Korjausopas?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Korjausopas?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko tonnariin olemassa korjausopasta? Piti esittää helppo kysymys jos vaikka joku suostuisi vastaamaan :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Haikara
"Hirsch"
Viestit: 755
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 10:53
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Haikara »

Korjausopas löytyy suomenkielisenä. Myynnissä esim. Motonet, Tavaratalo Hong Kong jne.

Katso myös: http://www.alfamer.fi
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Juu tuo Alfamerin opas tuntuisi ainakin olevan kohtuullinen osastossa moottori pura ja kokoa. (en oo kylläkään vielä joutunut tollaista 16venasta purkamaan). Mitta-arvoja on aika hyvin kuten kiristysmomenttejakin.
Muuten esim. tohon vm.97 ei sähkökaaviot päde alkuunkaan yms.
Avatar
Haikara
"Hirsch"
Viestit: 755
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 10:53
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Haikara »

Alfamer ilmoittaa, että Saab 9000 malleihin on kytkentäkaavioita niin valtaisa määrä, ettei niiden kaikkien sisällyttäminen oppaaseen ole mahdollista. Oppaassa on ainoastaan tyypilliset joidenkin mallien kytkentäkaaviot.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Niinhän tuo taitaa sanoa ja löytyyhän noihin uudempiinkin scemat veli Venäläiseltä. :)
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Varoituksen sana: Alfamerin tonnariopas on monilta osin aivan paska, kuten monet muutkin Alfamerin oppaat. Jos sen satut kuitenkin ostamaan, niin vähän kriittisyyttä kannattaa ottaa mukaan. Ohjeet ovat sinänsä periaatteessa oikein, mutta ainakin monissa pikkuhommissa pääsee paljon pienemmällä vaivalla kun vähän käyttää päätään sen sijaan että alkaisi suoraan purkamaan autoa Alfamerin ohjeiden mukaan. Muistaakseni esim. etupyöränlaakerin vaihtoon pitäisi Alfamerin mukaan irrottaa koko napa-asetelma jne. , ja samoin moniurahihnan vaihtoon käsketään muistaakseni irrottaa sisälokari ja kaikkea muuta mukavaa :? . (Toivottavasti muistan oikein, opas on tällä hetkellä auton kontissa eikä jaksa lähteä tarkistamaan.)

Haynes on käsittääkseni paljon parempi, jos vaan englannin luetun ymmärrys on edes välttävällä tasolla.
#1970
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ah79 kirjoitti:Varoituksen sana: Alfamerin tonnariopas on monilta osin aivan paska, kuten monet muutkin Alfamerin oppaat. Jos sen satut kuitenkin ostamaan, niin vähän kriittisyyttä kannattaa ottaa mukaan. Ohjeet ovat sinänsä periaatteessa oikein, mutta ainakin monissa pikkuhommissa pääsee paljon pienemmällä vaivalla kun vähän käyttää päätään sen sijaan että alkaisi suoraan purkamaan autoa Alfamerin ohjeiden mukaan. Muistaakseni esim. etupyöränlaakerin vaihtoon pitäisi Alfamerin mukaan irrottaa koko napa-asetelma jne. , ja samoin moniurahihnan vaihtoon käsketään muistaakseni irrottaa sisälokari ja kaikkea muuta mukavaa :? . (Toivottavasti muistan oikein, opas on tällä hetkellä auton kontissa eikä jaksa lähteä tarkistamaan.)

Haynes on käsittääkseni paljon parempi, jos vaan englannin luetun ymmärrys on edes välttävällä tasolla.
Mun mielestä (kolme päivää vasta dokattu, eli mielipiteitä ei välttämättä tarvitse pitää totuuksina 8O :roll: ) on aika paljon helpompaa vaihtaa toi tonnarin moniurahihna sisälokari irroitettuna kuin yrittää soheltaa lokari kiinni...Lokarin irroituis on kuitenkin ainkain 5min homma...Etenkin kun hihna vaihdetaan, niin silloin pitäs vaihtaa myös kiristin ja ohjainrulla...Muuten kyllä ei toi Aölfamerin oppaan taso vakuuta. Haynes taas on ihan OK, jos haluaa tietää öäljypropun tulpan kiristysmomentin...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

