TCS pois!!!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jakob85
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 17:40
Paikkakunta: Köyliö

TCS pois!!!

Viesti Kirjoittaja jakob85 »

Nyt on mennyt lopullisesti hermot tuohon TCS:ään. Ongelmana on, että mittaristossa palaa TCS CONTROL punaisella, josta johtuen kaasupoljin on jäykkä ja auton tehot kadoksissa. Tätä tapahtuu nykyään koko ajan joskus toimii ihan kunnolla noin 15km ja sitten taas kaputt. Auto on siis 2,3T S 9k -91 jatkuva-TCS.
Auto on ollut 3 kertaa SAAB-huollossa, jossa isäni kaveri on ilmaiseksi korjaillut sitä, eikä ISAT:illa pysty nollaamaan vikoja, joita en nyt muista. Kuitenkin ollaan testattu, että läppäkotelo toimii oikein paitsi, kun vika menee päälle, niin se imee kaasuvaijerin sisäänsä.
Ja nyt SAAB-huolto mies antanut ohjeen, että vaihdetaan läppäkotelo ja TCS/ABS-boksi luistonestottomaan 2,3 turbon vastaaviin. Tämän kuulemma kuuluisi onnistuvan pelkästään näin vai onnistuuko? Jos onnistuu, niin tietääkö joku saisi jostain halvalla läppäkotelon ja boksin?
Viimeksi muokannut jakob85, Ma Touko 30, 2005 15:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Seat Cordoba TDI -03
av
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja av »

Sama käynyt mielessä!! Elikkäs mielenkiinnolla kuulolla jos homma onnistuu noilla muutoksilla...
9000CS 2.3T S
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Ei ole ihmekään, ettei vikaa ole löytynyt jos ko. "ammattimies" joka autoa on korjannut tuntee TCS:n niin huonosti että väittää moisen muutoksen onnistuvan.
Jarruhydrauliikkayksikkö, kaapelointi, kaasuvivusto, tyhjäkäyntiventtiili, ruiskuboxi ( ainakin ohjelma ) jne tulee lisäksi uusia.

Sillä kenellä on on kyky em. muutostyöhön on myös kyky korjata TCS.

Olen aikaisemminkin sanonut, että ongelma ei varsinaisesti ole TCS, vaan sen harvinaisuus ja sitä myötä pätevien korjaajien puute.
louhelai
"Aero"
Viestit: 348
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

TCS:n korjausta!

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Vaihdoin kolme osaa TCS:n, niin alkoi toimia.
Ohjeet löytyivät klubin sivuilta. Itselläni oli rikki kaksi magneettiventtiliä ja se venttiili, joka on ohjaa sähköistä kaasuläppää. Se venttiili on kiinni rintapellissä ja siitä lähtee yksi letku kaasuläpälle. Kun se laskee alipaineet pihalle niin kaasuvaijeri menee sisään. Se venttiili saattaa toimia kun kone on kylmä, mutta kun lämpenee alipaineet katoavat.
Se kannattaa vaihtaa ensimmäisenä, maksaa Saabilla noin 30 euroa.
Sen jälkeen mittaisin molempien mankkuvenojen vastuksen, jonka pitää olla 30 ohmia myös lämpöisenä. ONNEA VIAN METSÄSTYKSEEN!!! Mulla on -92 ja siihen TCS:n ei päässyt sisään kuin TECH:lla. Tässä linkki joka kannttaa katsoa: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... hlight=tcs
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
jakob85
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 17:40
Paikkakunta: Köyliö

Löysin vikakoodit..

Viesti Kirjoittaja jakob85 »

Löysin vikakoodit joita onkin aika liuta:

429B0 pysyvä
24461 tilapäinen
26391 tilapäinen

-25772
-24221
-33450
1-22220
2-78390
3-35781
4-53450

Osa noista on kuulemma korjattukin. En löytänyt vikakoodien aiheita Saab-korjaamon huoltokirjasta, joka on lainassa. Mahtaako, jollain muulla olla parempaa tietoa?
Seat Cordoba TDI -03
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mulle tuli ton auton mukana läjä paperia ja niistä löytyi ohje myös TCS off kytkimen asennuksesta. Ohje no: 8549347. KO. ohjeessa kytkin ei tee muutakuin maattaa ABS boksin navan no:25 ja pitäis toimia 94:stä lähtien.
En kylläkään ota mitään vastuuta jos joku kokeilee, mutta voin lähettää ohjeet sähkö- tai etanapostilla, kun tähän en niitä osaa skannata. (eikä huvita opetella). Edelleenkään en ota mitään vastuuta koska itse en ole kokeillut.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Nuo samat ohjeet on varmaankin jossain päin intternettiä. Onko nämä samat?

http://genuinesaab.com/psi/

oikeass reunassa

3 Electrical system
9000 -94 TCS OFF switch .pdf

Joo, tiedän, löytyy suorakin linkki, mutta kun sivulla nimenomaan pyydetään ettei linkietä suoraan.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ihan samat. Toimiiks toi onks joku kokeillut.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mulle tuli ton auton mukana läjä paperia ja niistä löytyi ohje myös TCS off kytkimen asennuksesta.
Pessimistinä muistutan jälleen, että tuo kytkin ei sitten poista mitään
TCS ongelmia. Eli jos siinä on vikaa se täytyy korjata, kytkin vain poistaa
"sutimisenesto" toiminnon.

Marko
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Optimistinä sanoisin, että eikös kysyjä juuri halunnut luistoneston pois käytöstä. Eli vikaa ei edes haettu. Sori vaan kysyjälle nää ojeet ei toimi 91:ssä kun ABS boksi vaihtuu välillä.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: TCS:n korjausta!

Viesti Kirjoittaja pevi »

louhelai kirjoitti: Itselläni oli rikki kaksi magneettiventtiliä ja se venttiili, joka on ohjaa sähköistä kaasuläppää.
Mitä kahta magneettiventtiiliä tarkoitat?
louhelai
"Aero"
Viestit: 348
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Re: TCS:n korjausta!

Viesti Kirjoittaja louhelai »

pevi kirjoitti:
louhelai kirjoitti: Itselläni oli rikki kaksi magneettiventtiliä ja se venttiili, joka on ohjaa sähköistä kaasuläppää.
Mitä kahta magneettiventtiiliä tarkoitat?
Vialliset magneettiventtiilit, TCS:n LHM (rintapellissä, omassa telineessä)ja By-pass:n (kuskin lokasuojassa) venttiilit.
Ja oli muuten vielä By-Pass venttiili puhki.
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Optimistinä sanoisin, että eikös kysyjä juuri halunnut luistoneston pois käytöstä.
Jakob85 manaili että:
Nyt on mennyt lopullisesti hermot tuohon TCS:ään. Ongelmana on, että mittaristossa palaa TCS CONTROL punaisella, josta johtuen kaasupoljin on jäykkä ja auton tehot kadoksissa.
Eli juuri noihin vikoihin tuo kytkin ei vaikuta, poljin pysyy "Jäykkänä" ja tehot puuttuu vaikka valitaan TCS off. Ainoastaan mahd. sutimisen esto poistuu, ja viallisena sitä ei ole muutenkaan...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Eli juuri noihin vikoihin tuo kytkin ei vaikuta, poljin pysyy "Jäykkänä" ja tehot puuttuu vaikka valitaan TCS off. Ainoastaan mahd. sutimisen esto poistuu, ja viallisena sitä ei ole muutenkaan...[/quote]

Juu en ota kantaa alle 94:ten TCS:sään kun ei taida toimia yhdessä ABS boksin kanssa eikä ole itsellä kokemuksia vanhemmista TCS versioista.. Vaan nyt on itsellä, perheellä ja kavereilla+ (SAAB:illa) kaikki kunnossa joten taidan painua pehkuihin. (5 viikkoo putkeen töissä eihän tätä salli edes laki).
Viimeksi muokannut Kurko, La Kesä 04, 2005 17:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Juu en ota kantaa alle 94:ten TCS:sään kun ei taida toimia yhdessä ABS boksin kanssa eikä ole itsellä kokemuksia vanhemmista TCS versioista..
Ihan sama juttu 94-> TCS:n kanssa, jos vikaa on ei kytkin auta mitään.
Vasta uudemmissa, 9-3 / 9-5 juttu on toinen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin