Omituinen kytkin
Omituinen kytkin
Tein syksyllä kytkinremontin ja mielestäni se onnistui hyvin. Mutta nyt keväällä kun on tarvinnut vetää peräkärryä ja asuntovaunua, niin on ilmennyt ongelmia. Eli kun ajan eteenpäin ei ole mitään ongelmia (tai hieman tulee poljin omituiseksi kun vedän vaunua), mutta kun yritän peruuttaa kärryn kanssa niin johan alkaa kytkin luistaa. Sama homma kun peruutan ylämäkeen pelkällä autolla, niin johan täristää ja alkaa samantien luistaa. Voisiko se johtua pelkästään nesteistä tai voiko olla ilmaa, kun en ilmannut remontin jälkeen ja nesteiden iästä en tiedä. Työsylinteriin vaihdettiin tiivistesarja kytkinremontin yhteydessä. Pääsylinteriin en ole koskenut.
#572
Saab 9-5 Wagon -04, Saab 900 Cab -97
Saab 9-5 Wagon -04, Saab 900 Cab -97
Siis työsylinterin tiivisteet vaihdettu, mutta kytkintä ei ilmattu, WTF
Miten se on mahdollista
?
Jos kytkimessä jotain vikaa on, niin luultavasti se on jossain muualla kuin nestepiirissä; nestepiiri kun ei kuormitu normaalia enempää, vaikka kytkimestä menisikin enemmän tehoa läpi. Kai muuten vaihdoit remontin yhteydessä myös paineasetelman etkä pelkkää levyä?
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Jos kytkimessä jotain vikaa on, niin luultavasti se on jossain muualla kuin nestepiirissä; nestepiiri kun ei kuormitu normaalia enempää, vaikka kytkimestä menisikin enemmän tehoa läpi. Kai muuten vaihdoit remontin yhteydessä myös paineasetelman etkä pelkkää levyä?
#1970
Kyllä vaihdoin asetelman ja kytkinlevyn. Se minuakin ihmetyttää kun ei periatteessa tee mitään ihmeellistä ajaessani eteenpäin. Ei oo koskaan tullu vastaavaa vastaan. Tänään juuri peruutin kaverin tallista pois ja on aika jyrkkä nousu tallista eikä voi ottaa vauhtia kun jää puskuri kynnykselle, niin oli vähällä etten päässy pois kun kytkin luisti koko ajan. Enkä luistattanu kytkinta normaalia enempää.
#572
Saab 9-5 Wagon -04, Saab 900 Cab -97
Saab 9-5 Wagon -04, Saab 900 Cab -97
Kuulostaa hullutukselta, mutta eihän sitä koskaan tiedä... totesi joku joskus...
eihän eteenpäin ajaessa ja peruuttaessa ole kytkimen toiminnan kannalta muuta eroa kuin, että laatikon pääakselin päittäinen kuormitus muuttuu eri suuntaan, ja se taas ei voi ehjässä laatikossa aiheuttaa kytkimen luistoa, mutta sopivasti rikkinäisessä voi, mutta aika spesiaalitapaus täytyy olla.... eli laatikkossa olisi murtuma pääakselin laakeripesässä ja sitä kautta aiheituisi painetta työsylinterin taakse ja edelleen asetelmaan... kuulostaa liian hullulta.
Annetaan 1 ääni laatikkoöljylle.
eihän eteenpäin ajaessa ja peruuttaessa ole kytkimen toiminnan kannalta muuta eroa kuin, että laatikon pääakselin päittäinen kuormitus muuttuu eri suuntaan, ja se taas ei voi ehjässä laatikossa aiheuttaa kytkimen luistoa, mutta sopivasti rikkinäisessä voi, mutta aika spesiaalitapaus täytyy olla.... eli laatikkossa olisi murtuma pääakselin laakeripesässä ja sitä kautta aiheituisi painetta työsylinterin taakse ja edelleen asetelmaan... kuulostaa liian hullulta.
Annetaan 1 ääni laatikkoöljylle.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Yhteenkään Saabin laatikkoon en ole koskenut mutta arvotaan soppaan vielä pakkiakseli/hammaspyörä. Voisiko aiheuttaa niin paljon vastusta että
kävisi kytkimen päälle. Siis joku laakerivika tms. No tuollainen vika varmaan
kertoisi itsestään jollain ylimääräisellä äänelläkin.
kävisi kytkimen päälle. Siis joku laakerivika tms. No tuollainen vika varmaan
kertoisi itsestään jollain ylimääräisellä äänelläkin.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Eikös sen pitäisi vaikuttaa varsinkin isolla väännöllä eteenpäin ajoon, jos kytkimelle tulisi jotain vierasta ainetta. Ja koska vedän omapaino 1200kg asuntovaunua ja kytkin toimii moitteetta kunhan vain menen eteenpäin.
Kävin tänään kysymässä paikallisesta merkkihuollosta ideoita, niin siellä kallistuttiin pääsylinterin toimivuuteen. Eli kun kytkintä luistattaa peruutettaessa, niin pääsylinteri ei palautakkaan kytkintä tarpeeksi vaan tekee ns. kuolion. Ja siksi alkaa heti luistaan.
Rupee vaan harmittaan toi vika, kun toi vaunukausi alkaa todenteolla tuleen vastaan. Tänä viikonloppuna lähdetään taas teiden tukoksi.
Toivottavasti ei tarvi peruutella. ![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Kävin tänään kysymässä paikallisesta merkkihuollosta ideoita, niin siellä kallistuttiin pääsylinterin toimivuuteen. Eli kun kytkintä luistattaa peruutettaessa, niin pääsylinteri ei palautakkaan kytkintä tarpeeksi vaan tekee ns. kuolion. Ja siksi alkaa heti luistaan.
Rupee vaan harmittaan toi vika, kun toi vaunukausi alkaa todenteolla tuleen vastaan. Tänä viikonloppuna lähdetään taas teiden tukoksi.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
#572
Saab 9-5 Wagon -04, Saab 900 Cab -97
Saab 9-5 Wagon -04, Saab 900 Cab -97