Mistä kone turbokone tonnarii?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Mistä kone turbokone tonnarii?

Viesti Kirjoittaja V-M »

f-19 kirjoitti:
JouniCSE kirjoitti:Öljyt vaihtuu 8-9tkm välein ja suodatin joka toinen kerta. Epäilyttää tosin että edellinen omistaja olis ajellu 50tkm samoilla litkuilla :cry: . Pitää toivoa parasta ja pelätä pahinta.
:!: :!: :!: 8O

Kuulostaapa typerältä. Miksi vaihdat suodattimen vain joka toisessa öljynvaihdossa? (Joo eipä se varmaan hirveästi likastu, mutta eipä se hirveästi maksakaan.) Jos on epäilys että aiemman öljynvaihdot jätetty väliin niin sitten suosittelen forte-käsittelyä ja usempaa öljynvaihtoa peräkkäin (eli öljyt kuumaksi ja pihalle) että saa pikeentyneen öljyn veke koneesta. Tällöin ei ehkä joka valutuksessa suodatinta vaihtaa. Näin ainakin itse tekisin, toivottavasti joku fiksumpi korjaa perusteluineen jos näin ei saakaan tehdä.

Turboautoissa ei tekisi öljynvaihto pahaa edes 5tkm välein. Enpä ihmettele miksi näitä koneita laukeaa tähän tahtiin, se on niinkuin jcarlson sanoi...
Kyllä nää jäljillä oot 8)

Kyllä puhdistus käsittely on aiheellista jos ei tiedä/arvelee auton käyttöhistoriaa.

Ja suodattimen vaihto kannattaa tehdä jokaisessa öljyn vaihdossa. Kyllä öljyn vaihtoväli pitäisi lyhentää sen mukaan kuinka paljon on viriä laitteeseen väsätty. Jokainen päätelköön kuinka paljon. IMHO

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Voisiko syynä b234 koneiden laukeamisiin olla ihan perinteinen tasapainoakselin rattaiden ja ketjun "murentuminen" öljyn sekaan?
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Tuossa yllä oli täyttä asiaa. Juuri suodattimen tukkeutuminen näyttää (ainakin yhtenä syynä) aiheuttavan noiden kakkos/kolmos runkolaakereiden tuhoutumiseen. Jos suodatin menee tukkoon niin sen jälkeen sieltä kiertää ohitusventtiilin kautta kaikki paska juuri tuohon kohtaan. Eli runkolaakereista tulee öljynsuodattimia...

Turbohärvelille maksimi öljynvaihtoväli näyttää olevan 7500 km ja suodattimelle vähän vähemmän.

Lisäksi autoa ostettaessa täysi huoltokirja ei ole takuu mistään. Pikemminkin päin vastoin 20tkm huoltovälillä. Jos sen kirjan mukaan kirjaimellisesti teettää huollot niin tuloksena on leviämispisteessä olevia koneita. Tähän tietenkin vaikuttaa muukin ylläpito kuten esimerkiksi koneen käyttäminen minuutin pari ajon jälkeen ennen sammuttamista. Tuonkun unohtaa tehdä niin tuloksena on jonkin ajan kuluttua tässä ketjussa kuvailtuja koneita.

Nimim. Just ongin vanhan kampiakselin öljykanavasta runkolaakerin muruja pois.

PS. Oiskos kellään tyrkyllä ehjää lohkoa (lyhyt 1994- malli B204 tai B234)?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

