Olisikohan kuvankaltainen viritys istutettavissa tonnariinkin. Ei tarvitsisi olla niin viimeisteltykään kuin poikittaistuki ja öljymittatikunkaan avaaminen ei olisi ongelma
Nyt joku katevä kehittelemään ja markkinoimaan....
Kurko kirjoitti:Vaan mitä noita jäykisteleen, itse ainakin ajan useammin Pressanlinnan ohi, kuin jossain moottoriradan kaarteessa. Eli mukavuus kunniaan.
Siinähän kuvankaltainen jäykistys olisikin paikallaan. Ei helisisi ja natisisi koko auto, kun mukulakivillä kolkuttelee. Jäykkä alusta ( iskarit ja jouset ) ovat sitä motari kamaa.
pevi kirjoitti:
Siinähän kuvankaltainen jäykistys olisikin paikallaan. Ei helisisi ja natisisi koko auto, kun mukulakivillä kolkuttelee. Jäykkä alusta ( iskarit ja jouset ) ovat sitä motari kamaa.
Täh, mulla ainaskin menee tämä nykyinen cs ja kaksi aiempaakin hienosti mukulakivillä ja pressanlinnankin kohdassa, ei tosiaankaan nitise tai natise mistään. Ja tolla vakiolaustallakin uskaltaa päästää lujaa mutkaan jos on tarves, mun mielestä on erittäin hyvä vakiona, en lähde ainakaan ite millään lailla sitä pilaamaan, harmitti vann kun meni uudenveroinen tuulilasi tunkatessa mutta siinä oli kiveniskemä josta lähti, ja tullilasin liima saattoi olla liiamn jäykkää tai kovettunutta tms.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
En ole nyt ihan varma, mutta mielestäni tämän tonnarin "löysyysongelma" -joka siis ilmenee esim. tunkatessa joku kulma ylös- tulisi korjata vahvistamalla etu- ja takapään välistä koriosaa. Toisinsanoen jonkinlainen apurunkojen yhdistäjä. Itse olen -71 Mustangiini sellaisen valmistanut (en tosin vielä asentanut), koska ainakaan niihin peleihin ei kuulemani mukaan kannata liian jäykkää alustaa laittaa ennen tuota rungon jäykistämistä. Tulee muuten tuulilasi (kantavaa rakennetta) syliin...
Eli eiköhän noilla poikkituilla ehkäistä tiukassa mutkassa tapahtuvaa dynaamista ohjauskulmien muutosta? Joka muuten on saatettu ottaa huomioon auton alustaa suunniteltaessa ->eliminoit sen-> saatat HUONONTAA ajo-ominaisuuksia (sama juttu uretaanipuslien kanssa, eli puslissa tapahtuvaa joustoa ei oteta huomioon staattisia ohjauskulmien muutoksia tutkittaessa, kuten monesti "maalaisjärjellä" lasketuissa virityksissä tehdään, mutta tosielämä onkin jotain muuta ja varmaan ne Saabilla ovat osanneet ottaa tämän huomioon...)
Toki edustusluokan autoa suunniteltaessa on mukavuus varmasti ollut etusijalla, mutta lähdettäessä "parantamaan" ajo-ominaisuuksia, pitäisi olla selvillä ettei kaikki "löysyys" ole suunnittelijoilta jääneitä epäkohtia.
Kommentteja?