Kannen jälkikiristys
Kannen jälkikiristys
Terve vaan kaikille. Ostin tuossa '89 9000 turbon ja moottoriin on kuulemma vaihdettu kansipahvi hiljattain. Ilmeisesti jälkikiristys on suositeltavaa ettei tarvi pahvia vaihtaa heti uudestaan? Minkälainen kanta noissa kannenpulteissa on ja mikä on lopullinen kiristysmomentti/järjestys? Autossa on DI-sytky ja ajattelin vaihtaa tulpat samalla, mitä tulppia suosittelette?
Kantta ei tarvitse jälkikiristää. Kanta on E16 Torx, mutta tosiaan sitä jälkikiristystä ei tarvitse eikä kannata tehdä. Oikeat tulpat pitäisi olla ohjekirjassa, jos sitä ei ole tallessa niin joku muu voi varmaankin kertoa, R:llä merkittyjä vastustulppia niiden kuitenkin pitää DI:n kanssa olla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tämä tuli bookmarkattua kun viimeksi oli aiheesta puhetta:
http://genuinesaab.com/psi/files/sparkplugsdi.htm
http://genuinesaab.com/psi/files/sparkplugsdi.htm
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Kannen jälkikiristys
NGK BCPR 7ES-11HRA-47 kirjoitti:Autossa on DI-sytky ja ajattelin vaihtaa tulpat samalla, mitä tulppia suosittelette?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Kantta kun jumppailin edes takas auki männä viikolla, tuli vihdoin testattua, mikä on suurinpiirtein se loppukireys kannen pulteille, kun ensin vedetään momenttiin (ensin käsikireys, sitten 60Nm, sitten 80Nm) ja sitten kiristetään vielä 90 astetta. Tuon 90 asteen jälkeen pultit olivat n.135 - 140Nm:n momentissa.
Ihan vaan jos joku haluaa testata onko kannessa pultit löysällä...
Ihan vaan jos joku haluaa testata onko kannessa pultit löysällä...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kannattanee varmaankin silti tehdä tuo testikiristyskin oikean kiristysjärjestyksen mukaisesti. Mä kyllä löysään tuon 9-5:n pultit ennen jälkikiristystä ja vedän kaikki uudelleen kireäksi 3-vaiheisesti. Ei ole öljyjä eikä vesiä sisällä niin vähentää riskiä muutenkin, ei ainakaan ex-ng900:n kansi alkanut vuotamaan vaikka senkin ensin löysäsin ja sitten kiristin uudestaan. WIS:in ohjeen mukaan noin se kuuluu tehdä, mutta tuskin on haittaa vaikka kokeilee kireydet suoraankin, etenkin jossei vuoda mistään.
Noissa uudemmissa on vähän pienempi momentti eli 40Nm, 60Nm ja sitten 90 astetta, onko tietoa tuliko tuo muutos vasta b2x5:n myötä?
Noissa uudemmissa on vähän pienempi momentti eli 40Nm, 60Nm ja sitten 90 astetta, onko tietoa tuliko tuo muutos vasta b2x5:n myötä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98