Laturi loppu?
Laturi loppu?
Tänään käynnistyksen jälkeen huomasin latausvalon palavan. Annoin vähän kierroksia, niin sammui. Lähdin liikkeelle ja katsoin tieturista voltit, näytti 13,4-13,6. Pistin kokeeksi puhaltimen täysille, takalasinlämppärin ja pitkät valot päälle, niin latausvalo syttyi lähes heti palamaan. Voltteja en tässä vaiheessa huomannut katsoa.
Sammutin kaikki ylimääräiset virrankuluttajat ja meni pitkään ennenkuin latausvalo taas sammui.
Kotipihalla annoin auton käydä tyhjäkäyntiä ja lataus oli sitä 13,4-13,6V. Kuormitusta ei kestä laittaa. Onko tuo laturi nyt sitten tullut tiensä päähän? Jännitteensäätäjä on melko tuore tapaus, samoin akku.
Sammutin kaikki ylimääräiset virrankuluttajat ja meni pitkään ennenkuin latausvalo taas sammui.
Kotipihalla annoin auton käydä tyhjäkäyntiä ja lataus oli sitä 13,4-13,6V. Kuormitusta ei kestä laittaa. Onko tuo laturi nyt sitten tullut tiensä päähän? Jännitteensäätäjä on melko tuore tapaus, samoin akku.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Jos se säätäjä on kerta hommattu niin hiilistä se ei ainakaan ole kiinni.
Voi olla että liukurenkaat ovat kuluneet melkein loppuun, tai uuden
säätäjän hiilet eivät ole vielä hakeneet paikkaansa.
Mutta kannattaa tarkastaa ne maadoituspisteet...
Voi olla että liukurenkaat ovat kuluneet melkein loppuun, tai uuden
säätäjän hiilet eivät ole vielä hakeneet paikkaansa.
Mutta kannattaa tarkastaa ne maadoituspisteet...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Kyllä tuo laturi varmaan alkaa olla tiensä päässä. Kylmänä lataa ihan hyvin, mutta lämmetessään latausteho alkaa hiipua. Tänäänkin latasi pitkään 13,6V vaikka oli kuormitustakin päällä. Sitten alkoi lataustehot pikkuhiljaa tippumaan. Loppujenlopuksi näytti 12 voltin latausta. Sitten yhtäkkiä saattaa taas alkaa jauhamaan sitä 13,6V...
Jännitteensäätäjää vaihdettaessa huomattiin, että melkoiset urat oli laturissa. Voihan se olla että hiilet on taas kuluneet.
Uusi laturi tilattu tänään (98 euroa) ja maanantaina sen saa paikoilleen. Eiköhän taas lataa jonkin aikaa huoletta.
Jännitteensäätäjää vaihdettaessa huomattiin, että melkoiset urat oli laturissa. Voihan se olla että hiilet on taas kuluneet.
Uusi laturi tilattu tänään (98 euroa) ja maanantaina sen saa paikoilleen. Eiköhän taas lataa jonkin aikaa huoletta.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Tuossahan tuo vika jo sanottiinkin "huomattiin, että melkoiset urat oli laturissa" eli liukurenkaat ovat finaalissa.toni1976 kirjoitti:Kyllä tuo laturi varmaan alkaa olla tiensä päässä. Kylmänä lataa ihan hyvin, mutta lämmetessään latausteho alkaa hiipua. Tänäänkin latasi pitkään 13,6V vaikka oli kuormitustakin päällä. Sitten alkoi lataustehot pikkuhiljaa tippumaan. Loppujenlopuksi näytti 12 voltin latausta. Sitten yhtäkkiä saattaa taas alkaa jauhamaan sitä 13,6V...
Jännitteensäätäjää vaihdettaessa huomattiin, että melkoiset urat oli laturissa. Voihan se olla että hiilet on taas kuluneet.
Uusi laturi tilattu tänään (98 euroa) ja maanantaina sen saa paikoilleen. Eiköhän taas lataa jonkin aikaa huoletta.
Vaihto kyllä onnistuu itseltäänkin, pitää vaan olla vähintään 150W kolvi.
