manuaalivaihteisto ongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
riparipa
"Kaasari"

manuaalivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja riparipa »

ongelma on sellainen, että 1 ja 2 vaihteet ei mene kunnolla päälle. Vaihteisto ei pidä mitään rutinoita, muut vaihteet menee ok päälle.

keppi ei ikäänkuin mene riittävän vasemmalle vaan jumittaa ennenkuin menee loppuun asti.

Tosi ärsyttävä vika, kun pitää arpoa aina monta kertaa, että saa risteyksissä esim. 2 vaihteen päälle.

Yritin laittaa rasvaa kepin suojuksen alla olevaan maljaan, jossa kepin pallo on, muttei apua?

Autonahan oli vanhanmallinen cc tonnari vm 86.
V.J.S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Onko vaihteensiirtimen tangon yhdyskumi ehjä? Kumi löytyy tulipellin edestä konehuoneen puolelta. Kumin viallisuuden näkee heti, kun pyytää kaveria hämmentämään keppiä ja itse vilkuilee silmä kovana yhdyskumin toimintaa samalla.
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
riparipa
"Kaasari"

yhdyskumi

näkyykö yhdyskumi konepellin avaamalla vai pitääkö mennä auton alle vilkuilemaan?
V.J.S
"Hölösuu"

Re: yhdyskumi

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

riparipa kirjoitti:näkyykö yhdyskumi konepellin avaamalla vai pitääkö mennä auton alle vilkuilemaan?
Näkyy konepellin avaamalla.

"Kaasari"

kumit ehjät

mutta mutta, suojakumi (muovi) rikki vaihteiston päästä (ei mikään yllätys sinänsä 517tkm ajetussa autossa), olisikohan sieltä päässyt törkyä vaihteiston sisään ja siirtäjä alkanut jäkittää. Öljyä ainakin on tullut ulos...

Mistä kohdasta vm. 87 lisätään/tarkistetaan vaihteistoöljyt?
jyrkiloijas
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja jyrkiloijas »

Varmaan joku osaa selostaa tämän kuvien kanssa paremmin, mutta suoraan vaihdelaatikon päältä löytyy ruuvi, joka pitää avata. Vaatii aika pitkän jatkovarren, jotta siihen yltää. Sitten moottoriöljytikku käteen. Siitä löytyy toiselta puolelta merkit vaihteistoöljylle. Siinä tikussa on myös sellainen poimu, jolle pitäisi löytää järkevä uloke siitä vaihdelaatikon ruuvin reiästä, josta öljytikku työnnetään sisään. Jos sen työntää pohjaan saakka, se ei näytä oikein. Muutama asentaja on todellakin löytänyt sen ulokkeen ja osannut mitata sen vaihteistoöljyn oikein. Itse en ole sitä koskaan mitannut ja joidenkin ammattimiestenkin kohdalla olen saanut tyytyä siihen, että öljyä siellä näkyy olevan, mutta tikulle ei ole järkevää paikkaa löytynyt. Sinne vaihdelaatikkoon pitää muuten laittaa mineraaliöljyä eikä mitään synteettisiä. Olen muutaman kerran imetyttänyt sieltä vaihdelaatikosta öljyt ja pannut uudet tilalle, vaikka ei niitä olekaan suunniteltu vaihdettaviksi. Ei tuo vaihdelaatikko huonoa ole tykännyt. Se on niitä harvoja paikkoja, joihin ei moottorin lisäksi ole vielä lainkaan tarvinnut koskea. Sitä vain olen ihmetellyt, että miksi tuosta vaihteistoöljyn tarkastuksesta ja vaihdosta on täytynyt tehdä tuollainen operaatio. Vanhassa (kunnon) 900:ssa vm 80 oli helppo itse tikulla todeta vaihteistoöljyn määrä ja muistaakseni vaihtokin kävi kätevästi propun kautta aivan moottoriöljypropun vierestä. Kai tuon 9000:n piti tuottaa jotain tuloa merkkiliikkeen huollollekin - muuta syytä en tuollaisiin suunnittelun kukkasiin ole keksinyt.
Vastaa Viestiin