mcfeast kirjoitti:Voisiko syynä b234 koneiden laukeamisiin olla ihan perinteinen tasapainoakselin rattaiden ja ketjun "murentuminen" öljyn sekaan?
No mun koneesta oli sen yhden rattaan hampaat murentuneet öljyn sekaan, ei varmaankaan ole tehnyt ainakaan hyvää voitelulle, saattaa olla selityksenä noiden runkolaakerien pilaantumiselle ja noille skraaduille sylintereissä. Ja tuskin jakoketjukaan on tykännyt hyvää metallipurusta välissään.
Kannet noissa eivät tunnu kestävän, taitaa lämmetä liikaa, osasyynä voisi olla di-kasetti. Ilmeisesti ne uudemmat, lyhyet kannet kestävät paremmin?
Ja suurin syy noiden kansien halkeamiseen taitaa olla Saksan autobahnat.
Runkolaakerit näyttivät ihan palaneilta, oliskohan tuon 55-vuotias naisomistaja luukuttanut tuolla aina 230km/h :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mun rikko koneessa oli tasapaino puoli kunnossa (kuvat tuolla mun sivuilla) mutta melkoisen hyvin oli palanut tuo akseli kun ei edes ruostu tuolla satessa noiden kk kaulojen kohdata 8) RL:t oli kyllä myös aika murusta tavaraa. Kk:t olivat pyörähtäneet ihan mukavasti pesissä. Pitääpä avata tuo öljypumppu ihan mielenkiinnosta ja katsoa onko tuo ventiili missä tilassa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mistä kone turbokone tonnarii?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

V-M kirjoitti: Kyllä nää jäljillä oot 8)

Kyllä puhdistus käsittely on aiheellista jos ei tiedä/arvelee auton käyttöhistoriaa.

Ja suodattimen vaihto kannattaa tehdä jokaisessa öljyn vaihdossa. Kyllä öljyn vaihtoväli pitäisi lyhentää sen mukaan kuinka paljon on viriä laitteeseen väsätty. Jokainen päätelköön kuinka paljon. IMHO

V-M
Joo kun kiesi saapu suomeen niin sai kaksinkertasen fortekäsittelyn heti kättelyssä, lisäks polttoainejärjestelmä sai saman. Joo eipä tuo suodatin maksa juuri mitään, voishan sen joka kerta vaihtaa. Öljyä ei kulu eikä mitään näkyvää huolta ole, tosin ihmetyttää välillä että reippaammassa ajossa öljyn lämpötila nousee +125 C tasolle.
jorkki
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 22:42
Paikkakunta: Lahti

Mistä kone turbokone tonnarii?

Viesti Kirjoittaja jorkki »

Juttui lähti purkautumaan just ninkuin vtp9k kirjoitti. Kone on nyt pöydällä palasina, kampiakselin laakerit ja tasapainoakselin rattaat ovat murusina. Ja sitä tietä sitten eteenpäin, irtopalasia ilmaantui konetta avatessa ihan ihmeesti.
Autoni on ihka aito Suomiauto, ja huollettu määräaikoina merkkihuollossa. Mitä auton "hyvinpitämiseen" tulee, niin minusta se on omistajan kunnia-asia. Joten se siitä kommentista.
Hyvää kesää kaikille teille, joilla Saabit toimii.
Jorkki
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Oman "vaihto"koneen hankin tuolta kolariauto keskuksesta. Ainakin tässä tapauksessa sattui hyvä yksilö kohdalle. kop kop.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Juttui lähti purkautumaan just ninkuin vtp9k kirjoitti. Kone on nyt pöydällä palasina, kampiakselin laakerit ja tasapainoakselin rattaat ovat murusina. Ja sitä tietä sitten eteenpäin, irtopalasia ilmaantui konetta avatessa ihan ihmeesti.
Tuntuu pahalta arvata oikein mutta tällaisia nämä ovat tähän asti kaikki olleet... :(

Vinkkinä vielä että jos löydät uuden vanhan koneen autoosi niin kannattaisi ehkä ensitöiksi purkaa se palasiksi, tarkistaa laakeripintojen kunto ja laittaa uudet laakerit, ihan kaiken varalta.

Niinkuin tuossa on kirjoiteltu niin huoltokirjan noudattaminen ei valitettavasti ole mikään takuu siitä että moottori pysyy kunnossa. Eli vaikka uusi koneesi tulisikin kirjan mukaan hyvin huolletusta autosta niin suosittelisin kuitenkin tuota moottoriremppaa ennen paikalleen laittoa. Sittenhän sitä ainakin taatusti tietää millä ajaa.

