Audio heebeleitä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Audio heebeleitä
Nonniin ostinpa halvalla Pioneerin GM2000A vahvarin. Nyt mietinkin että mitenkäs vedän sille johdot.
Aikoinaan tonttuunhan sai järeämpää stereo pakettia johon kuului "erilliset bassokaijuttimet" ja vahvistin. Missä on sabin orggis vahvarin sijoitus paikka? onko siellä johdot valmiina? Vai misä on hyvä vetää virta piuha, heräte ja RCA.t taakse.
Niin ja jos jollain ois info läpyskää tästä piokkarin vaffista. eli mikä kaapeli tulee ja mihin niin olisin kiitolinen. Tässä kun jotain ihan omia liittimiä.
EDIT:
Niinja ihan mielenkiinnosta: mitäs eroa on 4D ja 5D järkäs?
Aikoinaan tonttuunhan sai järeämpää stereo pakettia johon kuului "erilliset bassokaijuttimet" ja vahvistin. Missä on sabin orggis vahvarin sijoitus paikka? onko siellä johdot valmiina? Vai misä on hyvä vetää virta piuha, heräte ja RCA.t taakse.
Niin ja jos jollain ois info läpyskää tästä piokkarin vaffista. eli mikä kaapeli tulee ja mihin niin olisin kiitolinen. Tässä kun jotain ihan omia liittimiä.
EDIT:
Niinja ihan mielenkiinnosta: mitäs eroa on 4D ja 5D järkäs?
Olisiko tuosta mitään apua, vaikka pohjois-Amerikan malleille onkin:
http://www.genuinesaab.com/psi/files/9k-93-radio.pdf
Ainakin vaffarin (osa 351) sijainti näkyy tuossa.
- Pika
http://www.genuinesaab.com/psi/files/9k-93-radio.pdf
Ainakin vaffarin (osa 351) sijainti näkyy tuossa.
- Pika
En tiedä onko valmiita piuhoja, mutta perusperiaate vahvistimen johdotuksessa on, että signaalipiuhat (on ne sitten RCA:t tai jotkut muut) ja virtapiuha(t) eri puolilla autoa, tai ainakin riittävästi erillään.
Jotkut ovat laittaneet kulkemaan samassakin laidassa ilman ongelmia, toisilla taas ei auta kuin piuhojen eriyttäminen. Ongelmana saattaa olla esim. surina tai vinkuminen kaiuttimista auton käydessä, eli signaalikaapelit ottavat häiriötä virtakaapelista ja laturin"ääni" kuuluu sitten kajareista. Mutta ilmeisesti tässäkin on vahvistinkohtaisia eroja; toiset ovat herkempiä kuin toiset.
Mallina sedan (4d) voi olla ongelmallisempi jos subbari on takakontissa, eikä sillä ole kunnollista yhteyttä kabiiniin. Tällöin bassontoisto voi jäädä vaimeaksi. Tämänkin voi ratkaista hyödyntämällä hattuhyllyn kaiutinreikiä tai takakyynärnojan aukkoa (itselläni subbari tulossa siihen, kunhan saan aikaiseksi
)
Harri
Jotkut ovat laittaneet kulkemaan samassakin laidassa ilman ongelmia, toisilla taas ei auta kuin piuhojen eriyttäminen. Ongelmana saattaa olla esim. surina tai vinkuminen kaiuttimista auton käydessä, eli signaalikaapelit ottavat häiriötä virtakaapelista ja laturin"ääni" kuuluu sitten kajareista. Mutta ilmeisesti tässäkin on vahvistinkohtaisia eroja; toiset ovat herkempiä kuin toiset.
Mallina sedan (4d) voi olla ongelmallisempi jos subbari on takakontissa, eikä sillä ole kunnollista yhteyttä kabiiniin. Tällöin bassontoisto voi jäädä vaimeaksi. Tämänkin voi ratkaista hyödyntämällä hattuhyllyn kaiutinreikiä tai takakyynärnojan aukkoa (itselläni subbari tulossa siihen, kunhan saan aikaiseksi

Harri
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Rca ja virrat tulee kyllä samaa laitaa, toimii loistavastikunhan ostaa LAADUKKAAT RCA piuhat. Ei mitään robinhood kamaa.
Varmaan pitää laittaa hattuhyllyyn pari reikää ja siihen tyylikkäästi relfexiputkien kaulat, niin näyttää kivalta. Itse putketkin voisi laittaa, mutta silloin koko takakontista tulee helevein iso bandpass kotelo. Mutta kun ei putken pituuksia tiedä, nin voi mennä viritys ihan pyllylleen...
Satkussa meni kynnyskoteloihin näppärästi, tonnarista nyt en tiedä...
Ja pioneerin vahvarista on heräte kadoksissa, siinä on 4rivinen liitinen, joista YKSI on heräte, ois kiva tietää mikä ettei polta vahvaria, mankka.
prkl ku piti mennä myymään vanhat KUNNON audiot....
Varmaan pitää laittaa hattuhyllyyn pari reikää ja siihen tyylikkäästi relfexiputkien kaulat, niin näyttää kivalta. Itse putketkin voisi laittaa, mutta silloin koko takakontista tulee helevein iso bandpass kotelo. Mutta kun ei putken pituuksia tiedä, nin voi mennä viritys ihan pyllylleen...
Satkussa meni kynnyskoteloihin näppärästi, tonnarista nyt en tiedä...
Ja pioneerin vahvarista on heräte kadoksissa, siinä on 4rivinen liitinen, joista YKSI on heräte, ois kiva tietää mikä ettei polta vahvaria, mankka.
prkl ku piti mennä myymään vanhat KUNNON audiot....
Tuolta löytyy kaikenlaisten Pioneer-laitteiden ohjeita, ei tosin GM2000A:ta:DIggItaLLr kirjoitti:Ja pioneerin vahvarista on heräte kadoksissa, siinä on 4rivinen liitinen, joista YKSI on heräte, ois kiva tietää mikä ettei polta vahvaria, mankka.
http://www.service.pioneer-eur.com/pees ... h?openform
Tällainenhan on se Saab 9000 Audio System :
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/audio/126_2642_1.JPG
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3144#53144
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kannattaa laittaa niinkuin harzam kertoi .Helpompaa laittaa heti kättelyssä oikein .Tulee varmasti eliminoitua yksi häiriötekijä pois.Vinkunaksi tarjoillaan syyksi tarjoillaan usein laturia , mutta se voikin olla bensapumppu .
Basso ei tarvitse näkö- eikä ilmayhteyttä kabiiniin johtuen alaäänien aallonpituudesta. Tämän voit todeta naapurien pojan ajaessa Toyotallaan ohi.Bassot kuuluu ja diskantit ei. Sisällä saattaa olla tasapaino kohdallaan.
Jos jaksat ,niin kirjastossa voit kaivaa esiin muutaman vuoden takaisia Hifi-lehtiä käsiisi.Niissä oli mielenkiintoista perustietoa laitteista ,asennuksista ja äänenkäyttäytymisestä.Jossain numerossa oli mitattu ,mitä vaikuttaa ääneen se ,mihin kohtaan ja mitenpäin peräkontissa laitat bassokaiuttimen.
Basso ei tarvitse näkö- eikä ilmayhteyttä kabiiniin johtuen alaäänien aallonpituudesta. Tämän voit todeta naapurien pojan ajaessa Toyotallaan ohi.Bassot kuuluu ja diskantit ei. Sisällä saattaa olla tasapaino kohdallaan.
Jos jaksat ,niin kirjastossa voit kaivaa esiin muutaman vuoden takaisia Hifi-lehtiä käsiisi.Niissä oli mielenkiintoista perustietoa laitteista ,asennuksista ja äänenkäyttäytymisestä.Jossain numerossa oli mitattu ,mitä vaikuttaa ääneen se ,mihin kohtaan ja mitenpäin peräkontissa laitat bassokaiuttimen.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Hyvä linkki tuo piokkarin datamailman.
Tuo GM2000A vahvistin on erään ison autopuljun valmistuttama, siis sama asia kuin saabin HK vahvarit. Joissain jenkki autoissa on tuo ollut osa systeemiä, näin olen asian ymmärtänyt.
Siinä liitimessä on 2 piuhaa, punainen ja sininen. Pitäis vaan tietää kumpi on heräte. Piokkarin noista GM-XXXX vahvareista sen verran tietävänä että heräte menee ihan basic releelle, eli siellä ei ole transistori kytkentää. Sen voi siis mitata ja silmällä katsoa että kumpi on heräte. Pitää vaan repiä koko vahvari ihan auki, jotta saan piirilevyn käteen ja pääsen alapuolelle tutkikskelemaan. Ei niin iso juttu. Ajattelin jospa pääsis ruuvaamattaa auki, ja ostamatta silikoni tahnaa. Vanhojahan EI voi/pidä käyttää uudelleen, eihän
.
