9000 2.3 turbo....mikä garret
9000 2.3 turbo....mikä garret
eli omistan 2.3 turbon vm 88 .....mahtaako noissa olla garretin 3 vai 2.5.
Hauska juttu kun tässä omistamassani kulkineessa ei ole kattia ollenkaan kun auto on vm88 mutta kuitenkin on 2.3 turbo kone alkuperäinen.....kun eikös nuo 2.3 tulleet vasta joskus 90 tai jotain ja niissä on tietääkseni katti
Kiitoksia vastanneille
Hauska juttu kun tässä omistamassani kulkineessa ei ole kattia ollenkaan kun auto on vm88 mutta kuitenkin on 2.3 turbo kone alkuperäinen.....kun eikös nuo 2.3 tulleet vasta joskus 90 tai jotain ja niissä on tietääkseni katti
Kiitoksia vastanneille
Re: 9000 2.3 turbo....mikä garret
Juu eka 2.3L kone tuli 91 vuosimalliin joten siihen sun -88:n on todennäköisesti vaihdettu kone joskus. Garretin 3:sta tais olla alle -90 tontuissa TE05-12B ahtimen lisäksi ja taas uudemmat cs ja cd koriset turbot käyttää garretin T25:sta...Mulikka kirjoitti:eli omistan 2.3 turbon vm 88 .....mahtaako noissa olla garretin 3 vai 2.5.
Hauska juttu kun tässä omistamassani kulkineessa ei ole kattia ollenkaan kun auto on vm88 mutta kuitenkin on 2.3 turbo kone alkuperäinen.....kun eikös nuo 2.3 tulleet vasta joskus 90 tai jotain ja niissä on tietääkseni katti
Kiitoksia vastanneille
meniköhän tuo nyt oikein
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
9000 85-93 B202i 2.0 16v 128hk/170Nm LH 2.2, LH 2.4 from M88b Katalysator
B202i 2.0 16v 133hk/173Nm LH 2.2, LH 2.4 from M88b
B202L 2.0 16v 160hk/255Nm LH 2.2, LH 2.4 from M88b Katalysator
B202L 2.0 16v 175hk/273Nm LH 2.2, LH 2.4 from M88b
B202L 2.0 16v 185hk/262Nm LH2.4 DI/APC from M88b Katalysator, Röd DI/APC (Talladega)
B202L 2.0 16v 192hk/275Nm LH 2.2, DI+APC endast M88 Röd APC (Talladega)
93 B202R 2.0 16v 204hk LH 2.4 DI/APC Aero italien
90-92 B234i 2.3 16v 150hk/210nm LH 2.4.2 DI Långmotor
B234L 2.3 16v 200hk/330Nm (M) 300Nm (A) LH 2.4.2 DI/APC Långmotor
93 B234R 2.3 16v 225hk/350Nm Trionic 5.2 Långmotor
94-98 B234i 2.3 16v 150hk/210nm Trionic 5 Kortmotor
B234E 2.3 16v 175hk/253nm Trionic 5 Kortmotor
B234L 2.3 16v 200hk/330Nm (A 300Nm) Trionic 5 Kortmotor
B234R 2.3 16v 225hk/350Nm Trionic 5 Kortmotor
B308 3.0 V6 24v 200hk/310Nm Motronic 2.8.1
B202i 2.0 16v 133hk/173Nm LH 2.2, LH 2.4 from M88b
B202L 2.0 16v 160hk/255Nm LH 2.2, LH 2.4 from M88b Katalysator
B202L 2.0 16v 175hk/273Nm LH 2.2, LH 2.4 from M88b
B202L 2.0 16v 185hk/262Nm LH2.4 DI/APC from M88b Katalysator, Röd DI/APC (Talladega)
B202L 2.0 16v 192hk/275Nm LH 2.2, DI+APC endast M88 Röd APC (Talladega)
93 B202R 2.0 16v 204hk LH 2.4 DI/APC Aero italien
90-92 B234i 2.3 16v 150hk/210nm LH 2.4.2 DI Långmotor
B234L 2.3 16v 200hk/330Nm (M) 300Nm (A) LH 2.4.2 DI/APC Långmotor
93 B234R 2.3 16v 225hk/350Nm Trionic 5.2 Långmotor
94-98 B234i 2.3 16v 150hk/210nm Trionic 5 Kortmotor
B234E 2.3 16v 175hk/253nm Trionic 5 Kortmotor
B234L 2.3 16v 200hk/330Nm (A 300Nm) Trionic 5 Kortmotor
B234R 2.3 16v 225hk/350Nm Trionic 5 Kortmotor
B308 3.0 V6 24v 200hk/310Nm Motronic 2.8.1
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Se runkonumerohan sen kertoo..