Hyvää kesää sinnekin ja toivottavasti löydät uuden koneen autoosi.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mä en ainakaan lähtisi maksamaan 1000-1500 euroa purkaamolle oletettavastikin romusta moottorista, pyytävät yli tonnia yli 200tkm ajetuista koneista joista ei ole kerrassaan mitään tietoa 8O
Ehkä järkevintä olisi etsiä korjauskelpoinen aihio ja täysremontoida se, saa osineen ja töineen 500-1000 eurolla käytännössä uuden koneen jolla uskaltaa ajaakin. Mun tapauksessa oli kone onneksi korjauskelpoinen eli kampiakseli, kiertokanget ja lohko hyvät ja kansikin löytyi käytettynä.
On mennyt tuo purkaamoiden hinnoittelu aika kummalliseksi, ja Tammer-dieselissä vaihtomoottori yli 3000, heh

Edit: kyllä noissa koneissa on jokin ongelmakohta, tai useampiakin, ei muuten tule näin tasaisen paljon rikkinäisiä koneita suunnilleen samoilla km-määrillä.
Sylinterit ja männät tuntuvat kestävän hyvin, kiertokankien laakerointi ei vissiin niinkään. Millainen pinnoite uusissa kk-laakereissa on, mulla oli 9-5:n uudet alkuperäislaakerit sellaiset harmaat, ihan kuin niissä olisi ollut jokin teflon, tms -pinnoite, vai oliskohan tuo pinta sellainen että kuluu melkein heti kiiltäväksi?
Tuli mieleen että olisko laakereissa ollut jotain huonompia eriä johonkin aikaan tms?
No ainakaan tasapainoketjusysteemi ei tunnu kestävän etenkään noissa pitkälohkoisissa joten mun koneesta lentävät mäelle, sitten askarruttaakin vielä kuinka jakopään ketjun saisi kestämään yli 200tkm, olisko niissäkin laatueroja? Ja kun nuo näyttävät sotkevan/karstoittavan jakopään seudunkin aika tehokkaasti niin oliskohan jollain lailla mahdollista parantaa kampikammiotuuletusta noissakin, esim. venakoppaa modifioimalla niin että öljyä leviäisi tasaisesti?

Edit2: taitaa b202 olla viimeinen kestävä Saabin turbokone.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mites nuo uudemmat 2-litraiset eli b204-koneiset ovat kestäneet tonnareissa, olisiko tuo pienempi kone lujempi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

B204 taitaa kestää paremmin, tuon B234:n yleisin hajoamiskohtahan on juuri kiertokangen laakeri, ilmeisesti on sen verran raaemmassa käsittelyssä tuossa kuin kakslitraisessa.

Juu, ja jos laakeriongelmia on ollut ja aiotte niitä koneita korjata niin tässä olisi hieman tarkistuslistaa:

- hanki mikrometri, mittakello(ja) ja koneen mittataulukko (esim. korjausopas) jotta pääset tutkimaan onko romut mitoissaan. Mittataulukosta on hyvä katsoa missä toleransseissa tehdasosat ovat. Jos mittausvälineitä ei ole tai niitä ei ole kiinnostusta hankkia niin on parempi kääntyä koneistamon puoleen.

- Kiertokankien kunto... itsestäänselvyys, se mistä laakeri on levinnyt on varmasti vainaa ja uutta kankea metsästämään.

- tarkista runkolaakeripukkien ja lohkon puoleisten pintojen kunto. Jos ovat menettäneet kiiltonsa ja tummentuneet niin ovat erittäin todennäköisesti myös pois mitoistaan -> runkolaakerilinjan poraus/hionta ja lompakko itkee menetettyä 300 euroo.

- tarkista öljypumpun pesän kunto (jakopään kansi ja öljypumpun kotelo). Jos on naarmuilla niin vesilinnut saavat väistellä lentäviä osia. Öljypumppu on ennen suodatinta joten se on taatusti saanut siipeensä.

- Jakopään kannen öljyn ohivirtausventtiilin saa puhdistaa. Tiiviste uusiksi.

- tarkista öljypumpun renkaiden kunto. Nämä ovat pehmeää ainetta ja jos siellä on kierrossa ollut metallin palasia niin ovat taatusti naarmuilla ja entiset. Hieman halvempi osa kuin jakopään kansi...

- Kampiakseli. Näkee varmaan perssilmällä onko kunnossa vai ei. Jos vain pientä ja olemattoman näköistä kulumaa niin saattaa selvitä säikähdyksellä eli kiillotuksella ja työntää viiden kympin verran eurorahaa koneistamon kassaan. Jos menee hiottavaksi alikokoon niin rahasumma kasvanee noin 150:een egeen.

- Tarkista mäntien kunto, jos joku kolahtanut sylinterinkanteen niin männässä on varmasti reuna liiskaantunut hieman. Saattaa vaatia kevyttä hiontaa.

- öljypohja, imuputki jne ovat puhdistuskunnossa. Pohja pitää purkaa niin palasiksi kuin se menee ja öljyn imuputken siivilän saa puhdistaa nuppineulan kanssa muruista. Hyvin huuhdellen tietenkin.

- jos lohko on kunnostamiskelpoinen tai sen kunnostat joka tapauksessa niin jokainen öljykanava on avattava ja tiirailtava murusien varalta ja vielä putsattava, tiirailtava, putsattava jne kunnes siellä ei todellakaan ole mitään silmällä havaittavaa ylimääräistä. Sama pätee kampiakselin öljykanaviin.

-B2x4:ssä jakopään kansi tiivistää ainakin yhden lohkon öljykanavan joten sitä laippatiivistettä voi sitten levitellä siihenkin paikkaan. Muuten tuloksena on uusi konerikko ennemmin kuin myöhemmin.

Yleisestikin joka paikka missä öljyä kiertää ja sisältää toisiaan hierovia osia on syynäyskunnossa laakerin murenemisen jälkeen. Jos sinne koneeseen jää yksikin metallimuru kanaviin niin... no, voit katsoa niistä levinneistä laakereista miltä ne näyttävät murukäsittelyn jälkeen... Samainen muru saattaa myös vaikka tukkia kampiakselin öljykanavan joten parempi uskoa että sinne ei saa jäädä yhtään murusta. Piste.

Turbo on öljynsuodattimen jälkeen, samoin öljynlauhdutin joten ne hyvällä tuurilla ovat saattaneet säästyä metallimurusilta. Se lauhduttimen puhdistaminen muruista olisi varmaan mielenkiintoinen homma.

Osineen ja koneistustöineen vanhan korjaaminen verrattuna tuohon tonniin euroja ehjästä koneesta ei todellakaan ole paha hinta. Se vaan täytyy saada hyvällä takuulla tai mieluummin valmiiksi purettuna jotta ostaessa näkee mitä on saamassa. Tosin tästä maasta ei taida ehjää 2.3 litraista saabin konetta romikselta löytää.

Moottorin kunnostaminen tuollaisen rikon tai minkä tahansa muun syyn jälkeen on parempi jättää tekemättä jos tekee mieli yhtään vähätellä tuota hommaa. Parempi olla pikkutarkka ja tehdä homma kunnolla jos sitä rupeaa tekemään, on se sen verran työläs ja kallis operaatio. Tämän yhden koneen kokemuksella voi suoraan todeta että laakeririkon korjaaminen kone paikallaan sama kuin ei tekisi mitään. Tuloksena on taattu susi.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niinpä. Itsellänihän hajosi B202:sta juuri kiertokangen laakeri -> öljypohja täynnä laakerimurua, kampiakseli, kiertokanki, mäntä (kansikosketus), lohko kaikki entisiä.

Kaikki osat "uutta" (no laakerit ja renkaat on uudet, muut purkuautoista) nyt, öljypohjan putsaus laakerimurskasta onkin todella mukavaa hommaa, sitä paskaa nimittäin riittää.. :evil:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin