Jarrujen ilmaus ei onnistu!!!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Jarrujen ilmaus ei onnistu!!!

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Tuli vaihdettua noi jarrusylinterit, liittyen tohon projektiin Styling&Tuning osastolla ja nyt en saa ilmattua vaikka mitä tekisi.

Mitkään muut liitokset eivät olleet auki, kuin nuo sylintereihin menevät letkut.
Ensin oli vain etusylinterit irti. Laitoin uudet ja ilmasin ne. Kokeilin jarrupedaalia ja tuntu kovalta. Sitten vaihdoin takasylinterit ja ilmasin ne. Toisen sain ilmattua, mutta oikean puoleisesta vaan pulppusi ilmaa, vaikka painoi paineilmalla toooosi kauan. Ajoin auton sitten pukeille jotta sais kaikki sylinterit kunnolla ilmattua.

Tässä vaiheessa poljin oli aivan pehmeä ja jostain kuulu sellaista *swiish* ääntä jarrua painettaessa. Kovenee kuitenkin pumppaamalla mutta painuu taas pohjaan kun antaa hetken aikaa olla. Siinä sitten aloin taas paineilman avulla ilmailemaan kaikki sylinterit.
Etummaisista sylintereistäkin tuli hieman ilmaa, mutta tuosta takaoikeasta tuli vaan jatkuvasti.

On kokeiltu pumppaus tekniikallakin mutta aina sama tulos. Sytytysvirta päällä ja pois päältä. Paineilmalla painettu nestettä läpi ainakin pari litraa, mutta ei niin ei. Muista sylintereistä ei ilmaa tule, vain tosta takaoikeasta. Mikään paikka ei näytä vuotavan joten olen aivan ihmeissäni.

Eikös ton pitäis onnistua ihan helposti paineilman kanssa vaikka säiliökin olis menny tyhjäksi mitä se ei ole kuitenkaan tehnyt?

Mihin se ihme ääni liittyy kun poljinta painaa?

Kaikki neuvot olis nyt tarpeen. On aika vaarallinen kapistus liikenteessä kun ei pysähdy kuin jarrua pumppaamalla.
9000 CS 2.3t
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Pääsylinterin kumit tulleet tiensä päähän. Eipä siellä oikein muutakaan jää jäljelle jos ei mikään putki tai liitos vuoda. Jos kyseessä abs niin sitten lie mahdollista vielä jokin muukin häikkä..
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

On ABS jarrut.

Mitenköhän noi pääsylinterin kumit ois voinu yhtäkkiä hajota? Auton perä oli aika korkealla(oli pukkien päällä), kun ekan kerran ilmasin noi takajarrut. Voiko tämä vaikuttaa ton pääsylinterien kumien hajoamiseen? Käytin ilmaamiseen tosin paineilmaa.

Täytyy huomenna yrittää vielä ilmata noita jarruja. :cry:
9000 CS 2.3t
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7568
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

joku

Viesti Kirjoittaja mestari »

puhu joskus että abs jarrunesteen vaihdossa ei saa polkea jarrua vaan antaa itse valua omalla painollaan ja jos rupeaa pumppaamaan nin siellä on abs yksikossä joku letkurikko-juttu et takaisku menis päälle jos nestettä rupeaa enempi pumppaamaan,mene ja tiedä sitten mut itselle vaihdoin em. ohjeen mukaan ja ongelmia ei tullut.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kokeiles ilmata ne ihan perinteiseen tyyliin siis akkukaapeli irti ja (paine ja kiinni) periaatteella , jottei vaan ABS pumppu Ym. mankkuvenat pääse osalliseksi. Jos näin tulee hyvä niin pääsylinterin viat voi poiskumota joten vika kohdistuu sen pyörän (mikä se nyt olikaan) mankkuvenaan.
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Nyt kyllä hävettää! :oops: :oops: :oops:

Olin torvi laittanut noi takasatulat väärinpäin, eli oikeanpuolen vasemmalle ja vasemman oikealle. Mitenkäs noi nyt vois ilmaantua jos ilmausruuvit sojottaa alaspäin. :lol: Nyt kuitenkin pelittää ja hienosti. Sitä se teettää kun ei katso miten ne osat on kiinni vaan koheltaa ajatukset jo tien päällä.

Kiitokset kaikille vastanneille vaivannäöstä. Minut saa viedä saunan taakse ja ampua. :twisted:
9000 CS 2.3t
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

mikvil kirjoitti:Olin torvi laittanut noi takasatulat väärinpäin, eli oikeanpuolen vasemmalle ja vasemman oikealle. Mitenkäs noi nyt vois ilmaantua jos ilmausruuvit sojottaa alaspäin.
Hyvä että ongelma ratkesi, ja hyvä sekin että kehtaat tunnustaa mikä meni pieleen :-)

Kätevämmäthän nuo nipat kyllä olisi tuolla alapinnalla, olisi helpompi ilmata pyörää irrottamatta.

http://koti.phnet.fi/saab9000/Alustan%2 ... listoa.jpg
Kyllähän minäkin tämän kuvan katsoin, mutten kovin tarkasti. Ensimmäisessä sovittelukuvassa ilman nippaa ja tulpaa myös pohdin lukuisien alapuolella olevien reikien määrää, mutta ei välähtänyt - pahoittelen!
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin