Vanteet ja renkaat 9000 2.3 TA (Griffin)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Vanteet ja renkaat 9000 2.3 TA (Griffin)

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Autoni alkuperäiset vanteet ovat 16 tuuman 2-väriset "turbovanteet". Renkaat 205*50*16. Ne oli vähän nuhjaantuneet ja löysin tilalle 15 tuuman ehjät "Aero"-vanteet. Renkaat 205*60*15. Onko näillä mielestänne iso ero. :D
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

On :lol:
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Olihan se vastaus mutten kyllä rehellisesti sanoen paljon viisastunut. :?
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Onhan ne tuuman pienemmät. Ulkonäöllisesti alkaa olla pienehköt, tosin makuasia mitä siitä pitää. Toinen voi tykätäkin.

Ajossa luulis että kumi alkaa jo myötäämään ikävästi kaarteessa. Kuoppaisella soratiellä voi olla hyvinkin miellyttävä kun joustaa kuoppiin. Kai se ajokäyttäytyminenkin on makuasia.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mitähän eroa mahdoit tarkoittaa?
- Ajettavuus
- hinta
- ulkonakö
- sopivuus
jne...

Täsmälliseen kyssäriin saa paremman vastauksen? :roll:

Mulle kelpais tollaset rispaantuneetkin 16" jos ovat sellaisen kun aattelen? 8)

V-M
Viimeksi muokannut V-M, Ti Kesä 21, 2005 12:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

Jos noista pitää valita niin ehdottomasti tuo 50 korkea rengas. 60 on varmasti ikävä kaarteissa. Itellä 65 korkeat talvirenkaat, ja sen verran hirveä ajaa että en varmasti noita enää auton alle laita. Vähän tiukemmissa jarrutuksissa ja kovalla tuulella todella levoton.
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Re: Vanteet ja renkaat 9000 2.3 TA (Griffin)

Viesti Kirjoittaja Archie »

Peter Finn kirjoitti:Onko näillä mielestänne iso ero. :D
205-60/15 renkaan halkaisija on 627 mm.

205-50/16 renkaan halkaisija on 611,4 mm.

eli 16 tuumainen on tässä tapauksessa 15 mm. matalampi
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

AP kirjoitti:Jos noista pitää valita niin ehdottomasti tuo 50 korkea rengas. 60 on varmasti ikävä kaarteissa. Itellä 65 korkeat talvirenkaat, ja sen verran hirveä ajaa että en varmasti noita enää auton alle laita. Vähän tiukemmissa jarrutuksissa ja kovalla tuulella todella levoton.
Talvirenkaiden ja kesärenkaiden profiileilla ei ole paljoa yhteistä ajokäyttäytymisen kanssa. Talvirenkaiden runkorakenne ja kumiseos on huomattavasti notkeampaa kuin kesärenkaissa, joten saman kokoiset kesärenkaat on huomattavasti jämäkämmät. Myös kantavuudessa ja nopeusluokassa on eroa.

Oma valinta tontun alle kesät talvet on 195/65R15.

Talvirenkaissa pitää olla reilusti enemmän ilmaan kuin kesärenkaissa. 2,5bar alkaa riittämään. Eivät sitten lötköä niin.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Noitten reunoista viottuneiden vanteiden korjaukseen löysin netistä ohjeet:

1. Ruiskutat pintaan maalinpoistospray:tä. Tämä saa vanhat maalit/lakat "kiehumaan" ja saat kaavittua ne lastalla pois (selviät vähemmällä kiillotuksella, ei tee naarmuja kiillotettuun pintaan niinkuin esim. hiominen...)
2. Hiot ainoastaan hapettumakohdat/tasoitat. Aloitat vaikkapa 240:llä paperilla ja siitä siirryt asteittain aina hienoimpaan asti mitä kaupasta löytyy.
3. Haet kaupasta metallinhiontatahnaa/kiillotustahnaa ja porakoneeseen sopivan puuvillalaikan. Kiillotat vanteet tahnalla kauttaaltaan pariin otteeseen, varsinkin kohdat joista jouduit hiomaan saattaa vaatia enemmänkin käsittelyjä. Mutta käy vanteet läpi kauttaaltaan ainakin lopuksi että saat tasaisen kiillon koko vanteeseen.
4. Ruiskuta päälle 2-komponenttilakka, jota löytyy nykyään myös spraynä. Oo tarkkana kerrosten kans ja ruiskuta ohuita kerroksia, kiillotetulta pinnalta valahtaa helposti.

Onko kokemuksia?
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

peinu kirjoitti:
AP kirjoitti:Jos noista pitää valita niin ehdottomasti tuo 50 korkea rengas. 60 on varmasti ikävä kaarteissa. Itellä 65 korkeat talvirenkaat, ja sen verran hirveä ajaa että en varmasti noita enää auton alle laita. Vähän tiukemmissa jarrutuksissa ja kovalla tuulella todella levoton.
Talvirenkaiden ja kesärenkaiden profiileilla ei ole paljoa yhteistä ajokäyttäytymisen kanssa. Talvirenkaiden runkorakenne ja kumiseos on huomattavasti notkeampaa kuin kesärenkaissa, joten saman kokoiset kesärenkaat on huomattavasti jämäkämmät. Myös kantavuudessa ja nopeusluokassa on eroa.

Oma valinta tontun alle kesät talvet on 195/65R15.

Talvirenkaissa pitää olla reilusti enemmän ilmaan kuin kesärenkaissa. 2,5bar alkaa riittämään. Eivät sitten lötköä niin.
No joo, eipä ole kyllä kokemusta noista korkean profiilin kesärenkaista :oops: , hyvä kun tuli korjaus.
Mutta joka tapauksessa nuo korkea profiiliset ei sovi mun makuun, eli tämäkin tietenkin makuasia
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Peter Finn kirjoitti:Noitten reunoista viottuneiden vanteiden korjaukseen löysin netistä ohjeet:

1. Ruiskutat pintaan maalinpoistospray:tä. Tämä saa vanhat maalit/lakat "kiehumaan" ja saat kaavittua ne lastalla pois (selviät vähemmällä kiillotuksella, ei tee naarmuja kiillotettuun pintaan niinkuin esim. hiominen...)
2. Hiot ainoastaan hapettumakohdat/tasoitat. Aloitat vaikkapa 240:llä paperilla ja siitä siirryt asteittain aina hienoimpaan asti mitä kaupasta löytyy.
3. Haet kaupasta metallinhiontatahnaa/kiillotustahnaa ja porakoneeseen sopivan puuvillalaikan. Kiillotat vanteet tahnalla kauttaaltaan pariin otteeseen, varsinkin kohdat joista jouduit hiomaan saattaa vaatia enemmänkin käsittelyjä. Mutta käy vanteet läpi kauttaaltaan ainakin lopuksi että saat tasaisen kiillon koko vanteeseen.
4. Ruiskuta päälle 2-komponenttilakka, jota löytyy nykyään myös spraynä. Oo tarkkana kerrosten kans ja ruiskuta ohuita kerroksia, kiillotetulta pinnalta valahtaa helposti.

Onko kokemuksia?
Lakka tummuu, ite en kiilloitettua osaa lakkaisi...

Vahaa vaan päälle säännöllisesti...
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Itselläni sama homma edessä, lakkaa en ajatellut laittaa kiillotettuun osaan.

Nitromorset vielä ostamatta, mutta eiköhän se siitä.. Toivottavasti ei hirveitä pakkeliyllätyksiä paljastu hopeiseksi maalatun reunan alta.. :-/
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

AP kirjoitti:
peinu kirjoitti:
AP kirjoitti:Jos noista pitää valita niin ehdottomasti tuo 50 korkea rengas. 60 on varmasti ikävä kaarteissa. Itellä 65 korkeat talvirenkaat, ja sen verran hirveä ajaa että en varmasti noita enää auton alle laita. Vähän tiukemmissa jarrutuksissa ja kovalla tuulella todella levoton.
Talvirenkaiden ja kesärenkaiden profiileilla ei ole paljoa yhteistä ajokäyttäytymisen kanssa. Talvirenkaiden runkorakenne ja kumiseos on huomattavasti notkeampaa kuin kesärenkaissa, joten saman kokoiset kesärenkaat on huomattavasti jämäkämmät. Myös kantavuudessa ja nopeusluokassa on eroa.

Oma valinta tontun alle kesät talvet on 195/65R15.

Talvirenkaissa pitää olla reilusti enemmän ilmaan kuin kesärenkaissa. 2,5bar alkaa riittämään. Eivät sitten lötköä niin.
No joo, eipä ole kyllä kokemusta noista korkean profiilin kesärenkaista :oops: , hyvä kun tuli korjaus.
Mutta joka tapauksessa nuo korkea profiiliset ei sovi mun makuun, eli tämäkin tietenkin makuasia
Heh, toi on niin sanottu normaalirengastus. Sitä matalammat on matalaprofiilit :)

Mitä isommat vanteet, sen enemmän kiiltävää. Samalla rengas ohenee ja on jämäkämpi. Vastaavasti äänet ja vetely lisäänyvät. Myös iskareille kohdistuu kovempi rasitus.

Pienemmät vanteet ei ole niin näyttävät. Rauhallisessa ajossa mukavammat, säästävät iskareita. Kallistelevat tiukissa mutkissa enemmän. Pienempi jousittamaton kuorma ja enemmän joustovaraa renkaassa pitävät auton tiellä "ryttyytksissä". :)

Omasta mielestänikin isommat vanteet on aina hienommat ja ajo-ominaisuudet on kuulemma köyhien keksimä juttu.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Vanteet ja renkaat 9000 2.3 TA (Griffin)

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Archie kirjoitti:
Peter Finn kirjoitti:Onko näillä mielestänne iso ero. :D
205-60/15 renkaan halkaisija on 627 mm.

205-50/16 renkaan halkaisija on 611,4 mm.

eli 16 tuumainen on tässä tapauksessa 15 mm. matalampi

Tai siis puolet tuosta.
Renkaan säteen verran kai se auto laskee, ei halkaisijan :?:
eli

627 - 611,4 = 15,6 / 2 = 7,8 mm
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

peinu kirjoitti:Heh, toi on niin sanottu normaalirengastus. Sitä matalammat on matalaprofiilit :)

Mitä isommat vanteet, sen enemmän kiiltävää. Samalla rengas ohenee ja on jämäkämpi. Vastaavasti äänet ja vetely lisäänyvät. Myös iskareille kohdistuu kovempi rasitus.

Pienemmät vanteet ei ole niin näyttävät. Rauhallisessa ajossa mukavammat, säästävät iskareita. Kallistelevat tiukissa mutkissa enemmän. Pienempi jousittamaton kuorma ja enemmän joustovaraa renkaassa pitävät auton tiellä "ryttyytksissä". :)

Omasta mielestänikin isommat vanteet on aina hienommat ja ajo-ominaisuudet on kuulemma köyhien keksimä juttu.
Kummassakin tonnarissa ollut jo ostaessa kesärenkaat "matalaprofiiliset" , siksi ei ole kokemusta noista 60-65 kesärenkaista.
Mitä matalampi profiili ja isompi vanne, sitä kovempi kyyti :arrow: mutta mitä siitä, näyttää paremmalta :lol:
Vastaa Viestiin