Kannen jälkikiristys

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
HRA-47
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Touko 25, 2005 20:55
Paikkakunta: Kaarina

Kannen jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja HRA-47 »

Terve vaan kaikille. Ostin tuossa '89 9000 turbon ja moottoriin on kuulemma vaihdettu kansipahvi hiljattain. Ilmeisesti jälkikiristys on suositeltavaa ettei tarvi pahvia vaihtaa heti uudestaan? Minkälainen kanta noissa kannenpulteissa on ja mikä on lopullinen kiristysmomentti/järjestys? Autossa on DI-sytky ja ajattelin vaihtaa tulpat samalla, mitä tulppia suosittelette?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tietääkseni SAABissa ei tarvitse jälkikiristää kantta..!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kantta ei tarvitse jälkikiristää. Kanta on E16 Torx, mutta tosiaan sitä jälkikiristystä ei tarvitse eikä kannata tehdä. Oikeat tulpat pitäisi olla ohjekirjassa, jos sitä ei ole tallessa niin joku muu voi varmaankin kertoa, R:llä merkittyjä vastustulppia niiden kuitenkin pitää DI:n kanssa olla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Tämä tuli bookmarkattua kun viimeksi oli aiheesta puhetta:

http://genuinesaab.com/psi/files/sparkplugsdi.htm
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Kannen jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

HRA-47 kirjoitti:Autossa on DI-sytky ja ajattelin vaihtaa tulpat samalla, mitä tulppia suosittelette?
NGK BCPR 7ES-11
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
HRA-47
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Touko 25, 2005 20:55
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja HRA-47 »

Kiitos tiedoista, eipä tarvi sitten stressata sen kannen suhteen. :D
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kantta kun jumppailin edes takas auki männä viikolla, tuli vihdoin testattua, mikä on suurinpiirtein se loppukireys kannen pulteille, kun ensin vedetään momenttiin (ensin käsikireys, sitten 60Nm, sitten 80Nm) ja sitten kiristetään vielä 90 astetta. Tuon 90 asteen jälkeen pultit olivat n.135 - 140Nm:n momentissa.

Ihan vaan jos joku haluaa testata onko kannessa pultit löysällä...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kannattanee varmaankin silti tehdä tuo testikiristyskin oikean kiristysjärjestyksen mukaisesti. Mä kyllä löysään tuon 9-5:n pultit ennen jälkikiristystä ja vedän kaikki uudelleen kireäksi 3-vaiheisesti. Ei ole öljyjä eikä vesiä sisällä niin vähentää riskiä muutenkin, ei ainakaan ex-ng900:n kansi alkanut vuotamaan vaikka senkin ensin löysäsin ja sitten kiristin uudestaan. WIS:in ohjeen mukaan noin se kuuluu tehdä, mutta tuskin on haittaa vaikka kokeilee kireydet suoraankin, etenkin jossei vuoda mistään.
Noissa uudemmissa on vähän pienempi momentti eli 40Nm, 60Nm ja sitten 90 astetta, onko tietoa tuliko tuo muutos vasta b2x5:n myötä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin