Lambda teki temput

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Lambda teki temput

Viesti Kirjoittaja Wege »

Tuossa keväällä tuli ensimmäiset oireet että lambda-anturi (9000 2.3T -91) olisi menossa sököksi..tuli oppimisvikaa (12111) sekä lambdan esilämmitysvikaa(12225).
Nyt on anturi vaihdettu (ei enää vikakoodeja) mutta miten kävikään:Ensimmäisellä koeajolla kone alkoi sammahtelemaan vaihdettaessa vaihdetta ts. kierrokset tippuivat nopeasti alas ja siitä sitten hökimällä tyhjäkäynnille jos ei sammunut.Vaihdoin kokeeksi vanhan lambdan takaisin ja sama juttu.Tyhjäkäyntiä käy nätisti, iac on myös putsattu varalta.
Olen tutkinut kaikki letkut ja mittaillut antureita;kaikki OK.
On resetoitu ruiskuboksia.
Kävin jopa mittauttamassa pakokaasut korjaamolla, lambda ym. arvot olivat mairittelevan hyvät.
Mites toi bypass? Laitoin kokeeksi lukkopihdeillä sen kierrätysletkun tukkoon;ei vaikutusta.Hiilisäiliön letku/venttiili on condiksessa.
Elikkä tuntuu että polttoaineen syöttö ei kytkeydy takaisin tarpeeksi aikaisin moottorijarrutuksessa; se hienoinen nytkäys hieman yli tuhannen kierroksen tuntumassa puuttuu.Lievää paukkumista kuului kuin tyhjiltään kaasutteli.
Olisi kyllä ihmeellinen yhteensattuma jos esim. ruiskuboksi olisi mennyt rikki.
Muuten kyllä kone vetää ja kiihtyy aivan mainiosti.
Boxiko vaihtoon?
Tyhjäkäyntiongelmaisille voisi kohta perustaa oman kerhon.. :lol:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mä liityn kyllä heti siihen kerhoon (vaikkapa: "Kadonneen tyhjäkäynnin metsästäjät", Suomen Saab-klubin ala-osasto)!

Lisäksi tarttis varmaan perustaa "Ky**vähtänyt DI-kasetti tukiryhmä" ja "sopiiks nää ja noi vanteet tällä eeteellä mun kaverin tonnariin" kilta :lol:

Joo...mutta veikkaisin silti tuota By-passia, taikka sille menevää ohkasta alipaineletkua. Ei nimittäin auta, jos "tulppasit" sen ilmankierrätysletkun, jos tuo alipaineletku on sviduillaan. Eli by-pass Saab-kaupasta (on yllättävän halpa, joku 25€) ja vähän uutta alipaineletkua, ja eikun kokeilemaan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Viesti Kirjoittaja Wege »

Viime yön oli akkukaapeli irti ja tänään on ajettu n.30km.
Kävin tsekkaamassa olisiko mahd. uusia vikakoodeja ja katso:
Löytyi 12254 eli ei kierroslukusignaalia.Katsoin koodit koneen käydessä joten tuohon 12231 koodiin(ei sytytys signaalia) tätä ei pidä sekoittaa.
Onko tuo "no rpm signal" millälailla eri kuin tuo "no ignition signal"?
Jos sytytys signaalia ei tule ei kone käynnisty.
Entäs tuo rpm signaali, kaappaako ruisku sen jostain muualta vai miten tää menee..
Voisiko tuo "no rpm signal" selittää sen että ruisku ei tajua milloin kytkeä
ruiskutuksen päälle moottorijarrutuksen loppuvaiheessa?
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Viesti Kirjoittaja Wege »

Joo bypassin letkusta kun imuttaa tulee ilmaa läpi aivan sutena..
Käydäänpä bypass-kaupassa ja kahtotaan sitten lisää..
Toivottavasti se vika on tuossa.. :?
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Viesti Kirjoittaja Wege »

Bypass vaihdettu ja NYT TOIMII!! :D :D :D
Todennäköisyys siihen että ajan lambdavikaisen auton talliin, vaihdan lambda-anturin, ajan auton ulos tallista niin korjauksen aikana menee bypass-venttiili paskaksi lienee yksi miljardista!
Luultavasti tuo venttili meni sököksi ekalla koeajolla anturin vaihdon jälkeen.
Muuta vaihtoehtoa ei ole.
Elämä on ihmeellistä.
Vastaa Viestiin