Korjausopas?
Korjausopas?
Onko tonnariin olemassa korjausopasta? Piti esittää helppo kysymys jos vaikka joku suostuisi vastaamaan
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Korjausopas löytyy suomenkielisenä. Myynnissä esim. Motonet, Tavaratalo Hong Kong jne.
Katso myös: http://www.alfamer.fi
Katso myös: http://www.alfamer.fi
Varoituksen sana: Alfamerin tonnariopas on monilta osin aivan paska, kuten monet muutkin Alfamerin oppaat. Jos sen satut kuitenkin ostamaan, niin vähän kriittisyyttä kannattaa ottaa mukaan. Ohjeet ovat sinänsä periaatteessa oikein, mutta ainakin monissa pikkuhommissa pääsee paljon pienemmällä vaivalla kun vähän käyttää päätään sen sijaan että alkaisi suoraan purkamaan autoa Alfamerin ohjeiden mukaan. Muistaakseni esim. etupyöränlaakerin vaihtoon pitäisi Alfamerin mukaan irrottaa koko napa-asetelma jne. , ja samoin moniurahihnan vaihtoon käsketään muistaakseni irrottaa sisälokari ja kaikkea muuta mukavaa . (Toivottavasti muistan oikein, opas on tällä hetkellä auton kontissa eikä jaksa lähteä tarkistamaan.)
Haynes on käsittääkseni paljon parempi, jos vaan englannin luetun ymmärrys on edes välttävällä tasolla.
Haynes on käsittääkseni paljon parempi, jos vaan englannin luetun ymmärrys on edes välttävällä tasolla.
#1970
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Mun mielestä (kolme päivää vasta dokattu, eli mielipiteitä ei välttämättä tarvitse pitää totuuksina ) on aika paljon helpompaa vaihtaa toi tonnarin moniurahihna sisälokari irroitettuna kuin yrittää soheltaa lokari kiinni...Lokarin irroituis on kuitenkin ainkain 5min homma...Etenkin kun hihna vaihdetaan, niin silloin pitäs vaihtaa myös kiristin ja ohjainrulla...Muuten kyllä ei toi Aölfamerin oppaan taso vakuuta. Haynes taas on ihan OK, jos haluaa tietää öäljypropun tulpan kiristysmomentin...ah79 kirjoitti:Varoituksen sana: Alfamerin tonnariopas on monilta osin aivan paska, kuten monet muutkin Alfamerin oppaat. Jos sen satut kuitenkin ostamaan, niin vähän kriittisyyttä kannattaa ottaa mukaan. Ohjeet ovat sinänsä periaatteessa oikein, mutta ainakin monissa pikkuhommissa pääsee paljon pienemmällä vaivalla kun vähän käyttää päätään sen sijaan että alkaisi suoraan purkamaan autoa Alfamerin ohjeiden mukaan. Muistaakseni esim. etupyöränlaakerin vaihtoon pitäisi Alfamerin mukaan irrottaa koko napa-asetelma jne. , ja samoin moniurahihnan vaihtoon käsketään muistaakseni irrottaa sisälokari ja kaikkea muuta mukavaa . (Toivottavasti muistan oikein, opas on tällä hetkellä auton kontissa eikä jaksa lähteä tarkistamaan.)
Haynes on käsittääkseni paljon parempi, jos vaan englannin luetun ymmärrys on edes välttävällä tasolla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Omasta mielestäni ainakin perustonnarissa hihnan pujottelu paikalleen on melko helppo homma sisälokarin irroitukseen verrattuna. Ei tarvii räpeltää tunkin ja pukkien kanssa jne. Nämähän ovat toki täysin mielipidekysymyksiä, mutta mun mielestä sellainen korjausopas ei ole hyvä, jossa suoraan annetaan ohjeeksi purkaa sitä ja tätä edes vihjaamatta, että vaihtoehtoisiakin tapoja on olemassa.V.J.S kirjoitti:
Mun mielestä (kolme päivää vasta dokattu, eli mielipiteitä ei välttämättä tarvitse pitää totuuksina ) on aika paljon helpompaa vaihtaa toi tonnarin moniurahihna sisälokari irroitettuna kuin yrittää soheltaa lokari kiinni...Lokarin irroituis on kuitenkin ainkain 5min homma...
