9000 kysymyksiä;korkea tyhjäkäynti ja kulutusmittari
9000 kysymyksiä;korkea tyhjäkäynti ja kulutusmittari
Sainpas tonnarin kytkimen korjattua ja vihdoin viimein 150euron auton ajoon. Muutama kysymys heräsi:
tyhjäkäynti kiertää tasaisesti 1200.. mistä vikaa voisi ruveta paikantamaan? Check-engine valo ei pala. Ilmavuotoja?
Ja kulutusmittari näyttää koko ajan 8,4litraa. Tolppakulutusmittari toimii ihan oikein. Joku resetointi tms?
autohan on vapaastihönkivä 1990 9000CD
-tuomas-
tyhjäkäynti kiertää tasaisesti 1200.. mistä vikaa voisi ruveta paikantamaan? Check-engine valo ei pala. Ilmavuotoja?
Ja kulutusmittari näyttää koko ajan 8,4litraa. Tolppakulutusmittari toimii ihan oikein. Joku resetointi tms?
autohan on vapaastihönkivä 1990 9000CD
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Oletko varma että se 8,4 ei ole keskikulutuslukema?
Jos tyhjäkäynti rauhoittuu litiställä tyhjäkäyntimoottorille menevän letkun, syy lienee jumittava tyhjäkäyntimoottori. Karstanpoistopuhdistus letkuliittimistä CRC:tä, kaasariputsausspraytä tms. suihkimalla auttanee.
Kaasuläpän asentokytkin pitää toimia, läpän ollessa kiinni pitää keskimmäisen ja jommankumman reunimmaisen olla yhdessä.
Läppäkotelokin kannattaisi varmuudeksi puhdistaa.
Kaasuläpän perussäätö ja tyhjäkäynnin säätö on selostettu ohjeessa
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Jos tyhjäkäynti rauhoittuu litiställä tyhjäkäyntimoottorille menevän letkun, syy lienee jumittava tyhjäkäyntimoottori. Karstanpoistopuhdistus letkuliittimistä CRC:tä, kaasariputsausspraytä tms. suihkimalla auttanee.
Kaasuläpän asentokytkin pitää toimia, läpän ollessa kiinni pitää keskimmäisen ja jommankumman reunimmaisen olla yhdessä.
Läppäkotelokin kannattaisi varmuudeksi puhdistaa.
Kaasuläpän perussäätö ja tyhjäkäynnin säätö on selostettu ohjeessa
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jos tyhjäkäynti ei mömmöjä suihkimalla tokene vaikka letkua ruttaamalla rauhoittuukin niin moottori auki vaan, olen 2 avannut ja molemmat toimii nyt, kumpikaan ei avaamatta tullut kuntoon..jus kirjoitti: Jos tyhjäkäynti rauhoittuu litiställä tyhjäkäyntimoottorille menevän letkun, syy lienee jumittava tyhjäkäyntimoottori. Karstanpoistopuhdistus letkuliittimistä CRC:tä, kaasariputsausspraytä tms. suihkimalla auttanee.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Kiitoksia neuvoista. Ainakin tyhjäkäyntimoottori näyttää jollain tavalla pelaavan, kun kiskaisin siitä piuhan irti, niin tyhjäkäynti hyppäsi ylöspäin. pitänee tukkia ensin kaikki imuvuodot, ja katsoa sitten mitä tuo tekee.
Ok. Tuo kulutusmittari olikin sitten ihan selvä juttu. Olin vain tottunut kaverin -86 turboon missä sitä palkkimittaria ei ole, ja hetkittäinen kulutus pyörii lukuina ruudulla.
Vielä pientä vikaa autossa on:
-toisen takaoven lapsilukkoa ei saa pois päältä.
-öljyt on vaihtamatta
-pientä pintaruosteen piiloittamista
-rengas pitäisi vaihtaa
Ihmeellinen peli tuo on kyllä satkun jälkeen ajella. Hienosti rullaa moottoritietä äänettömästi ja eleettömästi. ruiskukoneessa tuntuu olevan puhtiakin ihan tarpeeksi, vaikkei se mikään raketti olekaan.
mutta näin. Kiitoksia tosiaan avusta.