V.J.S kirjoitti:
Mun mielestä (kolme päivää vasta dokattu, eli mielipiteitä ei välttämättä tarvitse pitää totuuksina 8O :roll: ) on aika paljon helpompaa vaihtaa toi tonnarin moniurahihna sisälokari irroitettuna kuin yrittää soheltaa lokari kiinni...Lokarin irroituis on kuitenkin ainkain 5min homma...
Omasta mielestäni ainakin perustonnarissa hihnan pujottelu paikalleen on melko helppo homma sisälokarin irroitukseen verrattuna. Ei tarvii räpeltää tunkin ja pukkien kanssa jne. Nämähän ovat toki täysin mielipidekysymyksiä, mutta mun mielestä sellainen korjausopas ei ole hyvä, jossa suoraan annetaan ohjeeksi purkaa sitä ja tätä edes vihjaamatta, että vaihtoehtoisiakin tapoja on olemassa. :P
V.J.S kirjoitti: Muuten kyllä ei toi Aölfamerin oppaan taso vakuuta. Haynes taas on ihan OK, jos haluaa tietää öäljypropun tulpan kiristysmomentin...


Eiköhän Haynesissä ohjeet ole muutenkin hieman perusteellisempia kuin Alfamerissa. Täytyy tosin tunnustaa, että nimenomaisesti tontun Haynes-opasta en ole ikinä vilkaissutkaan, joten kohta joku varmastikin kertoo, että siinä neuvotaan nuo mainitsemani esimerkkikorjaukset tasan samalla lailla kuin Alfamerissakin :oops: ...
#1970
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

V.J.S kirjoitti:Etenkin kun hihna vaihdetaan, niin silloin pitäs vaihtaa myös kiristin ja ohjainrulla...
Eikös tuon takia ole helpompi irroittaa se lokari?
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Rafu kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Etenkin kun hihna vaihdetaan, niin silloin pitäs vaihtaa myös kiristin ja ohjainrulla...
Eikös tuon takia ole helpompi irroittaa se lokari?
Ehkä tuossa tapauksessa, mutta en minä ainakaan ala ehjää osaa vaihtamaan, jos se pyörii nätisti eikä klappia löydy :D . Kiristinkin näyttäisi tosin olevan sellaisessa paikassa, että sen saisi pienellä' sorminäppäryydellä kyllä vaihdettua ilman lokarin irroitustakin.

Nyt menee muuten niin pahasti off-tocipiksi, että itse palaan aiheen pariin vasta sitten, jos keksin jotain varsinaiseen aiheeseen (=korjausoppaat) liittyvää sanottavaa :roll: .
#1970
osku
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 16:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja osku »

Kuten oppaassa sanotaan riippuu mallista miten helpointa!!
Itsellä ollut kirjastosta uusimalla opus lainassa 5 kuukautta.
Ainaki omassa 2.3 ilmastoinnilla ja tasapainoilla var. niin on helpoin
suoraan irroittaa sisälokasuoja(älkää sekoittako ei tarvi siis lokasuojaa
irr. vaan muovisuoja).
Mielestäni opus on hyvä mutta ajatuksen kanssa luettava ja vertaa
aina mikä on oman autosi malli, ettet tee turhaa työtä!!!
SAAB on nautinto tien päällä
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Pitää ottaa huomioon, jotta kirjantekijöillä on varmasti ollut autonosturi paineilma räikkä pulttikone ja yms. kivaa käytössä. jolloin sisälokarin molempien puoliskojen irroitukseen menee tuskin 5minuuttia. Eli kirjoja ei olekaan tarkoituttu tienpäällä/parkkipaikoilla suoritettaviin korjauksiin.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ja vielä itseäni jatkaen, se ohjain laakeri kannattaa kyllä vaihtaa ainakin joka toisen remminvaihdon yhteydessä.
Motonetin myymä kesti tossa edellisessä pikkasen päälle 100t ja tuli kananmunanmuotoinen (savujen kera).
Aika pikku vika jäädä tienpäälle. (onneks ei jäänyt kauas). :)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No nyt sain tuon halvatun :lol: pois päältä, hik :D Ja samperikun näihihn näppikksiiin ei osu!!!!!!!!!!!!!!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Alfa Merin korjausopas maksoi just itsensä.
Tonnarini ei käynnistynyt, mielessä pyörii vaikka mitä vikamahdollisuuksia.
Luin oppaasta hyvän konstin , jota en aijemmin ollut älynnyt käyttää.

Kytke sytkän ajoituslamppu johonkin virtapiuhaan ja katso vilkkuuko valo kun starttaat. Ei tartte purkaa mitään, kytkee vain liittimet .
Ei muuten vilkkunut.
Osa kerrallaan uusiksi ja kokeilua.
Sytkän pääteasteen vaihdon jälkeen alkoi vilkkua ja hörähti tulille

:D :D :D

Samalla konstilla voi tarkistaa johto kerrallaan, missä käyvä motti pätkii
Viimeksi muokannut Firges9000, Ma Kesä 27, 2005 16:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin