Vinkkejä potentiaaliselle saabistille

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

22vuottasaabilla kirjoitti:Jos 9000:n ostaa, täytyy mielestäni unohtaa sana pieni budjetti niin osien kuin korjauskulujenkin suhteen.
Kuis? Ainakin mielestäni muihin saman kokoluokan autoihin verrattuna tonnarissa on aika edulliset osat. Bemarin, audin sekä mersun osat ovat mielestäni aivan hullun hintaisia saabiin verrattuna!
Kyllä osia saa suhteellisen edullisesti kun tietää mistä hommata (purkaamot sun muut vastaavat paikat).
Ja saabin vakuutukset ovat edulliset joten sekin on omassa valinnassa aika usein painopisteenä :)
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Boiga kirjoitti: Kuis? Ainakin mielestäni muihin saman kokoluokan autoihin verrattuna tonnarissa on aika edulliset osat. Bemarin, audin sekä mersun osat ovat mielestäni aivan hullun hintaisia saabiin verrattuna!
Esimerkki, joskin kyse uudehkosta autosta: alkuviikosta duunimatkalla tuli puhetta, kun kollegan tekee mieli vm 2003 E220 CDI meseen peräkoukkua. Mikäs siinä sitten, tarvikkeena ei kuulemma saa, merkkiliikkeessä alustava arvio 1000€. Kyllä. 1000€ peräkoukusta! Pelkkä johtosarja oli jotain 300-400€ muistaakseni, työtä menee kokeneelta asentajalta kuulemma vähintään 5,5 tuntia, mahdollisesti koko päivä (johtosarja pitää vetää peräkoukulta ajotietokoneelle asti, ajotietokoneelle pitää ohjelmoida koukun olemassaolo jännitteenvalvontaan yms. sellaiseen mukavaan...). Ehdotin kaverille, että ostaa jostain parilla huntilla vanhan leimatun Saabin, jossa koukku valmiina...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

22vuottasaabilla kirjoitti:Jos 9000:n ostaa, täytyy mielestäni unohtaa sana pieni budjetti niin osien kuin korjauskulujenkin suhteen.
Varmaankin 80-luvun Saab 9000 Turbo on kallimpi pitää kuin 80-luvun Saab 900 kaasarilla tai ruiskulla. Silti vanhojen tonnarien varaosatilanne on kohentunut huomattavasti. Muutama vuosi sitten purkutonnareita oli vain purkamoilla, jos sielläkään, ja osat kalliita. Nyt alkupään tonnareita on osiksi myytävänä joka kylässä ja takapihoilla, senkun vaan käy poimimassa haluamansa osat. CS-korisiin ja B234-moottorisiin ei taida vielä ihan yhtä runsaasti saada osia halvalla.

Jos vuosimallihaarukka on tonnaria hankkiessa 80-luvun puolella, kannattaa panostaa erityisesti ehjään koriin. Tekniikkaa saa korjattua ja vaihdettua kohtuutyömäärällä, mutta ruostetta ei saa lopullisesti häädettyä kohtuuttomallakaan työmäärällä. Tosin ruosteiden kanssa voi päästä tasapainotilanteeseen, jonka kanssa voi muutaman vuoden elää. Lopulta kuitenkin ruoste voittaa :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Nojuu. Ruoste tosiaan taitaa olla se suurin vaara. Niin, ja eipähän tuo ajoneuvo noin lähtökohtaisestikaan olisi käyttöön tulossa kuin 2-3 vuodeksi, että pääsee "oikeisiin" töihin. :P

Muutama ihan kohtuullinen vaihtoehto tässä nyt on jo olemassa. Pitääpä koittaa järjestää aikaa ja lähetä potkimaan renkaita ihan paikan päälle.

Tuosta 87 - 88 mallien eroista vielä sen verran, että löytyykö 87 mallista ABSeja, DI/APC härpäkkeitä sun muita?
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Ol pakko ko tästä hintavuudesta tul puhetta, niin oma esimerkki. Okei, jakoavain pysyy kyllä jotenkuten kädessä...