Eikä tästä nyt vielä mitään HI-Fi:ä tule. Sitten kun on sen aika, niin lähden käymään kaverin luona, jossa kokoalue mikeillä ja equlla voi säätää järjestelmän akuustikan ja kaijuttimien sallimissa rajoissa kohdilleen.
Nyt vaan on kyseessä pelkkä teinilaatikko takakonttiin. Kaikki hilppeet. kun on valmiina. Uudet kajarit, siis semmoiset kun kelpuutan on n. 100e luokkaa, niin nyt en rupee investoimaan. Isoin homma han on kaapeleitten veto. Pitäis vaan jaksaa ruuvaa satkusta irti piuhat, ääni ois jees, muttei jaksa inspaa duuna.
Tuo GM2000A vahvistin on erään ison autopuljun valmistuttama, siis sama asia kuin saabin HK vahvarit. Joissain jenkki autoissa on tuo ollut osa systeemiä, näin olen asian ymmärtänyt.
Siinä liitimessä on 2 piuhaa, punainen ja sininen. Pitäis vaan tietää kumpi on heräte. Piokkarin noista GM-XXXX vahvareista sen verran tietävänä että heräte menee ihan basic releelle, eli siellä ei ole transistori kytkentää. Sen voi siis mitata ja silmällä katsoa että kumpi on heräte. Pitää vaan repiä koko vahvari ihan auki, jotta saan piirilevyn käteen ja pääsen alapuolelle tutkikskelemaan. Ei niin iso juttu. Ajattelin jospa pääsis ruuvaamattaa auki, ja ostamatta silikoni tahnaa. Vanhojahan EI voi/pidä käyttää uudelleen, eihän

Eikä tästä nyt vielä mitään HI-Fi:ä tule. Sitten kun on sen aika, niin lähden käymään kaverin luona, jossa kokoalue mikeillä ja equlla voi säätää järjestelmän akuustikan ja kaijuttimien sallimissa rajoissa kohdilleen.
Nyt vaan on kyseessä pelkkä teinilaatikko takakonttiin. Kaikki hilppeet. kun on valmiina. Uudet kajarit, siis semmoiset kun kelpuutan on n. 100e luokkaa, niin nyt en rupee investoimaan. Isoin homma han on kaapeleitten veto. Pitäis vaan jaksaa ruuvaa satkusta irti piuhat, ääni ois jees, muttei jaksa inspaa duuna.
Näinkin, mutta joissakin tapauksissa saattaa subbari vaimentua, ja tasoa nostamalla saadaan mökää isommaksi juuri ulkopuolelle, eikä niinkään sisäpuolelleAnttiR kirjoitti:Basso ei tarvitse näkö- eikä ilmayhteyttä kabiiniin johtuen alaäänien aallonpituudesta. Tämän voit todeta naapurien pojan ajaessa Toyotallaan ohi.Bassot kuuluu ja diskantit ei. Sisällä saattaa olla tasapaino kohdallaan.


Harri
Eihän w124 -korisessa mitään luksusta ole.harzam kirjoitti:Esimerkiksi w124 koppaista mersua kehuvat erityisen v-mäiseksi tuon bassontoiston kannalta jos subbari on takakontissa. Ja kyllä minä lasken 9000 yhtä lailla luksusluokkaan kuin tuon mersunkin,i
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
Joo, ehkä luksus oli vähän väärä termi; Premium-luokka taitaa kuvata myös tonnaria paremmin, vaikka onhan näitäkin edustuskäytössä ollut (mm. omani). Ja taitaa muutenkin tuo w124 olla enemmänkin sellainen työjuhta-tyylinen kulkinen -ja erittäin hyvä siihen tarkoitukseen onkin.
Mutta ehkä tämä riittää mersun osalta
.
Harri
Mutta ehkä tämä riittää mersun osalta

Harri
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Elikkäs sekä punaine ja sininen kaapeli on molemmat herätteitä? Sininen on heräte ja se punainen piuha jatkuvalle?nalleolut kirjoitti:mulla on vintillä pioneer 2200a vahvari joka pätkii pirusti. siinä oleva liitin on irrotettu ja sininen ja punainen on laitettu yhteen eli heräte menee sitä kautta!
Siinä vaffissahan on kuitenkin GND ja BAT+ ruuvit.
Pätkiminen voi johtua siitä että RCA liittimien tinukset on menny piirilevyltä. Näin ainakin omassani oli (ei pätkinyt mutta silmällä näki)