Liukurenkaita myydään erikseen, samalla kannattaa uusi molemmat laakerit.
Mutta kunnostettuja latureita saa edullisesti.
Mutta jos haluaa askarella niin sitten....

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Jos on kovin syvät urat liukurenkaissa, hiiliä joutuu uusimaan useammin. Ei riitä "melko tuore tapaus" vaan pitää olla juuri vaihdetut, että hiilet ylettyvät kunnolla.
Laturiasiaan vähän liittyen, totesin tässä viime syksynä asentamani "melko tuoreen" jännitteensäätimen vialliseksi. Se on tuo motonetin lämpökompensoitu 11-3218, satuin saamaan tuotteen Bosch-numerolla 1197311028-850. Motonetin kuvaustekstistä poiketen tuossa ei ole vastusta hiilien välillä, ilmeisesti sillä vastuksella on joku rooli latausvalon syttymiseen hiilien loppuessa.
9000 aito Bosch lämpökompensoitu "Jänn säädin BOSCH-tuote vastus" 11-3218 21.90
Joka tapauksessa, tuo säädin toimi kylmänä OK, mutta lämpimänä latausjännite laski 13 voltin lähelle, kovassa kuormituksessa tyhjäkäynnillä ruuhkassa flektin pyöriessä jatkuvasti jopa alle 13. Lämpötilakompensointi pitäisi olla luokkaa 1 mV / 1 lämpöaste, tässä kompensointia tuli olennaisesti enemmän.
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia k.o. säätimestä tai viallisista uusista säätimistä yleensä?
En heti osannut epäillä "melko tuoretta" säädintä, vaan mm. putsasin ajotietokoneen johtoliitoksia, maadoituspisteitä konehuoneesta, vaihdoin laturinkin, ja siirsin tämän "melko tuoreen" säätimen vanhasta laturista uuteen
Laturiasiaan vähän liittyen, totesin tässä viime syksynä asentamani "melko tuoreen" jännitteensäätimen vialliseksi. Se on tuo motonetin lämpökompensoitu 11-3218, satuin saamaan tuotteen Bosch-numerolla 1197311028-850. Motonetin kuvaustekstistä poiketen tuossa ei ole vastusta hiilien välillä, ilmeisesti sillä vastuksella on joku rooli latausvalon syttymiseen hiilien loppuessa.
9000 aito Bosch lämpökompensoitu "Jänn säädin BOSCH-tuote vastus" 11-3218 21.90
Joka tapauksessa, tuo säädin toimi kylmänä OK, mutta lämpimänä latausjännite laski 13 voltin lähelle, kovassa kuormituksessa tyhjäkäynnillä ruuhkassa flektin pyöriessä jatkuvasti jopa alle 13. Lämpötilakompensointi pitäisi olla luokkaa 1 mV / 1 lämpöaste, tässä kompensointia tuli olennaisesti enemmän.
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia k.o. säätimestä tai viallisista uusista säätimistä yleensä?
En heti osannut epäillä "melko tuoretta" säädintä, vaan mm. putsasin ajotietokoneen johtoliitoksia, maadoituspisteitä konehuoneesta, vaihdoin laturinkin, ja siirsin tämän "melko tuoreen" säätimen vanhasta laturista uuteen

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Meillä kotona majailevassa FO*D E**ORTissa on BOSCHin laturi,
taannoi oli ongelmia latausvalon kanssa.
Hommasin uuden säätimen jossa oli vastus mukana, no latausvalo paloi
koko ajan tällä uudella säätimellä ( ei palanut kirkkaasti ) mutta paloi
kuitenkin.
No nappasin vastuksen veke ja latausvalo sammui, valot päällä
napajännite oli 14.6V ( ilman vastusta ).
taannoi oli ongelmia latausvalon kanssa.
Hommasin uuden säätimen jossa oli vastus mukana, no latausvalo paloi
koko ajan tällä uudella säätimellä ( ei palanut kirkkaasti ) mutta paloi
kuitenkin.
No nappasin vastuksen veke ja latausvalo sammui, valot päällä
napajännite oli 14.6V ( ilman vastusta ).
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#