-tuomas-
Ok. Tuo kulutusmittari olikin sitten ihan selvä juttu. Olin vain tottunut kaverin -86 turboon missä sitä palkkimittaria ei ole, ja hetkittäinen kulutus pyörii lukuina ruudulla.
Vielä pientä vikaa autossa on:
-toisen takaoven lapsilukkoa ei saa pois päältä.
-öljyt on vaihtamatta
-pientä pintaruosteen piiloittamista
-rengas pitäisi vaihtaa
Ihmeellinen peli tuo on kyllä satkun jälkeen ajella. Hienosti rullaa moottoritietä äänettömästi ja eleettömästi. ruiskukoneessa tuntuu olevan puhtiakin ihan tarpeeksi, vaikkei se mikään raketti olekaan.
mutta näin. Kiitoksia tosiaan avusta.
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 08:20
Onko selvinnyt, miten lapsilukon saapi korjattua???tuomas kirjoitti:Kiitoksia neuvoista. Ainakin tyhjäkäyntimoottori näyttää jollain tavalla pelaavan, kun kiskaisin siitä piuhan irti, niin tyhjäkäynti hyppäsi ylöspäin. pitänee tukkia ensin kaikki imuvuodot, ja katsoa sitten mitä tuo tekee.
Ok. Tuo kulutusmittari olikin sitten ihan selvä juttu. Olin vain tottunut kaverin -86 turboon missä sitä palkkimittaria ei ole, ja hetkittäinen kulutus pyörii lukuina ruudulla.
Vielä pientä vikaa autossa on:
-toisen takaoven lapsilukkoa ei saa pois päältä.
-öljyt on vaihtamatta
-pientä pintaruosteen piiloittamista
-rengas pitäisi vaihtaa
Ihmeellinen peli tuo on kyllä satkun jälkeen ajella. Hienosti rullaa moottoritietä äänettömästi ja eleettömästi. ruiskukoneessa tuntuu olevan puhtiakin ihan tarpeeksi, vaikkei se mikään raketti olekaan.
mutta näin. Kiitoksia tosiaan avusta.
-tuomas-
Z
Jos takaovi ei aukea, vaikka lapsilukkonappi on pois päältä, vika lienee lukon linkkivivussa tai sen kiinnityksesssä.
Sisäpuolen avausvivusta menee tanko oven takaosassa olevaan lukkoon. Tanko ei alunperin ole täysin suora, vaan siinä on pari taivutusta. Nuo tangossa olevat taivutukset saattavat suoristua käytössä sen verran, että avauskahvan liike ei enää välity riittävästi lukkomekanismille. Tähän auttaa kun taivuttaa tangon taivutukset jyrkemmiksi tai tekee keskelle uuden mutkan.
Toinen mikä voi vaikuttaa, on tangon keskikiinnitys, joka lienee suunniteltu ehkäisemään em. tangon suoristumista. Jos kiinnitys (muoviklipsi) rikkoutuu, avausvipu saattaa lakata avaamasta ovea, vaikka tangon taivutuksien muoto ei muuttuisikaan.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... lukko1.jpg
Sisäpuolen avausvivusta menee tanko oven takaosassa olevaan lukkoon. Tanko ei alunperin ole täysin suora, vaan siinä on pari taivutusta. Nuo tangossa olevat taivutukset saattavat suoristua käytössä sen verran, että avauskahvan liike ei enää välity riittävästi lukkomekanismille. Tähän auttaa kun taivuttaa tangon taivutukset jyrkemmiksi tai tekee keskelle uuden mutkan.
Toinen mikä voi vaikuttaa, on tangon keskikiinnitys, joka lienee suunniteltu ehkäisemään em. tangon suoristumista. Jos kiinnitys (muoviklipsi) rikkoutuu, avausvipu saattaa lakata avaamasta ovea, vaikka tangon taivutuksien muoto ei muuttuisikaan.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... lukko1.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Itellä oli sellanen vika että tyhjäkäyntikierrokset lähti välillä nousee ihan ittekseen johonkin 1500, ja laski sitten jossain vaiheessa.