Ostin vm 86 turbotontun kansipahvi palanut. Noh pahvi vaihtoon ja johan pelas. Kaikki lisävarusteet lukuunottamatta ilmastointia ja vas takapenkin s.akkunaa pelas. Cruiset ym.. Noh olihan siitä kuskin penkki paskana. Ostinpa pöräytin nahkasisustan, etupenkit sähvösäädöllä, kyl kelpas.
Edessä vielä täydellisen toimivuuden kannalta ilmastoinnin kennon hommaus + järjestelmän täyttö. Sitten pelaa kaikki ja itse asiassa vähän paremminkin kuin tehtaalta tullessa. Jaa budjetti :?: Aika liki 1500 eetua kaikkineen...ja varustetaso on samaa kuin uusissa kunnon pirsseissä. Toki on vanha, iän takia voipi tulla yllätyksiä, mut onneksi tuo jakari kädessä pysyy..

Ja omaksi onnekseni olin saanut sivusta seurata kun edellinen omistaja vietti talviloman ja muutamat viikonloput kitkiessään ruostetta korista. Itelle jäi enään uudellen maalaus, joka toki sitten aikanaan tuota budjettia nostaapi hitusen...

Edit:
Ja kulutusosat tuntuvat ainakin omasta mielestä olevan ihan kilpailukykyisellä hintatasolla. Ja jos jotain suurempaa menee, niin osia on hyvin tarjolla, kun on niin pitkään ollut sama malli, toki pienillä muutoksilla.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
jyrkiloijas
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 21:50

Viesti Kirjoittaja jyrkiloijas »

Kiitoksia vain kommenteista. Myönnetään, ettei korjauskulut enää niin huimilta tunnu kuin silloin 90-luvun alussa, kun nykyisen 9000:n ostin kuusi vuotta vanhana ja 120 000 km:ia ajettuna. Uudella paikkakunnalla oli aluksi turvauduttava merkkiliikkeeseen, koska itsellä ei taitoja ole ja muista korjaamoista ei ollut tietoa. Alkuhankaluuksien ja huimien korjauskulujen jälkeen olen toki löytänyt merkkiliikettä luotettavamman ja vähän halvemman korjaajan. Onhan 9000:lla tullut nyt ajettua vähän yli 200 000 km:ia lisää. Mystisin juttu on vasen etupyöränlaakeri, joka meni jo kolmannen kerran uusiksi. Muut ovat alkuperäiset. Jäähdytysnesteetkin pysyvät taas pois jalkatiloista uuden lämmityslaitteen kennoston ansiosta. Kaiken lisäksi kokeilin nyt ensimmäistä kertaa vetää sillä vaunua. Kyllähän tuo jaksoi, vaikka vähän harjoitellessa peruuttamista kytkin kärysi ja sinistä savuakin välillä vähän putkesta pöllähtelee. Turvallisuutta ei ole onneksi tarvinnut testata käytännössä. Kahdella kaasarilla varustettu 900:nen vm 80 oli aikoinaan halvempi pitää ja luotettavampi - tosin ostin sen 60 000 km:ia ajettuna ja vaihdoin 217 000 km:ssa nykyiseen 9000:seen.
Make
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Touko 16, 2003 12:05
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Nonnih.

Eli syksyn pukkas päällensä.

Muutama potentiaalinen tonnari tuli kesän mittaan käytyä tarkastamassa, vaan ei jäänyt käteen yksikään.

Täältä pohjan perukoilta ei puolestaan tonnareita tunnu löytyvät (ainakaan meikäläisen hintaluokkaan sopivia), ja satkuillakin hinnat tuntuvat olevan melko miehekkäitä.

Eli siis. Hirvestys hönkii jo niskaan, joten funktionalismi vei voiton (mitä ilmeisimmin) - ainakin tämän syksyn osalta.

Ellei sen suurempia ihmeellisyyksiä tapahdu, niin pihaan pitäisi parin tunnin sisällä ilmestyä -88 VW Jetta, hintaan mallia edullinen. Pääseepähän ainakin sinne metsään, ja hankintahinta ei kyllä päätä huimaa.

Mutta jahti jatkuu - josko sitten ensi kesänä paremmalla onnella... :P :D
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Tonppa kirjoitti:
Ellei sen suurempia ihmeellisyyksiä tapahdu, niin pihaan pitäisi parin tunnin sisällä ilmestyä -88 VW Jetta, hintaan mallia edullinen. Pääseepähän ainakin sinne metsään, ja hankintahinta ei kyllä päätä huimaa.
Varo, ettei paikat tipu hampaista tai jopa hampaat suusta kun jetalla metsäautotielle menet. On meinaan sen verran kauheita täristimiä :lol:
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Hehee, ei huolta.

