Sähkölasi jumittaa
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: La Huhti 30, 2005 18:39
Sähkölasi jumittaa
Eli vasen takasivulasi menee alas nätisti (toisinaan) napista mutta ylöspäin meno takkuaa pahasti. Täytyy oikeen kädellä auttaa että nousisi ja samaan aikaan painella nappia niin tulee sieltä pari senttiä kerrallaan... Onko ideoita?
Mulla jumittaa oikea takalasi. Kun sitä laskee, menee ikkuna vähän pois paikaltaan, eikä nouse enää kunnolla ylös, ellei käsin auta. Onneksi kuitenkin pysyy kiinni, eikä valu. Vika oli jo ostaessa.
Kun avasin verhoilun, huomasin, että ikkunannostokoneisto roikkuu irtonaisena. Joku muukin on aiemmin aukonut paikkoja. Jotain nippusidevirityksiä siellä oli. En ole vielä enempää ehtinyt perehtyä asiaan.
Kyseessä on siis sähkölasi.
Kun avasin verhoilun, huomasin, että ikkunannostokoneisto roikkuu irtonaisena. Joku muukin on aiemmin aukonut paikkoja. Jotain nippusidevirityksiä siellä oli. En ole vielä enempää ehtinyt perehtyä asiaan.
Kyseessä on siis sähkölasi.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: La Huhti 30, 2005 18:39
Mitään mekaanista vikaa ei löytynyt, joten suuretsintöjen jälkeen vika löytyi keskikonsolin ikkunan avauspainimien kytkinryhmästä.
Avasin paketin ja puhdistin huolellisesti.
Kosketuspinnat olivat kauttaaltaan mustiksi palaneet. Samalla sain jopa "avaus yhdellä painalluksella" automatiikan toimimaan, kun korjasin pienen muovinastan napin kulmasta joka painoi ylimääräistä kosketinliuskaa alaspäin: olivat poikki molemmista etunapeista.
Taas pelittää kuin uusi
Avasin paketin ja puhdistin huolellisesti.
Kosketuspinnat olivat kauttaaltaan mustiksi palaneet. Samalla sain jopa "avaus yhdellä painalluksella" automatiikan toimimaan, kun korjasin pienen muovinastan napin kulmasta joka painoi ylimääräistä kosketinliuskaa alaspäin: olivat poikki molemmista etunapeista.
Taas pelittää kuin uusi
Nippusideviritykset kuuluu olla siellä. Ne pitävät oven johtosarjaa paikallaan. Tosin jos koko koneisto on säädetty nippareilla niin ei hyvä.puu kirjoitti:Mulla jumittaa oikea takalasi. Kun sitä laskee, menee ikkuna vähän pois paikaltaan, eikä nouse enää kunnolla ylös, ellei käsin auta. Onneksi kuitenkin pysyy kiinni, eikä valu. Vika oli jo ostaessa.
Kun avasin verhoilun, huomasin, että ikkunannostokoneisto roikkuu irtonaisena. Joku muukin on aiemmin aukonut paikkoja. Jotain nippusidevirityksiä siellä oli. En ole vielä enempää ehtinyt perehtyä asiaan.
Kyseessä on siis sähkölasi.
Tuli tossa eilen laitettua sähkölaseja ja huomasin että lasi kannattaa säätää oikeeseen kohtaan jotta se menisi nätisti ylös. Jos se on väärässä asennossa niin se jää vähän kanittamaan urissa ja nousu vaikeutuu. Huomasin myös että ruuvit näköjään löystyy itsekseen.´
Muuten tuo nostotsydeemi on todella helppo purkaa ja asentaa.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Juu johdoissa niitä taisikin vaan olla niitä nippusiteitä. Itse koneiston kiinnityspultit ovat irti. Ovessa ne kyllä ovat kiinni, mutteivät koneistossa. Avasin toisenkin oven, niin näkee miten pitäisi olla. Mut joo, sitä lasia varmaan pitää säätää.
Onko muuten normaalia, että sähkölasit ja keskuslukitus eivät toimi, jos kuskin ovi ei ole kiinni autossa?
Onko muuten normaalia, että sähkölasit ja keskuslukitus eivät toimi, jos kuskin ovi ei ole kiinni autossa?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Jaa, onkos sellanen toiminto myös apparin lasissa? Eli mullakin on se rikki tai sitten noin vanhassa (89) ei sitä ole. Mut ei keskuslukkokaan aukea apparin ovesta... Taitaa se olla uudempien hienouksianaitraider kirjoitti:Samalla sain jopa "avaus yhdellä painalluksella" automatiikan toimimaan, kun korjasin pienen muovinastan napin kulmasta joka painoi ylimääräistä kosketinliuskaa alaspäin: olivat poikki molemmista etunapeista.
Taas pelittää kuin uusi
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: La Huhti 30, 2005 18:39
Jaa, onkos sellanen toiminto myös apparin lasissa? Eli mullakin on se rikki tai sitten noin vanhassa (89) ei sitä ole. Mut ei keskuslukkokaan aukea apparin ovesta... Taitaa se olla uudempien hienouksia [/quote]
Jaa'a.
Se sähkölasien nappirasia on ainakin helppo aukaista. Tarvitaan vaan pieni ruuvimeisseli jolla väänneellä kynnet irti (ei itseltä vaan siitä muoviboxista. ).
Jos sieltä löytyy irtonaisten kytkinliuskojen lisäksi kaksi kiinteää U:n muotoista metalli läpyskää etulasien nappien alta niin luulisin että tukee molemmille puolille tuota toimintoa .
Zekkaa myös itse keinunapeista (muoviset) onko niissä mikroskooppisen pienet nastat sisäpuolella yläkulmissaan (vain etulasit).
Jaa'a.
Se sähkölasien nappirasia on ainakin helppo aukaista. Tarvitaan vaan pieni ruuvimeisseli jolla väänneellä kynnet irti (ei itseltä vaan siitä muoviboxista. ).
Jos sieltä löytyy irtonaisten kytkinliuskojen lisäksi kaksi kiinteää U:n muotoista metalli läpyskää etulasien nappien alta niin luulisin että tukee molemmille puolille tuota toimintoa .
Zekkaa myös itse keinunapeista (muoviset) onko niissä mikroskooppisen pienet nastat sisäpuolella yläkulmissaan (vain etulasit).
Re: Sähkölasi jumittaa
Nostanpa tätä topikkia.
Tänään asensin etulaseihin sähköiset nostimet ja oikeanpuoleinen nousee nihkeästi. Ihmettelin hetken sitä, mutta en saanut tolkkua sen säätämiseksi. Lasi on mielestäni suorassa, mitään hirveitä säätömahdollisuuksia tuossa ei ole. Pitäisikö lasi olla takareunan yläosasta hieman irti jotta ei ainakaan hankaisi uraan liian voimakkaasti.
Voisiko se olla kuitenkin kytkinpaneelin huono kontakti?
Eteen tuli sähköpistokkeet oviin saakka, mutta takana niitä ei ollut, joten veivit saavat ajaa asian sielä.
Tänään asensin etulaseihin sähköiset nostimet ja oikeanpuoleinen nousee nihkeästi. Ihmettelin hetken sitä, mutta en saanut tolkkua sen säätämiseksi. Lasi on mielestäni suorassa, mitään hirveitä säätömahdollisuuksia tuossa ei ole. Pitäisikö lasi olla takareunan yläosasta hieman irti jotta ei ainakaan hankaisi uraan liian voimakkaasti.
Voisiko se olla kuitenkin kytkinpaneelin huono kontakti?
Eteen tuli sähköpistokkeet oviin saakka, mutta takana niitä ei ollut, joten veivit saavat ajaa asian sielä.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Sähkölasi jumittaa
No niin sain minä sen lasin nousemaan kohtuulisesti kun hieman kääntelin kiinnitystä eri asentoihin. Sahatessani eri suuntiin lasia niin huomasin, että moottori lämpiää aika voimakkaasti, mutta niinhän sen kait kuuluukin tehdä.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Sähkölasi jumittaa
Ei siinä pahemmin säätöjä ole. Ja jos laittaa eri vuosimallin, siis mallin jossa kiinitys reijät on eri kohdissa, niin aika tiukkaan saa vääntää, että yleensä menee paikoilleen tai ei se mene vaan on sitten kierossa ja rikkoo pahimmillaan paikkoja. Eli tästä tuskin on kysymys.VMTD kirjoitti: Tänään asensin etulaseihin sähköiset nostimet ja oikeanpuoleinen nousee nihkeästi. Ihmettelin hetken sitä, mutta en saanut tolkkua sen säätämiseksi. Lasi on mielestäni suorassa, mitään hirveitä säätömahdollisuuksia tuossa ei ole.
Oma kokemukseni on ollut jos lasit liikkuu hitaasti niin alkaa olla lasinnostimen moottori loppusuoralla. Sen voi kokeilla kun antaa nostimelle virtaa suoraan oviliittimen nastoista niin jos ei käynti nopeudu niin ei vikaa ole kytkimissä eikä johdotuksissa vaan moottorissa. Hyvinkin voi olla, että siellä on jo parhaimmillaan 700 tkm ajetusta autosta nostin ja se ei vaan enää jaksa. Sisäinen kitka kasvaa jonkin verran ja moottorin kontaktipinnat kuluu ja puhti loppuu ajan mittaan.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Re: Sähkölasi jumittaa
Kyllä minä niitä hieman himmailin ja nyt nousee jo paremmin. Johdot täytyi vaihtaa keskenään tai olen tottunut, että nappia etureunasta painaen lasi nousee ja takareunasta laskee, voihan saabissa olla toiminto myös toisinpäin. Harvemmin kuitenkin apparin puolen lasia käytetään niinpaljon kuin kuskin ja se toimiikin mallikkaasti, tosin saattaa olla jo kerran vaihdettu. Onhan minulla takalasien moottorit ja nehän voi vaihtaa tuohon systeemiin jos tarvetta, mikäli en innostu vetämään niitä johtoja taakse.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls