Eli nyt on auto ruvennut nikottelemaan täyskaasukiihdytyksissä. Ahtopaineet nousevat niinkuin pitääkin kelta-punarajalle, mutta sitten tulee raju tökkäys menoon kunnes taas kohta mennään. Oireet siis vaikuttavat pitkälti fuelcutilta, mutta ahtopaineet eivät kuitenkaan käy missään vaiheessa ainakaan auton oman mittarin mukaan epänormaalilla tasolla (auto on siis vakio).
Auto on siis 9000 2.3T -93, ja vastaavia oireita on aikaisemmin ilmennyt vain pariin kertaan 4/5-vaiheella kiihdytettäessä ahtopaineitten ollessa pitkän aikaa kelta-punarajalla. Tankattuani 98:lla 95:n sijasta jokunen viikko takaperin alkoivat oireet ilmetä jokaisessa hieman kovemmassa kiihdytyksessä vaihteilla 2-5 ja oireet jatkuivat myös 95 bensalla, liekö tämä sitten sattumaa vai mitä? Joten mistä nyt kannattaisi lähteä ensimmäisenä vikaa etsimään?
Trionic-5 ja fuelcut?
Noniin nyt on tutkiskelun seurauksena löytynyt ainakin osasyyllinen : imusarjalta lähtevä, ahtopainemittarille tuleva letku oli hinkkautunut kahdesta kohtaa melko hankalasta paikkaa puhki. Toinen letkun reikä on todennäköisesti ollut siinä niin kauan, kuin autokin on minulla ollut ja toinen halkeama oli ilmeisesti melko tuore. Niin sopivasti kuitenkin ilma vuoti letkusta, että ahtopainemittari näytti melko tavallisia paineita. Todellisuudessa kone kuitenkin lataa heti ahdot mittarin punaisen alueen puoliväliin, kun kaasua reilummin painaa.
Täytyy seuraavaksi ruveta tutkailemaan magneettiventtiiliä, josta haulla löytyykin hyvin tietoa.
Täytyy seuraavaksi ruveta tutkailemaan magneettiventtiiliä, josta haulla löytyykin hyvin tietoa.
Asenna vaikka equusin ahtopainemittari kaveriksi niin saat lukemia paljonko auto todellisuudessa ahtaa. Et voi arvailla saapin omasta mittarista mitään koska se voi näyttää samaa vaikka paine heittelisi 0.2-0.3bar. Jos autosi on vakio niin paineet katkeaa jos mennään yli baarin.Tappi kirjoitti:Noniin nyt on tutkiskelun seurauksena löytynyt ainakin osasyyllinen : imusarjalta lähtevä, ahtopainemittarille tuleva letku oli hinkkautunut kahdesta kohtaa melko hankalasta paikkaa puhki. Toinen letkun reikä on todennäköisesti ollut siinä niin kauan, kuin autokin on minulla ollut ja toinen halkeama oli ilmeisesti melko tuore. Niin sopivasti kuitenkin ilma vuoti letkusta, että ahtopainemittari näytti melko tavallisia paineita. Todellisuudessa kone kuitenkin lataa heti ahdot mittarin punaisen alueen puoliväliin, kun kaasua reilummin painaa.
Täytyy seuraavaksi ruveta tutkailemaan magneettiventtiiliä, josta haulla löytyykin hyvin tietoa.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Noniin nyt se fuelcutin syy vihdoin selvisi. Magneettiventtiilin W-kanavassa oli jotain metallitörkyä joten eikun vena auki : venan sisällä liikkuva ohut metalliliuska oli haljennut ja toinen puolikas oli mennyt aivan päreiksi. Joten eikun vanhat metalliliuskan roippeet pois ja vastaava metalliliuska entisen tilalle (reilu tunti sopivan materiaalin etsintää -> männänrenkaan puristin uhrattiin). Vena kasaan ja testaukseen : sehän toimii niinkuin pitääkin!
Ja pitääkin nyt tuo ylimääräinen ahtopainemittari hommata ja alkaa suunnittelemaan lievää kulkupuolen kohentamista. Toivottavasti ei viripiru kuitenkaan pahasti pure
Ja pitääkin nyt tuo ylimääräinen ahtopainemittari hommata ja alkaa suunnittelemaan lievää kulkupuolen kohentamista. Toivottavasti ei viripiru kuitenkaan pahasti pure
