9000 2.3 turbo....mikä garret

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Mulikka
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Touko 23, 2005 18:44
Paikkakunta: Ilmarinen

9000 2.3 turbo....mikä garret

Viesti Kirjoittaja Mulikka »

eli omistan 2.3 turbon vm 88 .....mahtaako noissa olla garretin 3 vai 2.5.

Hauska juttu kun tässä omistamassani kulkineessa ei ole kattia ollenkaan kun auto on vm88 mutta kuitenkin on 2.3 turbo kone alkuperäinen.....kun eikös nuo 2.3 tulleet vasta joskus 90 tai jotain ja niissä on tietääkseni katti


Kiitoksia vastanneille
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

T25 pitäisi varmaan olla. Se on ollut tehtaan "koemalli", joten se on aika ovela kokoonpano. 8)
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: 9000 2.3 turbo....mikä garret

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mulikka kirjoitti:eli omistan 2.3 turbon vm 88 .....mahtaako noissa olla garretin 3 vai 2.5.

Hauska juttu kun tässä omistamassani kulkineessa ei ole kattia ollenkaan kun auto on vm88 mutta kuitenkin on 2.3 turbo kone alkuperäinen.....kun eikös nuo 2.3 tulleet vasta joskus 90 tai jotain ja niissä on tietääkseni katti


Kiitoksia vastanneille
Juu eka 2.3L kone tuli 91 vuosimalliin joten siihen sun -88:n on todennäköisesti vaihdettu kone joskus. Garretin 3:sta tais olla alle -90 tontuissa TE05-12B ahtimen lisäksi ja taas uudemmat cs ja cd koriset turbot käyttää garretin T25:sta...

meniköhän tuo nyt oikein :lol:
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Konetta ei ole vaihdettu, se on 100 varmasti alkuperäinen 2.3 T vuodelta 88! 8)
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

9000 85-93 B202i 2.0 16v 128hk/170Nm LH 2.2, LH 2.4 from M88b Katalysator
B202i 2.0 16v 133hk/173Nm LH 2.2, LH 2.4 from M88b
B202L 2.0 16v 160hk/255Nm LH 2.2, LH 2.4 from M88b Katalysator
B202L 2.0 16v 175hk/273Nm LH 2.2, LH 2.4 from M88b
B202L 2.0 16v 185hk/262Nm LH2.4 DI/APC from M88b Katalysator, Röd DI/APC (Talladega)
B202L 2.0 16v 192hk/275Nm LH 2.2, DI+APC endast M88 Röd APC (Talladega)
93 B202R 2.0 16v 204hk LH 2.4 DI/APC Aero italien
90-92 B234i 2.3 16v 150hk/210nm LH 2.4.2 DI Långmotor
B234L 2.3 16v 200hk/330Nm (M) 300Nm (A) LH 2.4.2 DI/APC Långmotor
93 B234R 2.3 16v 225hk/350Nm Trionic 5.2 Långmotor
94-98 B234i 2.3 16v 150hk/210nm Trionic 5 Kortmotor
B234E 2.3 16v 175hk/253nm Trionic 5 Kortmotor
B234L 2.3 16v 200hk/330Nm (A 300Nm) Trionic 5 Kortmotor
B234R 2.3 16v 225hk/350Nm Trionic 5 Kortmotor
B308 3.0 V6 24v 200hk/310Nm Motronic 2.8.1
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mutta, eikös tämä ole ollut jokin Saabin näyttelyauto :?: :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Se runkonumerohan sen kertoo..

1986 on VIN style
This section will be cleaned up & divided into smaller year chunks soon - LJW 7/99

YS3AT35S9E1XXXXXX

The first three digits are the country and manufacturer code.

YS3 is used for Saab cars

The next digit is the car model.

A = 900

B = 99/90

C = 9000

D = 900 2nd generation or Saab 93
E = 95
The 5th digit is the series.

for 1986, this was just the series
B = i
C = i16
D = Turbo
S = S model (9000)
87- this digit indicated the series & restraints
R = base 900 Active restraint
S = S model Active
K = Turbo passive
K = S model passive
T = turbo model active
Sometime after 1986, this was changed to "For Internal Use Only". Probably as a result of a myriad of models sold around the world.

The 6th digit is the Body Type or the number of doors

2 = 2-door sedan
3 = 3-door Combi Coupe (CK)
4 = 4-door Sedan (SN)
5 = 5-door Combi Coupe
6 = 4-door Sedan, Extended Length (900 CD)
6 = 5-door CS body style (9000)
7 = 2-door Convertible (CV)
Note the missing 5-door

The 7th digit is the Transmission type

4 = 4-speed manual
5 = 5-speed manual
6 = 3-speed Automatic
8 = 4-speed Automatic
The 8th digit is the Engine type

B = Fuel Injection, B234 (2.3 liter 16v)
C = B205E LPT (95)
D = Fuel Injection, B202 (16-v)
D = D223L LPT turbocharged direct-injection Diesel
E = Fuel Injection, B212 (2.1 liter 16v)
E = B235E LPT (95)
G = B235R hi-po turbo (95??)
J = Fuel Injection, B201 (8-v)
J = B204I (94-)
L = Turbo, B202 & intercooler (16-valve)
L = B235L normal turbo (95??)
M = Turbo, B234 or B234 LPT
N = Turbo, B204 & intercooler (2.0 liter 16v with balance shafts)
P = B204S
R = B234R
S = Turbo, B201 (8-valve)
S = Turbo, B202 Low-pressure turbo (16-valve)
U = B234E
V = B258I (2.5 liter V-6)
W = B308I (3.0 liter V-6)
The 9th digit is a check digit, which will be 0-9 or X. No meaning, other than to make sure it is a valid VIN.

