2,3 Turbo

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

2,3 Turbo

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Jokin aika sitten havaitsin kuin sattumalta, että turbon mittari ei toiminut, kuten muistelin sen aiemmin toimineen. Kun sammutin moottorin niin neula jäi pystyyn siihen valkoisen ja keltaisen alueen väliin. Mietiskelin, et tossako se on aiemminkin ollut ja rupesin sit seuraamaan sitä. Kun käynnistin moottorin niin ei se mittari elänyt olleskaan, ajossa kun painoin kaasua hätäisemmin niin hieman se alkoi elää sinne punaiselle alueelle päin. Konetiellä kun koklasin niin pelittihän se mittari, mutta jotenkin tuntui oudolta kun se ei olleskaan käynytkään siä valkoisella alueella vaikka moottorilla jarruttelin ja yritin sitä neulaa sinne päin. Oli kuin seinä vastassa siinä välissä. Toisaalta tuntuihan se takapuolessakin, ettei oikein tahtonut kiihtyä kuten aiemmin eli turbo pelitti jotenkin mut ei kuten ennen. No, auto kulki kuiteskii.
No vein sit auton korjaamolle (Hepo-Auto Oy) ja siellä tehtiin mm. lämppärin puhaltimen vaihto, kun vanha sammui, öljyn- ja suodattimen vaihto (10.000 km edellisestä vaihdosta) raitisilmasuodattimen vaihto yms. samalla näkyvää pikku huoltoa. +Em. työtä 5 tuntia. Hienoa, hain auton ja turbo pelitti taas kuten ennen !
Kävin siltä asentajalta kysymässä, et mitä se oli tehnyt kun turbo pelittää taas, enhän ollut edes maininnut siitä turbosta mitään. Sanoi vaan siinä katselleensa kun auto oli ylhäällä, että jotkut letkut olivat ajan myötä tulleet tiensä päähän eli haperoitumista oli jo havaittavissa. Hän oli niitä letkuja hieman pätkinyt ja kiinnittänyt paremmin uudelleen. Sanoin, et turbo alkoi taas pelittää entistä paremmin niin hän sanoi, et näytti joku letku siä alhaalla menneenkin turbolle päin mut ei ollut sitä sen kummemmin katsonut mikä letku, -korjasi vain.
Nyt mittari pelaa taas koko näyttö alueellaan ja havaittavissa on, että kiihtyykin taas erilailla, -hätäisemmin !
Onks jollain havaintoo tai tietämystä mikä letku ja kuinka se haperoituminen on vaikuttanut turbon toimintaan ?? Onko aiemmin ollut jonkinlaista "ohivirtausta" ??
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Mulla ainakin menee alipaineletku by-pass venttiilin pohjaan.
Oli mokoma kerran irronnut, joka johti tietysti turbottomuuteen ja auto myös sammuili.
Ajattelin tehdä kesänmittaan omaani "täydellisen" letkuremontin kun noi 14v alipaineletkut ovat tosiaan aika haperoita.
Kyllä oli muuten tylsää ajella "vaparilla" kun 50 HP puuttui :evil:
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

jarmop kirjoitti:Mulla ainakin menee alipaineletku by-pass venttiilin pohjaan.
Oli mokoma kerran irronnut, joka johti tietysti turbottomuuteen ja auto myös sammuili.
Ajattelin tehdä kesänmittaan omaani "täydellisen" letkuremontin kun noi 14v alipaineletkut ovat tosiaan aika haperoita.
Kyllä oli muuten tylsää ajella "vaparilla" kun 50 HP puuttui :evil:
Näköjään meillä oli samoja oireita. Kait munkin pitäs vaihtaa ne kaikki letkut uusix, nythän vain päistä vähän lyhennettiin ja laitettiin uudelleen kii.
Letkut pysyi samoina.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mistä sä sen 50 hp oikein lasket? Jos suoraan tehoista, mettään menee. Turbossa on matalapuristeisemmat männät kuin vaparissa ja näin vähemmän tehoa ilman turboa, tehoihin myös vaikuttaa x määrä muita asioita...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Coltti kirjoitti:Mistä sä sen 50 hp oikein lasket? Jos suoraan tehoista, mettään menee. Turbossa on matalapuristeisemmat männät kuin vaparissa ja näin vähemmän tehoa ilman turboa, tehoihin myös vaikuttaa x määrä muita asioita...
Vastaan puolestaan, että kait se on sillain perstuntumalla laskettu. Jos autossa on 200 hv (autom.) kun turbo (Garrett) on kunnossa ja sen kyllä huomaa, kun ei enään kiihdykään sillain kuin pitäs, niin äkkiä tulee tohon johtopäätökseen, että jäljelle jääkin 150 hv, eli sillä vielä liikenteessäkin pärjää, mutta huomaa että paljon tehoja puuttuu.

Miten sä sen laskisit ???
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Eipäs nyt ruveta väittelemään, mutta jos autosta oikeasti tuli "turboton", mistä se sen 150 hevosvoimaa repii? :)
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

2,3i koneessa on myös mm. kovemmat puristukset ja parempi pakosarja yms.
Aki Peltola #1132
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Autossa vaan pitää olla tehoja, jos niitä on.
9-5 "karvalakkimalli" on ihan ok, mutta jos perässä lukee Aero, niin se saa jo tuijottamaan ja haluamaan samanlaista.
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

Aksu900 kirjoitti:2,3i koneessa on myös mm. kovemmat puristukset ja parempi pakosarja yms.
Pitää sillä silti odotella aika pitkä suora, jos jonkun ohi pitäisi päästä :)
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 2,3 Turbo

Viesti Kirjoittaja karg »

ek6149 kirjoitti:No vein sit auton korjaamolle (Hepo-Auto Oy) ja siellä tehtiin mm. lämppärin puhaltimen vaihto, kun vanha sammui, öljyn- ja suodattimen vaihto (10.000 km edellisestä vaihdosta) raitisilmasuodattimen vaihto yms. samalla näkyvää pikku huoltoa. +Em. työtä 5 tuntia. Hienoa, hain auton ja turbo pelitti taas kuten ennen !
Hepo-Auto Oy, rahaa säästämättä, laadusta tinkien. En suosittele. :?

Hyvä kuitenkin kun autosi tuli kuntoon.
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Hei pojat!! Coltti ym.
Nyt kyllä teillä menee pahasti taas offtopikin puolelle :D
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Re: 2,3 Turbo

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

karg kirjoitti:
ek6149 kirjoitti:No vein sit auton korjaamolle (Hepo-Auto Oy) ja siellä tehtiin mm. lämppärin puhaltimen vaihto, kun vanha sammui, öljyn- ja suodattimen vaihto (10.000 km edellisestä vaihdosta) raitisilmasuodattimen vaihto yms. samalla näkyvää pikku huoltoa. +Em. työtä 5 tuntia. Hienoa, hain auton ja turbo pelitti taas kuten ennen !
Hepo-Auto Oy, rahaa säästämättä, laadusta tinkien. En suosittele. :?

Hyvä kuitenkin kun autosi tuli kuntoon.
:wink:

Kaikki on niin suhteellista, - työlle saa takuun.
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Re: 2,3 Turbo

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

karg kirjoitti:
ek6149 kirjoitti:No vein sit auton korjaamolle (Hepo-Auto Oy) ja siellä tehtiin mm. lämppärin puhaltimen vaihto, kun vanha sammui, öljyn- ja suodattimen vaihto (10.000 km edellisestä vaihdosta) raitisilmasuodattimen vaihto yms. samalla näkyvää pikku huoltoa. +Em. työtä 5 tuntia. Hienoa, hain auton ja turbo pelitti taas kuten ennen !
Hepo-Auto Oy, rahaa säästämättä, laadusta tinkien. En suosittele. :?

Hyvä kuitenkin kun autosi tuli kuntoon.
:wink:

Kaikki on niin suhteellista, - työlle saa takuun.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 2,3 Turbo

Viesti Kirjoittaja karg »

Niinhän ne lupaavat, mutta minulla on tästä heidän takuusta lähinnä se käsitys, että kun perävalot häviävät näkyvistä, niin takuu raukeaa. Eivät ole myöntäneet virheitään kertaakaan ja niistä on kuitenkin varsin konkreettisia todisteita. YV:llä voin kertoa lisää sikäli kun jotakuta kiinnostaa.
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Mimmi kirjoitti:2,3ikoneessa on tuo mainitsemasi 150 luupäätä.
Joo, tollain mäkin sen järkeilin.
Ei oo mitään välii menikö "just" hevosvoimalleen oikein, mutta tehoero oli huomattava.
En tarkoittanut aloittaa mitään akateemista väittelyä :lol:
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Vastaa Viestiin