltä valmiiksi vääntynyt. Tilanteeseen taisi vielä liittyä koko yöksi päälle unohtunut sisätilan lämppäri.

Mutta kyllä, salpaa takaisin paikalleen ruuvatessa pitää muistaa kääntää salpa kiinni-asentoon. Ja sitten pitää muistaa vielä avata se salpa kahvasta ennen kuin yrittää laittaa ovea kiinni :-)

Mulla olisi työlistalla nyt ysiysin kuskin oven lukon putsaus/rasvaus/herkistelyhoito, toimii pakkasella kankeasti, eikä yleensä mene kiinni heti ensimmäisellä yrittämällä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jus kirjoitti:
Paiskominen seuraa yleensä väärin asennetusta salvasta ja sen vääntyneestä pikku tapista.
Kyllä mulla nimenomaan tuossa kuvien kohteena olleessa lukossa toiminta oli täysin normaalia talvikelissäkin kunnes tuli pitkään jatkuneiden kosteiden kelien jälkeen kireä pakkanen ja hölmönä menin avaamaan jäätyneen takaoven juuri ennen kuin piti reissuun lähteä. Ei halunnut aueta, ja kun aukesi, niin ei enää lukittunut.
Jees, samat on kokemukset täälläkin, eli auto seisomassa pari päivää, päälle satanut lumi suli osittain, sitten taas pakasti. Takaovi ei meinannut aueta, ja kun aukesi, ei mennyt enää kiinni paiskomallakaan. Siinä sitten turvavyöllä kahva sidottuna ajelin kaverin duunipaikan tallille sulattelemaan...Tarttis varmaan rasvailla noi lukot joskus 8O
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

pitääkö nämä tosiaan joka syksy purkaa, putsata ja rasvata nämä 9000 lukot.
viime talvena tein mainitun operaation ja eikö taas jäädy auki asentoon.
muissa autoissa en ole törmännyt tällaiseen auki jäätymis ongelmaan, ilmeisesti
lukkojen rakenne on ongelmallinen.

kummasti lähtee pakkasaamuna veri kiertämään korvien välissä, kun yrittää paiskoa 9000sen ovea kiinni :x
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Noo...Volkkareihin on joku ...keleen turkkilainen suunnitellu lukot. Varma talven merkki on kun 90-luvun alkupuolen Volkkarien omistajat heiluu pihalla hiusteenkuivaajan kanssa :evil:

Lukkorakenne on kökköä itseensä keräävä jolloin kielekkeen lukitustappi jäätyy alas ja ovi ei mene kiinni. Rouvan Passatin lukot saa kuivata paineilmalla joka pesun jälkeen tai muuten seuraavana aamuna ovet aukeaa mutteivät pysy kiinni :lol:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Vastaa Viestiin