ACC:n anturi nakuttaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000cs
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
Viesti:

ACC:n anturi nakuttaa

Viesti Kirjoittaja 9000cs »

Hei,

Kertokaahan ACC:n (autom. ilmastointi) anturin sielunelämastä,
mistä johtuu kylmällä säällä nakuttava ääni ?

- onko se vika vai ominaisuus?

- onko hoitoa?

nim. Silikoniako? :roll:

Terv.
Tero # 168
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Jos sitä kojelaudassa olevaa lämpötila-anturia tarkoitat niin siellä on sisällä sähkömoottori, pieni viipperä ja termistori (meniköhän oikein, lämpötila riippuvainen vastus kummiskin).

Naputus voisi johtua siitä että viipperä ottaa kiinni johinkin... tai sitten anturi rämisee muuten vaan kojelaudassa kylmällä kelillä.

Anturin päällysen saa kammettua irti irroittamatta koko anturia kojelaudasta... siitä voi tiirailla sisään, mutta tuskin sieltä mitään paljastuu. Irrota koko anturi ja puhalla se öljyttömällä paineilmalla puhtaaksi pölystä, sitten perään jotakin kuivaa (ei öljyistä) elektroniikka puhdistus sprayta ja lopuksi tosi pieni tiraus jotakin rasvaista vastaavaa.

-J-
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Niin se rupeaa surisemaan ajanmittaan. Aika ärsyttävä ominaisuus muuten hiljaisessa autossa.

Lääkkeeksi suosittelen putsausta ja uudelleen rasvausta. Paineilmalla töhnät pois ja uudet rasvat tilalle. Postilistalla oli joskus enemmänkin keskustelua aiheesta. Taisi olla Kuisman Joukon sivuilla tarkempi kuva ko puhaltimen sielunelämästä.

Anturin saat käsiisi helpoiten irrottamalla tuhkakupin ja työtämällä käden riittävän syvälle kojetaulun uumeniin. Painat sitten anturin ulospäin kädellä. En muista pitikö se anturin edessä oleva suoja ottaa pois ensiksi.
Sitten vain puhaltelet pölyt, hiukset ja koirankarvat pois anturista ja öljyät akselin uudestaan. Joku muu voi suositella aineita, itse olen käyttänyt jotain suihketta jota on ollut saatavilla.

Pitäisi itsekin taas puhdistaa anturi kun ei enää kopautus kojelautaan auta. Rupeaa surisemaan uudestaan heti pienen ajan jälkeen.


Terv.

Pasi Viikkilä #1495
9kCDE 2,3t -95
99t -78
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

No niinhän se anturi lähti sisäänpäin. Oli vaan minullakin niin kauan siitä kun oli sen ottanut pois, etten muistanut tuollaista tärkeää seikkaa.

No nyt on muistia verestetty kun putsasin itsekin tuon anturin eilen. Meni yhteensä joku 15min. aikaa. Mulla joutu muuten irrottamaan radion, että sain painettua ACC-yksikön ulos. Ei käsi ylttänyt tuhkakupin reiän kautta.
Sitten mahtui vetämään sen anturin ACC:n reiän kautta ulos.

Nyt pelaa taas, eikä mene hermot siihen surinaan:)

Tuossa on muuten se mainitsemani linkki anturin sisukaluihin:
http://www.kuisma.net/accanturi/

Pasi Viikkilä #1495
9kCDE 2,3t -95
99t -78
9000cs
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
Viesti:

sirinäääää

Viesti Kirjoittaja 9000cs »

Hei,
8)
Tein myös eilen tuon huoltotoimen ja vaikka ilmastoidussaa (ACC) SAABissa ei muuten ole paljoa pölyä niin toi anturi teki kullä poikkeuksen - kaikki on varmaan mennyt juuri sinne - siellä oli tollanen 0,5mm pölykerros ja sen puhaltmisen jäkeinen silikonointi havitti äänet ainakin toistaiseksi ihan tyystin.

KIITOSET KAIKILLE!!!

Tero ja CS :lol:
Tero # 168
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
Vastaa Viestiin