Alustasta ja vanteista CS:ssään
Alustasta ja vanteista CS:ssään
Paljonkos noissa CS tonnareissa madaltaa turbon jouset, onko se normaali -20 niinkuin CC:ssä ? Mites onko paljon jämäkämpi ajettava ku normaaleilla iivarin jousilla vai kannattaisko suoraan laittaa joku -40 alusta, esim. lesjöforssilta ? Vai onko aeron alusta turboa jämäkämpi ?
Oisko jollain vielä sopivaa kuvaa miltä 16" tuuman vanne näyttää madalluksen kanssa CS:ssä vai kannattaako suoraan laittaa 17 tuumanen ?
Oisko jollain vielä sopivaa kuvaa miltä 16" tuuman vanne näyttää madalluksen kanssa CS:ssä vai kannattaako suoraan laittaa 17 tuumanen ?
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
-91 Kawasaki ZZR 1100
Kuvia laitan tuonne sivuille viikonloppuna. Mulla kylläkin tais olla ne -10mm alentavat vai olikos se 20mm olevat jouset alunperinkin. Mutta selvä ero tuli noihin -40mm lesljön vaihtaessa. Renkaina on 16" jotka kyllä nyt menee ihan mukavasti pyöränaukkoja pitkin.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Mä pistin juuri H&R:n 40mm madaltavat jouset ja samalla vauhdilla eteen Bilsteinin Sportit. Takaiskareita en saanut irti niin siellä keikkui pari päivää alkuperäiset Sachsit.
Tuntui kuin takana ei olisi ollut iskareita ollenkaan! Perä jäi hyllymään joka isommassa töyssyssä ja eli muutenkin ihan omaa elämäänsä. Auto kallisteli mutkissakin vanhaan tapaan. Ja painotettakoon että vakiojousilla ei takaiskareissa tuntunut olevan mitään vikaa.
Nyt on Bilsteinit joka nurkassa ja alkoi alusta toimia niinkuin pitääkin. Tämä siis vahvisti käsitystäni siitä että EI laiteta eripari iskareita
Tuntui kuin takana ei olisi ollut iskareita ollenkaan! Perä jäi hyllymään joka isommassa töyssyssä ja eli muutenkin ihan omaa elämäänsä. Auto kallisteli mutkissakin vanhaan tapaan. Ja painotettakoon että vakiojousilla ei takaiskareissa tuntunut olevan mitään vikaa.
Nyt on Bilsteinit joka nurkassa ja alkoi alusta toimia niinkuin pitääkin. Tämä siis vahvisti käsitystäni siitä että EI laiteta eripari iskareita

9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Laitoin myös uudet iskarit viikko sitten -> Sachs Advantage eli taitavat olla samat kuin ne orkkiksetkin. Nyt on ihan kuten pitääkin, hieman pehmeä mutta ihan ok. Mukavuus säilyi. Nuo taka iskarit oli vielä ihan ok tuntoiset vaikka olivat alkuperäiset (ne yläpään irroitus aukot olivat puukottamatta) mutta olipas tuskanen irroitettava kun olivat sekä vakaaja tankoon että iskari alapäähän ruostuneet jumiin, siinä vierähti useampi tunti kun puukkosahalla ja lentävällä noita pilkoin. Nyt sitten joutuu uusimaan ne vakaajatangon iskarin pään kumit.
V-M
V-M
Viimeksi muokannut V-M, Pe Kesä 10, 2005 16:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Olen parantanut nykyisen cs:än ja edellisen tonnarin alustaa laittamalla asuntovaununvetoon tarkoitetut jouset taakse. Tällä on saanut tukevuutta takapäähän ja loputkin kallistelut pois. Samaiset jouset ovat olleet myös aiemmissa 99 ja 900 Saabeissa. Useimpiin olen myös laittanut paremmat iskarit. Nykyiseen laitoin Monroen Sensatrackit. Jäykemmät takajouset parantavat kaikkea ajoa sekä kesällä että talvella. Ajo-ominaisuudet ovat todella balanssissa, kuormalla tai ilman.
Kerran olen tuon virityksen ansiosta pelastunut kolarilta tai metsäänmenolta edellisellä tonnarilla. Jouduin tekemään "hirvenväistökokeen", kun vastantulva auto kolaroi traktorin perään 100m edessäni ja singahti autoni eteen. Vauhtia oli yli 100 km tunnissa. Pääsin vielä kaltevalta pientäreeltä takaisinkin tielle. Tuskin olisin selvinnyt, ilman virityksiä.
Kerran olen tuon virityksen ansiosta pelastunut kolarilta tai metsäänmenolta edellisellä tonnarilla. Jouduin tekemään "hirvenväistökokeen", kun vastantulva auto kolaroi traktorin perään 100m edessäni ja singahti autoni eteen. Vauhtia oli yli 100 km tunnissa. Pääsin vielä kaltevalta pientäreeltä takaisinkin tielle. Tuskin olisin selvinnyt, ilman virityksiä.
Jos alustaa päivittää niin kannattaa kyllä mielestäni samantien laittaa esim HR:n jouset ja niiden kanssa toimivat iskarit, esim Konin keltaiset tms. Lisäksi kunnon puslat kaikkialle.
Ero Aeron vakioalustaan on todella suuri. Aeron vakioalusta on todella mukava ja pehmeä, mutta mukavuus ei ainakaan tuolla HR + Koni yhdistelmällä juurikaan kärsi, mutta ajettavuus paranee huomattavasti.
Aerossa on muistaakseni vähän jäykemmät kallistuksenvakaajat kuin muissa turboissa, mutta varmaan nuo alustasarjat toimivat yhtä hyvin kaikissa malleissa.
Luulin, että tuo Aeron vakioalusta oli ihan OK kunnes pääsin kunnolla kokeilemaan HR + Koni yhdistelmää ja omaan Aeroon päivittyy myös tuollainen kunnon alusta kunhan nykyiset iskarit saadaan loppuun niin saadaan ajettavuus lähestymään noita moderneja automalleja.
Ero Aeron vakioalustaan on todella suuri. Aeron vakioalusta on todella mukava ja pehmeä, mutta mukavuus ei ainakaan tuolla HR + Koni yhdistelmällä juurikaan kärsi, mutta ajettavuus paranee huomattavasti.
Aerossa on muistaakseni vähän jäykemmät kallistuksenvakaajat kuin muissa turboissa, mutta varmaan nuo alustasarjat toimivat yhtä hyvin kaikissa malleissa.
Luulin, että tuo Aeron vakioalusta oli ihan OK kunnes pääsin kunnolla kokeilemaan HR + Koni yhdistelmää ja omaan Aeroon päivittyy myös tuollainen kunnon alusta kunhan nykyiset iskarit saadaan loppuun niin saadaan ajettavuus lähestymään noita moderneja automalleja.