V.J.S kirjoitti: Muuten kyllä ei toi Aölfamerin oppaan taso vakuuta. Haynes taas on ihan OK, jos haluaa tietää öäljypropun tulpan kiristysmomentin...
Eiköhän Haynesissä ohjeet ole muutenkin hieman perusteellisempia kuin Alfamerissa. Täytyy tosin tunnustaa, että nimenomaisesti tontun Haynes-opasta en ole ikinä vilkaissutkaan, joten kohta joku varmastikin kertoo, että siinä neuvotaan nuo mainitsemani esimerkkikorjaukset tasan samalla lailla kuin Alfamerissakin ...
#1970
Ehkä tuossa tapauksessa, mutta en minä ainakaan ala ehjää osaa vaihtamaan, jos se pyörii nätisti eikä klappia löydy . Kiristinkin näyttäisi tosin olevan sellaisessa paikassa, että sen saisi pienellä' sorminäppäryydellä kyllä vaihdettua ilman lokarin irroitustakin.Rafu kirjoitti:Eikös tuon takia ole helpompi irroittaa se lokari?V.J.S kirjoitti:Etenkin kun hihna vaihdetaan, niin silloin pitäs vaihtaa myös kiristin ja ohjainrulla...
Nyt menee muuten niin pahasti off-tocipiksi, että itse palaan aiheen pariin vasta sitten, jos keksin jotain varsinaiseen aiheeseen (=korjausoppaat) liittyvää sanottavaa .
#1970
Kuten oppaassa sanotaan riippuu mallista miten helpointa!!
Itsellä ollut kirjastosta uusimalla opus lainassa 5 kuukautta.
Ainaki omassa 2.3 ilmastoinnilla ja tasapainoilla var. niin on helpoin
suoraan irroittaa sisälokasuoja(älkää sekoittako ei tarvi siis lokasuojaa
irr. vaan muovisuoja).
Mielestäni opus on hyvä mutta ajatuksen kanssa luettava ja vertaa
aina mikä on oman autosi malli, ettet tee turhaa työtä!!!
Itsellä ollut kirjastosta uusimalla opus lainassa 5 kuukautta.
Ainaki omassa 2.3 ilmastoinnilla ja tasapainoilla var. niin on helpoin
suoraan irroittaa sisälokasuoja(älkää sekoittako ei tarvi siis lokasuojaa
irr. vaan muovisuoja).
Mielestäni opus on hyvä mutta ajatuksen kanssa luettava ja vertaa
aina mikä on oman autosi malli, ettet tee turhaa työtä!!!
SAAB on nautinto tien päällä
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Alfa Merin korjausopas maksoi just itsensä.
Tonnarini ei käynnistynyt, mielessä pyörii vaikka mitä vikamahdollisuuksia.
Luin oppaasta hyvän konstin , jota en aijemmin ollut älynnyt käyttää.
Kytke sytkän ajoituslamppu johonkin virtapiuhaan ja katso vilkkuuko valo kun starttaat. Ei tartte purkaa mitään, kytkee vain liittimet .
Ei muuten vilkkunut.
Osa kerrallaan uusiksi ja kokeilua.
Sytkän pääteasteen vaihdon jälkeen alkoi vilkkua ja hörähti tulille
Samalla konstilla voi tarkistaa johto kerrallaan, missä käyvä motti pätkii
Tonnarini ei käynnistynyt, mielessä pyörii vaikka mitä vikamahdollisuuksia.
Luin oppaasta hyvän konstin , jota en aijemmin ollut älynnyt käyttää.
Kytke sytkän ajoituslamppu johonkin virtapiuhaan ja katso vilkkuuko valo kun starttaat. Ei tartte purkaa mitään, kytkee vain liittimet .
Ei muuten vilkkunut.
Osa kerrallaan uusiksi ja kokeilua.
Sytkän pääteasteen vaihdon jälkeen alkoi vilkkua ja hörähti tulille
Samalla konstilla voi tarkistaa johto kerrallaan, missä käyvä motti pätkii
Viimeksi muokannut Firges9000, Ma Kesä 27, 2005 16:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3