1986 on VIN style
This section will be cleaned up & divided into smaller year chunks soon - LJW 7/99
YS3AT35S9E1XXXXXX
The first three digits are the country and manufacturer code.
YS3 is used for Saab cars
The next digit is the car model.
A = 900
B = 99/90
C = 9000
D = 900 2nd generation or Saab 93
E = 95
The 5th digit is the series.
for 1986, this was just the series
B = i
C = i16
D = Turbo
S = S model (9000)
87- this digit indicated the series & restraints
R = base 900 Active restraint
S = S model Active
K = Turbo passive
K = S model passive
T = turbo model active
Sometime after 1986, this was changed to "For Internal Use Only". Probably as a result of a myriad of models sold around the world.
The 6th digit is the Body Type or the number of doors
2 = 2-door sedan
3 = 3-door Combi Coupe (CK)
4 = 4-door Sedan (SN)
5 = 5-door Combi Coupe
6 = 4-door Sedan, Extended Length (900 CD)
6 = 5-door CS body style (9000)
7 = 2-door Convertible (CV)
Note the missing 5-door
The 7th digit is the Transmission type
4 = 4-speed manual
5 = 5-speed manual
6 = 3-speed Automatic
8 = 4-speed Automatic
The 8th digit is the Engine type
B = Fuel Injection, B234 (2.3 liter 16v)
C = B205E LPT (95)
D = Fuel Injection, B202 (16-v)
D = D223L LPT turbocharged direct-injection Diesel
E = Fuel Injection, B212 (2.1 liter 16v)
E = B235E LPT (95)
G = B235R hi-po turbo (95??)
J = Fuel Injection, B201 (8-v)
J = B204I (94-)
L = Turbo, B202 & intercooler (16-valve)
L = B235L normal turbo (95??)
M = Turbo, B234 or B234 LPT
N = Turbo, B204 & intercooler (2.0 liter 16v with balance shafts)
P = B204S
R = B234R
S = Turbo, B201 (8-valve)
S = Turbo, B202 Low-pressure turbo (16-valve)
U = B234E
V = B258I (2.5 liter V-6)
W = B308I (3.0 liter V-6)
The 9th digit is a check digit, which will be 0-9 or X. No meaning, other than to make sure it is a valid VIN.
The 10th digit is the Model Year.
G = 1986
H = 1987
J = 1988
K = 1989
L = 1990
M = 1991
N = 1992
P = 1993
R = 1994
S = 1995
T = 1996
V = 1997
W = 1998
X = 1999
Y = 2000
Position 11 is the assembly plant or line
1 = Trollhättan line A
2 = Trollhättan line B
3 = Arlöv, Sweden
3 = Trollhättan 95
5 = Malmö, Sweden
6 = Nystad, Finland
7 = Nystad, Finland
8 = Trollhättan Line C
9 = Trollhättan Line C (93)
Lastly, positions 12 through 17 are the serial number of that model on that line.
1986 on VIN style
This section will be cleaned up & divided into smaller year chunks soon - LJW 7/99
YS3AT35S9E1XXXXXX
The first three digits are the country and manufacturer code.
YS3 is used for Saab cars
The next digit is the car model.
A = 900
B = 99/90
C = 9000
D = 900 2nd generation or Saab 93
E = 95
The 5th digit is the series.
for 1986, this was just the series
B = i
C = i16
D = Turbo
S = S model (9000)
87- this digit indicated the series & restraints
R = base 900 Active restraint
S = S model Active
K = Turbo passive
K = S model passive
T = turbo model active
Sometime after 1986, this was changed to "For Internal Use Only". Probably as a result of a myriad of models sold around the world.
The 6th digit is the Body Type or the number of doors
2 = 2-door sedan
3 = 3-door Combi Coupe (CK)
4 = 4-door Sedan (SN)
5 = 5-door Combi Coupe
6 = 4-door Sedan, Extended Length (900 CD)
6 = 5-door CS body style (9000)
7 = 2-door Convertible (CV)
Note the missing 5-door
The 7th digit is the Transmission type
4 = 4-speed manual
5 = 5-speed manual
6 = 3-speed Automatic
8 = 4-speed Automatic
The 8th digit is the Engine type
B = Fuel Injection, B234 (2.3 liter 16v)
C = B205E LPT (95)
D = Fuel Injection, B202 (16-v)
D = D223L LPT turbocharged direct-injection Diesel
E = Fuel Injection, B212 (2.1 liter 16v)
E = B235E LPT (95)
G = B235R hi-po turbo (95??)
J = Fuel Injection, B201 (8-v)
J = B204I (94-)
L = Turbo, B202 & intercooler (16-valve)
L = B235L normal turbo (95??)
M = Turbo, B234 or B234 LPT
N = Turbo, B204 & intercooler (2.0 liter 16v with balance shafts)
P = B204S
R = B234R
S = Turbo, B201 (8-valve)
S = Turbo, B202 Low-pressure turbo (16-valve)
U = B234E
V = B258I (2.5 liter V-6)
W = B308I (3.0 liter V-6)
The 9th digit is a check digit, which will be 0-9 or X. No meaning, other than to make sure it is a valid VIN.
The 10th digit is the Model Year.
G = 1986
H = 1987
J = 1988
K = 1989
L = 1990
M = 1991
N = 1992
P = 1993
R = 1994
S = 1995
T = 1996
V = 1997
W = 1998
X = 1999
Y = 2000
Position 11 is the assembly plant or line
1 = Trollhättan line A
2 = Trollhättan line B
3 = Arlöv, Sweden
3 = Trollhättan 95
5 = Malmö, Sweden
6 = Nystad, Finland
7 = Nystad, Finland
8 = Trollhättan Line C
9 = Trollhättan Line C (93)
Lastly, positions 12 through 17 are the serial number of that model on that line.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
EPC Ilmoittaa seuraavaa..
Autotyyppi C Saab 9000
Mallisarja D Vain sisäiseen käyttöön
Korityyppi 4 4-Ovinen
Vaihteistotyyppi 8 Automaatti, 4-vaihteinen
Moottorityyppi L B202L, 4-syl rivimoottori, Turbo
Tarkastusnumero 7
Vuosimalli J 1988
Valmistuspaikka 1 Trollhättan, Ruotsi, linja A ( 9000 )
Valmistusnumero 000000
Taitaa olla se kone vaihdettu tuohon autoon..
Autotyyppi C Saab 9000
Mallisarja D Vain sisäiseen käyttöön
Korityyppi 4 4-Ovinen
Vaihteistotyyppi 8 Automaatti, 4-vaihteinen
Moottorityyppi L B202L, 4-syl rivimoottori, Turbo
Tarkastusnumero 7
Vuosimalli J 1988
Valmistuspaikka 1 Trollhättan, Ruotsi, linja A ( 9000 )
Valmistusnumero 000000
Taitaa olla se kone vaihdettu tuohon autoon..
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Suora lainaus Tekniikan Maailman numerosta 15/1990:
"Saabin uusin turbomoottori (2,3 Turbo) on peräisin kaudelta ennen suuren ja mahtavan GM:n tuloa kuvaan. Siksi se on nelisylinterinen ja siksi se toistaiseksi löytyy vain kahden 9000 -sarjan auton nokalta:
edustavan CD:n ja urheilullisen 9000 Turbo 16 S:n".
ja sitten...
"2,3 ehti jo olla olemassa vuoden päivät turbottomassa versiossa. Saab valitsi uutuuteen viimeisimmän Garretin turbon T25:n".