Vaihdoin lämpöanturin ja putsasin tyhjäkäyntimoottorin ja suuttimet ja ilmanputsarin vaihdoin, mikään ei auttanut. Ilmavuotoja ei ollut.
Otin kaasuläppäkotelon irti ja purin osiksi ja pesin sen. Mustaa tavaraa oli joka pinnassa. "Löysin" säätöruuvin kotelon päältä, eli siinä läpän yläpuolella ja ihmettelin että mikäs tämä on. Läpän yläpuolella kotelon sisällä on ilmakanava jota ruuvilla voi säätää auki ja kiinni. Puhdistettuani kotelon laitoin sen takas ja kone käyntiin. Kierrokset nousi taas samalle tasolle mutta ei lähtenyt laskemaan. Ruuvasin säätöruuvin kiinni ja kierrokset tippu ja tyhjäkäyntimoottori alko säätämään kierrosket oikeelle arvolle.
Ja auto on myös '90, säätöruuvia ei ole esim '88 turbossa, mutta paikka sille löytyy. Mikä sitten lienee käyttötarkoitus kun tyhjäkäyntimoottorin tehtävä on päästää oikea määrä ilmaa läpän "ohi" eikä säätöruuvin??
Vaihdoin lämpöanturin ja putsasin tyhjäkäyntimoottorin ja suuttimet ja ilmanputsarin vaihdoin, mikään ei auttanut. Ilmavuotoja ei ollut.
Otin kaasuläppäkotelon irti ja purin osiksi ja pesin sen. Mustaa tavaraa oli joka pinnassa. "Löysin" säätöruuvin kotelon päältä, eli siinä läpän yläpuolella ja ihmettelin että mikäs tämä on. Läpän yläpuolella kotelon sisällä on ilmakanava jota ruuvilla voi säätää auki ja kiinni. Puhdistettuani kotelon laitoin sen takas ja kone käyntiin. Kierrokset nousi taas samalle tasolle mutta ei lähtenyt laskemaan. Ruuvasin säätöruuvin kiinni ja kierrokset tippu ja tyhjäkäyntimoottori alko säätämään kierrosket oikeelle arvolle.
Ja auto on myös '90, säätöruuvia ei ole esim '88 turbossa, mutta paikka sille löytyy. Mikä sitten lienee käyttötarkoitus kun tyhjäkäyntimoottorin tehtävä on päästää oikea määrä ilmaa läpän "ohi" eikä säätöruuvin??
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Tuolla ruuvilla tehdään kaasuläpän perusasetus. Perusasennossaan (=tyhjäkäyntiasento) läpän ja läppärungon välissä on 0,5mm:n välys. Perusasetus tehdään näin:
1. Avaa säätöruuvin lukitusmutteri (8mm avain)
2. Kierrä säätöruuvi auki (eli niin, että ruuvin kärki ei kosketa enään vastakappalettaan --> läppä menee täysin kiinni)
3. Kierrä säätöruuvia kiinni niin kauan, että se juuri ja juuri koskettaa vastakappaleeseensa
4. Kierrä vielä 1/3 kierros ja lukitse säätöruuvi mutterilla.
Kun läpän asentoanturi tunnistaa, että nyt ollaan tyhjäkäyntiasennossa, antaa ECU ilmänsäädön tyhjäkäyntimoottorille. Mulla oli asentoanturin tieto hukassa (liitinvika), josta johtui, että auto ei käynyt pätkääkään tyhjäkäyntiä kylmänä, mutta koneen täysin lämmittyä pystyi imemään läpän ja läppärungon välistä sen verta ilmaa, että kävi tyhjäkäyntiä, vaikka tyhjäkäyntimoottori oli poissa pelistä.
EDIT: Niin, siis yo sepustus koskee LH-2.4.2 ruiskulla olevia tonnareita...