The 10th digit is the Model Year.
G = 1986
H = 1987
J = 1988
K = 1989
L = 1990
M = 1991
N = 1992
P = 1993
R = 1994
S = 1995
T = 1996
V = 1997
W = 1998
X = 1999
Y = 2000
Position 11 is the assembly plant or line

1 = Trollhättan line A
2 = Trollhättan line B
3 = Arlöv, Sweden
3 = Trollhättan 95
5 = Malmö, Sweden
6 = Nystad, Finland
7 = Nystad, Finland
8 = Trollhättan Line C
9 = Trollhättan Line C (93)
Lastly, positions 12 through 17 are the serial number of that model on that line.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Mulikka
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Touko 23, 2005 18:44
Paikkakunta: Ilmarinen

Viesti Kirjoittaja Mulikka »

Y S 3 C D 4 8 L 7 J 1

tuommoisen koodin löysin autosta
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

EPC Ilmoittaa seuraavaa..

Autotyyppi C Saab 9000
Mallisarja D Vain sisäiseen käyttöön
Korityyppi 4 4-Ovinen
Vaihteistotyyppi 8 Automaatti, 4-vaihteinen
Moottorityyppi L B202L, 4-syl rivimoottori, Turbo
Tarkastusnumero 7
Vuosimalli J 1988
Valmistuspaikka 1 Trollhättan, Ruotsi, linja A ( 9000 )
Valmistusnumero 000000

Taitaa olla se kone vaihdettu tuohon autoon..
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Suora lainaus Tekniikan Maailman numerosta 15/1990:

"Saabin uusin turbomoottori (2,3 Turbo) on peräisin kaudelta ennen suuren ja mahtavan GM:n tuloa kuvaan. Siksi se on nelisylinterinen ja siksi se toistaiseksi löytyy vain kahden 9000 -sarjan auton nokalta:
edustavan CD:n ja urheilullisen 9000 Turbo 16 S:n".

ja sitten...

"2,3 ehti jo olla olemassa vuoden päivät turbottomassa versiossa. Saab valitsi uutuuteen viimeisimmän Garretin turbon T25:n".

Todennäköisesti yllä tarkoitettiin vuosia 1990 ja1989 ??? Huom. TM:n ilmestyminen.
Mulikka
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Touko 23, 2005 18:44
Paikkakunta: Ilmarinen

Viesti Kirjoittaja Mulikka »

Niin ja tuo väittääpi että tämä on automaatti vaikka manuaali siinä on.......en tiä sitten onko joku vaihtanu joskus.

Hmm täytyypä tutkailla enemmän asiaa
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Siitä automaatista...
Tekniikan Maailma 8/1994, suora lainaus: Saab 9000 CDE 2,3 Turbo Automaatti

"Tuorein vesa on 2,3 litrainen matalapaineturbo. Tässä moottorissa ei pyritä suureen tehoon, minkä kertoo jo 0,4 barin ahtopainekin. Uudella moottorilla pyritään hyvään taloudellisuuteen. Tavoitteeseen ei ole ehkä aivan ylletty ainakaan automaattivaihteisena, sillä alle 10l/100 km kulutukseen auto ei tunnu pääsevän. Ensimmäiset Saab Turbot automaattivaihteisina olivat aika hirveitä ajettavia. Voiman tulossa oli ensin ahtimen aiheuttama viive ja sitten potkua tuli vähän liiankin kanssa. Kun tämä yhdistettiin vaihteistoon, joka hieman empi toimissaan, ei yhdistelmä paljoa nautintoa suonut.
(Saab 9000 CDE 2,3 Turbo): Vanhat muistikuvat saattoi haudata jo ensimetreillä. Vaikka moottorissa on runsaasti vääntöä eikä käsivalintaisen vaihteiston valitsimeenkaan tarvitsisi usein tarttua, on automaatti tähän autoon oikea valinta".

Joo, tossa tekstiä vuodelta 1994 Tekniikan Maailmasta.

Automaattivaihteistoa vertailtiin aiempiin automaatteihin samassa 2,3 Turbo motskarissa.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

LR kirjoitti:Konetta ei ole vaihdettu, se on 100 varmasti alkuperäinen 2.3 T vuodelta 88! 8)
Tuossahan se luki alustanomerossa että L = Turbo, B202 & intercooler (16-valve) eli 2.0. Joku on vaihtanut tekniikan autoon. Tai sitten tuo on tehtaalta karannut proto. :wink:
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Ovelaa, kun tuon kyseisen auton rekisteritietojen perusteella se on alkuperäinen 2.3T 147KW! :? :lol:
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Mulikka
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Touko 23, 2005 18:44
Paikkakunta: Ilmarinen

Viesti Kirjoittaja Mulikka »

Itse asiassa otteen mukaan 2.3 turbo 148kw A eli ahdettu ...oli pakko

Löysin alkuperäisen ostokuitin/takuutodistuksen ....siinä on kohta missä lukee motor-nummer niin pystyykö koodista selvittään mikä kone alkuperäisenä kyseessä????
Vastaa Viestiin