Todennäköisesti yllä tarkoitettiin vuosia 1990 ja1989 ??? Huom. TM:n ilmestyminen.
"Saabin uusin turbomoottori (2,3 Turbo) on peräisin kaudelta ennen suuren ja mahtavan GM:n tuloa kuvaan. Siksi se on nelisylinterinen ja siksi se toistaiseksi löytyy vain kahden 9000 -sarjan auton nokalta:
edustavan CD:n ja urheilullisen 9000 Turbo 16 S:n".
ja sitten...
"2,3 ehti jo olla olemassa vuoden päivät turbottomassa versiossa. Saab valitsi uutuuteen viimeisimmän Garretin turbon T25:n".
Todennäköisesti yllä tarkoitettiin vuosia 1990 ja1989 ??? Huom. TM:n ilmestyminen.
Siitä automaatista...
Tekniikan Maailma 8/1994, suora lainaus: Saab 9000 CDE 2,3 Turbo Automaatti
"Tuorein vesa on 2,3 litrainen matalapaineturbo. Tässä moottorissa ei pyritä suureen tehoon, minkä kertoo jo 0,4 barin ahtopainekin. Uudella moottorilla pyritään hyvään taloudellisuuteen. Tavoitteeseen ei ole ehkä aivan ylletty ainakaan automaattivaihteisena, sillä alle 10l/100 km kulutukseen auto ei tunnu pääsevän. Ensimmäiset Saab Turbot automaattivaihteisina olivat aika hirveitä ajettavia. Voiman tulossa oli ensin ahtimen aiheuttama viive ja sitten potkua tuli vähän liiankin kanssa. Kun tämä yhdistettiin vaihteistoon, joka hieman empi toimissaan, ei yhdistelmä paljoa nautintoa suonut.
(Saab 9000 CDE 2,3 Turbo): Vanhat muistikuvat saattoi haudata jo ensimetreillä. Vaikka moottorissa on runsaasti vääntöä eikä käsivalintaisen vaihteiston valitsimeenkaan tarvitsisi usein tarttua, on automaatti tähän autoon oikea valinta".
Joo, tossa tekstiä vuodelta 1994 Tekniikan Maailmasta.
Automaattivaihteistoa vertailtiin aiempiin automaatteihin samassa 2,3 Turbo motskarissa.
Tekniikan Maailma 8/1994, suora lainaus: Saab 9000 CDE 2,3 Turbo Automaatti
"Tuorein vesa on 2,3 litrainen matalapaineturbo. Tässä moottorissa ei pyritä suureen tehoon, minkä kertoo jo 0,4 barin ahtopainekin. Uudella moottorilla pyritään hyvään taloudellisuuteen. Tavoitteeseen ei ole ehkä aivan ylletty ainakaan automaattivaihteisena, sillä alle 10l/100 km kulutukseen auto ei tunnu pääsevän. Ensimmäiset Saab Turbot automaattivaihteisina olivat aika hirveitä ajettavia. Voiman tulossa oli ensin ahtimen aiheuttama viive ja sitten potkua tuli vähän liiankin kanssa. Kun tämä yhdistettiin vaihteistoon, joka hieman empi toimissaan, ei yhdistelmä paljoa nautintoa suonut.
(Saab 9000 CDE 2,3 Turbo): Vanhat muistikuvat saattoi haudata jo ensimetreillä. Vaikka moottorissa on runsaasti vääntöä eikä käsivalintaisen vaihteiston valitsimeenkaan tarvitsisi usein tarttua, on automaatti tähän autoon oikea valinta".
Joo, tossa tekstiä vuodelta 1994 Tekniikan Maailmasta.
Automaattivaihteistoa vertailtiin aiempiin automaatteihin samassa 2,3 Turbo motskarissa.
Tuossahan se luki alustanomerossa että L = Turbo, B202 & intercooler (16-valve) eli 2.0. Joku on vaihtanut tekniikan autoon. Tai sitten tuo on tehtaalta karannut proto.LR kirjoitti:Konetta ei ole vaihdettu, se on 100 varmasti alkuperäinen 2.3 T vuodelta 88!
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04