Kysymys oli poistettu, poistin vastauksenikin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Kysymys oli poistettu, poistin vastauksenikin

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

antenista

Viesti Kirjoittaja pevi »

Minulle kävi aikoinaan päinvastoin, kun purin antenin.
Puhdistettuani piiskan liuttimessa laitoin paketin kasaan.Kytkin sähköt anteniin pöydällä ja koko piiska lensi kaaressa moottorista ulos??!!

Oli siinä työkavereilla nauramista Saabin "leuhkoista viipottimista" ( tein hommaa tietenkin töissä virapelina )

Aikani mähkittyä asiaa hoksasin, että minulta puuttui se mutteri siitä päästä, se joka pitää autossakin koko antenia paikallaan.

Uskon, että olet laittanut takaisin sen mutterin, kun olet irroittanut antenin. Tämä mutteri nimenomaan pitää antenin sisällä.

Jos olet irroitanut mutterin, niin sitten siellä vain jumittaa piiskan alapään kanta ja siihen auttaa reipas riuhtaisu.

Mistäs muuten ostit uuden piiskan. Motonetista?
Minusta jotenkin tuntuu, että Motonetin piiska on liian paksu uudempaan 9000:n moottoriin. Vanhempaan vm 87 moottoriin se kyllä sopii.


Itselläni on antenni todella epäherkkä,eikä se johdu mistään maadoituksesta tms.

Epäilen, että teleskooppiantenin liuskat on taas hapettuneet eikä tee kontaktia, jolloin antenin sähköinen pituus ei ole oikea.

Onko joku keksinyt jonkin ratkaisun antenin herkkyyden parantamiseen.

Itse sain asiaa korjattua liottamalla sitä kovassa liuottimessa ( alumatti ), mutta silloin moottori täytyy irroittaa autosta ja piiska moottorista. Aika homma vuosittain :cry:

Asiaa hiukan helpottaisi jos tekisi putken muotoisen liuotinastian esim sähköputkesta ja tulppa päähän.
Tällöin antenia ei tarvitse irroittaa moottorista, ainoastaan ajaa se moottorista ulos.

Onkos parempia ehdotuksia?
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Ota putki irti moottorista ja poista/vaihda piiska putkeen "alakautta".
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

vaimennuksesta

Viesti Kirjoittaja pevi »

Olet oikeassa, että impedanssisovitusvirhe aiheuttaa häviötä, mutta se on kyllä marginaalinen autoradiohommissa. Liittimet ja kaapelien laatu/tolerannssi on sitä luokkaa ettei impedanssisovituksiin kannata kauheasti huomiota kiinnittää. 3-6dB ei paljon paina.

Tosin, jos olet tietoinen eri kaapeleiden värikoodeista/impedansseista ja eri radiovalmistajien tyypillisista sisäänmenoimpedansseista, niin olen aina halukas tietämään ei oikeat sovitukset ainakaan tilannetta pahenna.

Kyllä suurimmat ongelmat tyypilliseti on maadoitusasiat,mutta tässä tapauksessa piiskan katkos. Eli käytännössä ei ole antenia ollenkaan, jos on teleskooppipiiskan alapään kontaktissa katkos.

Voi kun joku keksis, miten purkaa teleskooppiantenni ja koota se uudestaan, niin voisi käyttää vääntymättömät pätkät varaosina ja putsata liukukontaktit irrroitettuna.

Itselläni on autossa sikakallis Blaukkari ( tosin halvalla saatu ) , joka kyllä soittaa radiokanavat, mutta herjaa ettei laatu ole OK.

Itse olen rakentanut moottoriantenin yhteyteen kytkimen, jolla pakko-ohjaan antennin pysymaan talvella yläasennossa, vaikka virta katkaistaan. Näin omasta mielestäni säästän moottoria.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Mites arvoisa raati, voidellaanko piiska jollain nyt heti uutena, vai jätetäänkö kuivaksi
Sanoisin että jätä kuivaksi ja pidä sellaisena... joku toinen varmaan sanoo jotain muuta.

Omissa ballistisissa kokeissa kuiva antenni on osoittautunut parhaiten (vähiten huonosti) toimivaksi. Mikä hyvänsä rasva tai öljy kerää vain likaa piiskaan ja jumittaa sen ennen pitkää, eikä rasvat tai öljyt ehkäise jäätymistä kumminkaan.

Uusi piiska toimii aikansa ihan hyvin ja alkaa sitten vasta toisena tai kolmantena talvena pellen temput (näin ainakin meikäläisellä).

Piiskoja taitaa olla kahta eri mallia. Omassani vanha piiska oli koko metallinen ja uudessa piiskassa taas oli jokaisessa jatkossa muoviholkki liukupintana, saattaa toimia paremmin... vielä ei ainakaan ole jäänyt pahasti jumiin ja nyt on kolmas talvi menossa.

-J-
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Joo, kannattaa kokeilla kuivana. Ainahan sitä öljyä jälkikäteen voi laitella. Aseöljyä kun olen laittanut, niin sitä tarvii kuukauden välein olla lisäilemässä/puhdistamassa vanhoja pois.
BMW 320dA Coupe LCI
Vastaa Viestiin