1. Avaa säätöruuvin lukitusmutteri (8mm avain)
2. Kierrä säätöruuvi auki (eli niin, että ruuvin kärki ei kosketa enään vastakappalettaan --> läppä menee täysin kiinni)
3. Kierrä säätöruuvia kiinni niin kauan, että se juuri ja juuri koskettaa vastakappaleeseensa
4. Kierrä vielä 1/3 kierros ja lukitse säätöruuvi mutterilla.
Kun läpän asentoanturi tunnistaa, että nyt ollaan tyhjäkäyntiasennossa, antaa ECU ilmänsäädön tyhjäkäyntimoottorille. Mulla oli asentoanturin tieto hukassa (liitinvika), josta johtui, että auto ei käynyt pätkääkään tyhjäkäyntiä kylmänä, mutta koneen täysin lämmittyä pystyi imemään läpän ja läppärungon välistä sen verta ilmaa, että kävi tyhjäkäyntiä, vaikka tyhjäkäyntimoottori oli poissa pelistä.
EDIT: Niin, siis yo sepustus koskee LH-2.4.2 ruiskulla olevia tonnareita...
Viimeksi muokannut V.J.S, Ke Kesä 08, 2005 10:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Eikun tuo on ohivirtauskanava, jolla pystyisi säätämään tyhjäkäyntiä jos tuo läppäkotelo sattuisi tulemaan asennetuksi autoon, jossa ei ole tyhjäkäyntimoottoria. Ohjeen mukaan tuo ohivirtauskanava kuuluu ruuvata kiinni, LH2.4-autossa kaasuläppä säädetään niin kuin V.J.S. tuossa yllä kirjoitti.
LH2.2-autossa kaasuläppä säädetään niin, että tyhjäkäyntimoottori disabloituna (testiliittimestä maadoittamalla tai letku litistämällä) tyhjäkäynniksi tulee 750 - 775 rpm. Tämän jälkeen pitää varmistaa, että kaasuläpän asentokytkin sulkeutuu tyhjäkäyntiasennossa. Sitten kun tyhjäkäyntimoottori jälleen päästetään toimintaan tyhjäkäyntikierrosluku asettuu 850 +-75 rpm tienoille.
LH2.2-autossa kaasuläppä säädetään niin, että tyhjäkäyntimoottori disabloituna (testiliittimestä maadoittamalla tai letku litistämällä) tyhjäkäynniksi tulee 750 - 775 rpm. Tämän jälkeen pitää varmistaa, että kaasuläpän asentokytkin sulkeutuu tyhjäkäyntiasennossa. Sitten kun tyhjäkäyntimoottori jälleen päästetään toimintaan tyhjäkäyntikierrosluku asettuu 850 +-75 rpm tienoille.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Räpläsin eilen tonnarini tyhjäkäyntiä kuntoon. Putsailin ilmaluistin ja kaasuläppäkotelon. Kun säädin kaasuläpän ohjeitten mukaan, kierrokset laskivat kaasua nostaessa todella alas, kuten ennenkin, eli välillä auto sammui ajossa. Säädin kaasuläpän säätöruuvia n. 2 kierrosta enemmän sisään, kuin ohjeissa neuvotaan. Näin sain auton pysymään käynnissä joka tilanteessa. Vieläkin kierrokset laskevat välillä n. 500rpm:mään. Tyhjäkäynti on nyt sitten n. 900-1000rmp, joka taitaa hieman liian suuri.
Ilmaluisti tuntuu toimivan, ja kaasuläpän asennontunnistin on juuri vahdettu. Missähän vielä vika voisi sitten olla?
Jos pääsisi ehjällä ilmaluistilla testaamaan, voisi sanoa varmasti, toimiiko osa.
Ilmaluisti tuntuu toimivan, ja kaasuläpän asennontunnistin on juuri vahdettu. Missähän vielä vika voisi sitten olla?
Jos pääsisi ehjällä ilmaluistilla testaamaan, voisi sanoa varmasti, toimiiko osa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470