Tuo on jo neljas volkkari meidän poppoossa perätysten, ja paremman puoliskon jetalla on tullut myös huristeltua reilun vuoden verran; pitää vaan muistaa pitää hampaat tiukasti yhdessä ja kieli visusti pois hamppien välistä! :lol: :wink:

Eipähän satu ainakaan kovin suurta vahinkoa, jos jetta jonnekkin kosahtaa - saabin kanssahan olisi voinut tulla jo vahinko! :P Vaan eipä silti, nyt saa rauhassa taas paneutua 'sen oikean yksilön' etsimiseen - eipä tule hätäpäissä tehtyä sitten huonoja kauppoja. :roll:
tecthegreat
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Syys 07, 2005 16:21
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja tecthegreat »

Nyt kaveri saappikauppaan ja äkkiä! Eihän voida jotain jettaa nyt edes ajatella... Ja ihmettelen kyllä mitä ukot puhuu kalliista ja työläistä korjauksista. Pihassa 2 9000:sta -89 vapari ja -90 tbo molemmilla jo päälle 300 tkm. Ja piru kun joutuu monta kertaa vuodessa vaihtamaan öljyt+suod kun tulee ajettua niin paljon. Eti ehjä auto hyvillä varusteilla ja aja. Jos jotain hajoo ni sit korjataan. Mut ei mull oo ainakaan hajonnu... Kävin tossa paikallisella korjaamolla jauhamassa paskaa ja yksi ukko oli laitattamassa koukkua uudehkoon V70:seen. Tuli juttua huolloista ja ukko näytti laskua jostain määräaikaishuollosta. 1300 euroa!!!!!! Ei stn mä maksoin turbosta 1500!!!! Kaverilla pelkkä huolto melkein saman verran!!! Ja sit tää bensan hinta vielä. Mitä kallista se ny muka on? Ku hallitus rukkas veroja ni kaikki kehu että nyt on kossu halpaa!! Jotain 9 euroa pullo! Ja siin on kai puol litraa. Sillä saa 6 litraa bensaa jolla mä pääsen hesaan töihin täältä mettästä. Ja kun lasketaan kaikki vakuutukset ja ite tehdyt huollot ja bensa ja vähennetään verotuksessa täydet matkakulut ni ei oo kallista auton pito noihin uusiin verrattuna. Ja edelleen väitän että 9000 pesee monen uudenkin auton! Minä ainakin matkustan mielelläni nahkapenkissä D päällä ACC:n hoitaessa lämmön kohalleen ja kuuntelen poppia, tonnarissa nimittäin kuulee radionkin. Lähepä sieltä pohjoisesta siihen kemi-tornio motarille 120 lasiin sillä jetalla ja yritä kuunnella radiota tai jutella tyttöystävän kanssa. Ei tuu riitaa kyllä ku ei kuule mitä toinen sanoo.

Että mieti sitä ja hae saappi huomenna. Tuu vaikka täältä hakee jos ei muualta löydy, meillä ei pihassa muita merkkejä oo ku pellolla.

Nojoo niitänäitä...

Klubin jäsen #2567
9-5 2.3tA wagon (vaimolla)
Volvo(kyllä, prkl) S80 D5 A
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Kyllähän tässä itselle sitä saabia on tullut jo 6kk metsästettyä, ja muutamaa käytyä katsomassa.

Erään hieman pitemmän katsastuskierroksen jälkeen alkoi maistua suussa paska, ja totesin itsekseni, että sen auton on sitten löydyttävä Oulua pohjoisempaa. Ei ole löytynyt vielä..

Joten jahti jatkuu.

Eipä sillä 400 eurolla (jetan hinta) vielä metsästyskäyttöön ole vastaavaa ajokkia löytynyt..
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Pitänee tarjota ensikeväänä sulle tuota jubileeta. Saattaa olla, että rupean katteleen 9-3 tai 9-5 kiisseliä. :P
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Bismiä
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Elo 24, 2005 11:50

Viesti Kirjoittaja Bismiä »

Muista 2.3 Tasapainoakseli remppa!!! Eli 2.0 ei sitä ongelmaa. Tomaatin öljyt jos on mustat, niin unohda kauppa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Bismiä kirjoitti:Muista 2.3 Tasapainoakseli remppa!!! Eli 2.0 ei sitä ongelmaa.
Pienikoneisten propagandaa!!! :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin